Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mając na uwadze treść art. 92a. 1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: "...Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży (...) trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych..." szkoła, organizując wymienione poniżej formy rekreacji dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych (każdego dnia zaledwie kilkugodzinne, bez wyżywienia i bez noclegu), rzeczywiście zwolniona jest z obowiązku dokonania stosownego zgłoszenia do Kuratorium? Zaznaczyć przy tym pragnę, iż każda z wymienionych form planowana jest w odrębnym dniu, jednak żaden z tych dni nie następuje bezpośrednio po poprzednim, czyli jest to np. poniedziałek, środa, piątek): DZIEŃ 1 (poniedziałek): 3-godzinny turniej szachowy dla chętnych uczniów ze szkoły podstawowej; DZIEŃ 2 (środa): 2-godzinny turniej siatkarski dla chętnych uczniów z gimnazjum; DZIEŃ 3 (piątek): 6-godzinna wycieczka krajoznawcza dla wszystkich chętnych uczniów z całej szkoły. Czy w związku z tym, iż nie jest to wypoczynek w pełnym rozumieniu art. 92a. Ustawy, szkoła jest w tym czasie zobowiązana do opracowania i przechowywania jakiejkolwiek (szczególnej) dokumentacji z organizacji takich zajęć? Czy też zebranie pisemnych deklaracji rodziców uczniów (uczestników tych form rekreacji) poświadczających ich zgodę na udział dzieci w zajęciach oraz zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków spędzenia tego czasu pod opieką czynnych nauczycieli z tej samej szkoły (na podobnych zasadach jak podczas wszelkich innych - dobrowolnych - zajęć pozalekcyjnych w czasie trwania roku szkolnego) jest wystarczające z formalnego a zarazem praktycznego punktu widzenia?
Ponieważ szkoła organizuje dla uczniów 3 odrębne dni wypoczynku z przerwami, nie jest zobowiązana do dokonania ani zgłoszenia zamiaru zorganizowania wypoczynku kuratorowi (art. 92a w zw. z art. 92d UoSO), ani do zawiadomienia kuratora i organu prowadzącego o zamiarze zorganizowania wypoczynku (art. 92a w zw. z art. 92e UoSO). Szkoła samodzielnie decyduje, czy i w jakim zakresie będzie sporządzała dokumentację dotyczącą organizacji zajęć – w tym, czy rodzice powinni składać pisemne deklaracje o uczestnictwie dzieci. Jeśli szkoła organizuje wypoczynek, przejmuje na siebie obowiązek zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków (§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69). Na wypadek konieczności wykazania zapewniania takiej opieki, może zostać sporządzona dokumentacja nieodnotowująca np. liczbę uczestników, liczbę opiekunów, czas rozpoczęcia i zakończenia zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego otrzymał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu. Ma prawo do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Według jakich zasad będzie zdawał egzamin maturalny w 2015, zakładając, że zda poprawkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest od 1 września. Kiedy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej? Czy następuje to 31 sierpnia czy 1 września kolejnego roku ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo czy rodzice mogą na własne żądanie przenieść dziecko z klasy ósmej szkoły publicznej(na koniec pierwszego semestru) do klasy siódmej w innej szkole niepublicznej? Dziecko poszło rok wcześniej do szkoły.Uprzejmie proszę o poradę, bo po raz pierwszy spotykam się z takim problemem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można głosować nad wnioskiem nauczyciela na radzie pedagogicznej. Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1. Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg. rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak zwolnić nauczyciela kontraktowego zatrudnionego na czas nieokreślony, w przypadku braku etatu w związku ze zmniejszającą się liczbą oddziałów w szkole?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe