Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Inspektor ds. BHP zatrudniony w szkole może wnioskować do dyrektora szkoły o nałożenie kary finansowej na pracownika (nauczyciela lub pracownika oświaty) za nieprzestrzeganie przepisów BHP?
Na podstawie art. 108 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową – upomnienia, nagany lub karę pieniężną. Inspektor ds. BHP może poinformować pracodawcę o takim naruszeniu i zaproponować nałożenie kary porządkowej pieniężnej, natomiast wniosek ten nie jest dla pracodawcy wiążący, ponieważ samodzielnie nakłada kary porządkowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry,
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła wniosek o przeniesienie w stan nieczynny od 1.09.2014r. do 28.02.2015r. Czy dyrektor szkoły ma obowiązek zatrudnienia tej nauczycielki na zastępstwo za nauczycielkę przebywającą na urlopie macierzyńskim, a potem uzupełniającym do 19.11.2014r.? Obie nauczycielki mają takie same kwalifikacje.
- Witam.
Objęłam placówkę (szkoła podstawowa). Uzupełniłam i poprawiłam napotkane nieprawidłowości, ale mam problem z umowami o pracę pani zatrudnionej jako nauczyciel bibliotekarz na 1/2 etatu. Później wypowiedziano jej warunki zatrudnienia "w części dotyczącej warunków pracy" !? i zatrudniono jako nauczyciela języka polskiego na 16/18 dopisując "pozostałe warunki umowy o pracę nie ulegają zmianie" czyli zostało 1/2 biblioteki (2006 rok). Po drodze zniknęło gdzieś 5 godzin biblioteki i część godzin polskiego. Pani ma obecnie 10 godz. biblioteki, 6 godz. polskiego, godz. wychowaczą i zespół wyrównawczy co wg poprzedniego arkusza daje jej 18 godzin - etat !?. Jak to poprawić?
Moim zdaniem jej etat powinien wynosić 22 godz (1/3 biblioteka + 2/3 dydaktyka). A może powinnam wypowiedzieć obecne warunki pracy i zatrudnić tylko jako nauczyciel polonista. Czy w takim wypadku można jej uzupełnić etat godzinami biblioteki? To mała szkoła wiejska i mamy tylko te 10 godzin biblioteki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel dyplomowany w maju otrzymuje ograniczenie etatu na 9/18(na podst. art.22 ust. 2 KN). Następnie dyrektor udziela mu urlopu dla poratowania zdrowia od 16.08.2012 do 15.08.2012 r. Czy urlop ten został udzielony prawidłowo przez dyrektora? Jakie skutki prawne ma wcześniejsze ograniczenie etatu (w następnym roku szkolnym dla tego nauczyciela nie będzie całego etatu)? Czy ten urlop mu się należał, skoro jednym z warunków jest udzielenie nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, a od 01 09.2012 r. ma tylko 9/18?
2. Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony w maju otrzymuje rozwiązanie umowy o pracę w związku ze zmniejszającą się liczbą oddziałów w szkole. Na jego wniosek dyrektor przenosi go w stan nieczynny. W międzyczasie w szkole zostaje ogłoszony konkurs na dyrektora, ale nikt się nie zgłasza (bo wiadomo, że od następnego roku szkoła zostanie zlikwidowana i przekazana stowarzyszeniu). Wójt na pełniącego obowiązki wyznacza właśnie tego nauczyciela, o którym mowa wyżej. Pytanie brzmi: co w tej sytuacji ze stanem nieczynnym tego nauczyciela i jakie pismo powinien otrzymać w związku z tą sytuacją? Czy umowa zawarta z nim wcześniej na czas nieokreślony jest obowiązująca, a stan nieczynny uznaje sie za niebyły? Czy należy zawrzeć z tym nauczycielem nową umowę na czas określony? Jak to formalnie rozwiązać, żeby w aktach osobowych pracownika były wszystkie dokumenty zgodnie z prawem?
3. Czy nauczyciel , o którym mowa wyżej, pełniący obowiązki dyrektora, może dalej odbywać staż na nauczyciela mianowanego, który ukończyłby się w tym roku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła pracę od 1.09.1981 r., odchodzi na emeryturę w czerwcu 2020 r. Jak powinna brzmieć informacja o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe