Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogę prosić o przykładowe procedury prowadzenia dokumentacji szkolnej w szkole podstawowej?
W szkole podstawowej dokumentacja szkolna jest prowadzona na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646 ze zm.).
1. Księga ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły, zawiera wpisy:
1) według roku urodzenia:
- imię (imiona) i nazwisko dziecka,
- datę i miejsce urodzenia,
- numer PESEL, a gdy dziecko nie posiada numeru PESEL wpisuje się nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- adres zamieszkania dziecka,
- imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania dziecka,
2) informacje o:
a) przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego, w tym o przedszkolu za granicą lub przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce, albo miejscu realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w którym dziecko spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego,
b) spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego, ze wskazaniem zezwolenia dyrektora przedszkola lub szkoły podstawowej, na podstawie którego dziecko spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w tej formie,
c) odroczeniu rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego, ze wskazaniem decyzji dyrektora szkoły podstawowej, na podstawie której nastąpiło odroczenie, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego - również ze wskazaniem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
d) szkole, w tym o szkole za granicą lub przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce, albo miejscu realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w którym dziecko spełnia obowiązek szkolny,
e) spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą, ze wskazaniem zezwolenia dyrektora szkoły podstawowej, na podstawie którego dziecko spełnia obowiązek szkolny w tej formie.
Wpisów dokonuje się na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości rodziców, innych dokumentów zawierających dane podlegające wpisowi do księgi oraz informacji przekazanych przez organ gminy lub dyrektora innej szkoły lub placówki.
2. Księga uczniów realizujących obowiązek szkolny zawiera wpisy:
- imię (imiona) i nazwisko ucznia,
- datę i miejsce urodzenia,
- numer PESEL, a gdy uczeń nie posiada numeru PESEL wpisuje się nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- adres zamieszkania ucznia,
- imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia,
- datę rozpoczęcia nauki w danej szkole oraz oddział, do którego ucznia przyjęto,
- datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
Wpisów w księdze uczniów dokonuje się:
a) chronologicznie według dat rozpoczęcia przez uczniów nauki w danej szkole,
b) na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości rodziców, innych dokumentów zawierających dane podlegające wpisowi do księgi oraz informacji przekazanych przez organ gminy lub dyrektora innej szkoły lub placówki.
3. Księga ewidencji dzieci oraz księga uczniów mogą być prowadzone:
a) także w postaci elektronicznej,
b) wyłącznie w postaci elektronicznej, za zgodą organu prowadzącego.
Prowadzenie ww. ksiąg w formie elektronicznej wymaga:
- zabezpieczenia danych przed dostępem osób nieuprawnionych oraz przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą;
- rejestrowania historii zmian i ich autorów;
- umożliwienia bezpłatnego wglądu rodzicom do ksiąg, w zakresie dotyczącym ich dzieci,
- umożliwienia wydruku oraz eksportu, w formie dokumentu elektronicznego zapisanego w formacie XML, danych ksiąg;
- zapisu danych w formie dokumentu elektronicznego na informatycznym nośniku danych w terminie 10 dni od dnia zakończenia roku szkolnego, według stanu na dzień zakończenia roku szkolnego.
4. Dziennik lekcyjny, prowadzony dla danego oddziału, dokumentuje przebieg nauczania w danym roku szkolnym oraz zawiera wpisy:
1) w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły:
- nazwiska i imiona uczniów,
- daty i miejsca urodzenia,
- adresy zamieszkania uczniów,
- imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia,
- adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
- imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne,
2) tygodniowy rozkład zajęć,
3) obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych,
4) liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności uczniów na zajęciach edukacyjnych,
5) tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych,
6) oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.
Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych nauczyciel potwierdza podpisem.
Bieżące oceny opisowe, śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, sporządzone komputerowo w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do dziennika lekcyjnego, co jest równoznaczne z wpisem do dziennika lekcyjnego.
5. Dziennik zajęć w świetlicy dokumentuje zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym oraz zawiera wpisy:
1) plan pracy świetlicy na dany rok szkolny,
2) imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy oraz oddział, do którego uczęszczają,
3) tematy przeprowadzonych zajęć,
4) obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć.
Przeprowadzenie zajęć wychowawca świetlicy potwierdza podpisem.
6. Dzienniki innych zajęć prowadzi się, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności:
a) zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które zawierają wpisy:
- w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów oraz oddział, do którego uczęszczają,
- adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
- indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych - program pracy grupy,
- tygodniowy rozkład zajęć,
- daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć,
- ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem,
- obecność uczniów na zajęciach;
b) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów lub innych zajęć, które zawierają wpisy:
- imiona i nazwiska uczniów,
- daty i tematy przeprowadzonych zajęć,
- liczbę godzin tych zajęć,
- obecność uczniów.
Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
7. Dziennik indywidualnego nauczania prowadzi się dla ucznia objętego indywidualnym nauczaniem oraz dokonuje wpisów wymienionych w pkt 4.
8. Dziennik specjalisty – pedagoga, psychologa, logopedy, doradcy zawodowego, terapeuty pedagogicznego lub innego specjalisty zawiera wpisy:
1) tygodniowy rozkład zajęć specjalisty,
2) zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi specjalista współdziała przy wykonywaniu swoich zadań,
3) imiona i nazwiska uczniów objętych różnymi formami pomocy, w tym pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
9. Dzienniki wymienione w pkt 4–8 mogą być prowadzone:
a) także w postaci elektronicznej,
b) wyłącznie w postaci elektronicznej, za zgodą organu prowadzącego.
Prowadzenie ww. dzienników w formie elektronicznej wymaga:
- zabezpieczenia danych przed dostępem osób nieuprawnionych oraz przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą;
- rejestrowania historii zmian i ich autorów;
- umożliwienia bezpłatnego wglądu rodzicom do dzienników, w zakresie dotyczącym ich dzieci,
- umożliwienia wydruku oraz eksportu, w formie dokumentu elektronicznego zapisanego w formacie XML, danych dzienników;
- uwzględnienia wytycznych dla dostępności treści internetowych stosowane dla stron internetowych i aplikacji mobilnych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych,
- zapisu danych w formie dokumentu elektronicznego na informatycznym nośniku danych w terminie 10 dni od dnia zakończenia roku szkolnego, według stanu na dzień zakończenia roku szkolnego, zaopatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną albo podpisem osobistym. Zapis musi być przechowywany w sposób zapewniający możliwość jego odczytania w niezmienionej treści w okresie przewidzianym dla przechowywania dzienników.
W przypadku prowadzenia dzienników wyłącznie w postaci elektronicznej, wpisanie przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym tematu zajęć jest równoznaczne z potwierdzeniem przez nauczyciela przeprowadzenia tych zajęć.
10. Arkusz ocen jest prowadzony dla każdego ucznia przez okres jego nauki w szkole oraz zawiera wpisy dokonywane na podstawie danych zawartych w:
- księdze uczniów,
- dzienniku lekcyjnym,
- protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności,
- protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- protokołach zebrań rady pedagogicznej,
- informacji o wyniku egzaminu ósmoklasisty albo o zwolnieniu z tego egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej,
- innych dokumentach potwierdzających dane podlegające wpisowi.
Nauczyciel wypełniający arkusz ocen ucznia albo słuchacza potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania oraz końcowe opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, sporządzone komputerowo w postaci wydruku podpisanego przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen;
Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała rady pedagogicznej albo rozstrzygnięcie dyrektora szkoły, których datę wpisuje się do arkusza ocen ucznia.
Arkusze ocen uczniów wypełnia się pismem ręcznym lub w postaci elektronicznej, które przybierają postać papierowego wydruku dokumentu utworzonego i wypełnionego pierwotnie w postaci elektronicznej.
11. Księga arkuszy ocen zawiera wykazy uczniów wszystkich oddziałów, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę oraz ich arkusze ocen.
Na pierwszej stronie księgi arkuszy ocen umieszcza się adnotację: „Księga arkuszy ocen uczniów, którzy w roku szkolnym.......... ukończyli lub opuścili szkołę".
Do wykazu wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę.
Na końcu księgi arkuszy ocen umieszcza się adnotację: „Księga zawiera:
1) ......................... (podać liczbę) arkuszy ocen uczniów, którzy ukończyli szkołę;
2) ......................... (podać liczbę) arkuszy ocen uczniów, którzy z różnych przyczyn opuścili szkołę."
Adnotację na końcu księgi uczniów opatruje się pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.
12. Indywidualna teczka ucznia jest prowadzona dla ucznia objętego:
- kształceniem specjalnym,
- pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- innymi indywidualnymi formami pomocy.
Teczka zawiera dokumentację:
- badań i czynności uzupełniających, prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę,
- indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz wielospecjalistyczne oceny funkcjonowania ucznia objętego kształceniem specjalnym,
- inną dokumentację dotyczącą indywidualnej sytuacji ucznia.
13. Pozostała dokumentacja przebiegu nauczania obejmuje:
1) uchwały rady pedagogicznej dotyczące:
a) klasyfikowania i promowania uczniów oraz ukończenia szkoły,
b) przedłużenia okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu,
2) rozstrzygnięcia dyrektora szkoły o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów;
3) zezwolenia dyrektora szkoły na:
a) indywidualny program lub tok nauki,
b) spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą;
4) zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia.
14. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w:
1) księdze ewidencji dzieci oraz księdze uczniów oraz arkuszu ocen – dokonuje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona,
2) pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania – dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła lub dyrektor szkoły albo osoba przez niego upoważniona.
Sprostowania błędu i oczywistej omyłki dokonuje się przez:
a) skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów,
b) czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pełnię funkcję dyrektora w szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest stowarzyszenie. Zostaliśmy przekazani do prowadzenia innemu organowi. Obecnie musimy przygotować projekt statutu oraz aktu założycielskiego. Stąd tez proszę o pomoc w tej sprawie. Jak powinny wyglądać te dokumenty ? Dodatkowo proszę również o wzór dokumentu tzw. planu obrony cywilnej dla szkół podstawowych. Organem prowadzącym od 1 września 2015 r. jest Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Sołectwa Chechło. Przejęliśmy do prowadzenia szkołę na podstawie art. 5 g ustawy o systemie oświaty.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczące ZFŚS. W szkolnym regulaminie dotyczącym funduszu socjalnego jest zapis, że pracownik ma obowiązek złożyć oświadczenie o dochodach za poprzedni rok kalendarzowy. Co zrobić, gdy temu pracownikowi, w porównaniu do poprzedniego roku, znacząco obniżyły się dochody. Czy można złożyć w oświadczeniu informację o faktycznych aktualnych obecnych dochodach, czy może je wykazać dopiero za rok?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podpowiedź w kwestii wyjazdów służbowych nauczycieli na szkolenia. Na szkolenie wyjeżdża dwóch nauczycieli. Szkolenie odbywa się w tej samej miejscowości (jest to, to same szkolenie – wyjeżdżają dwie polonistki). Pierwszy nauczyciel dostaje zgodę na wyjazd samochodem prywatnym, dostaje również zwrot kosztów przejazdu zgodnie z regulamin zatwierdzonym w szkole. Czy w obecnym stanie prawnym dyrektor może na delegacji drugiego nauczyciela wskazać jako środek lokomocji „wyjazd wspólny” z pierwszym nauczycielem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Działalność socjalna w firmie ma na celu pomoc pracownikom w formach, zasadach i kwotach zawartych w regulaminie ZFŚS. Wszystkie kwestie związane z funkcjonowaniem polityki socjalnej w firmie uzgodnione powinny być z funkcjonującą organizacją związkową. Na mocy art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o ZFŚS oraz art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 30 ustawy o związkach zawodowych pracodawca ma obowiązek uzgadniania treści zapisów wewnętrznego regulaminu ZFŚS oraz planu wydatków zaplanowanych na dany rok. Szczegółowy opis form pomocy, zasady i warunki korzystania ze środków socjalnych pracodawca zawiera w regulaminie ZFŚS oznacza to, ze każda kwestia powinna być szczegółowo omówiona z funkcjonującymi w organizacji związkami zawodowymi, aby regulamin został w pełni przez nie zaakceptowany. Podobny proces dotyczy akceptacji planów wydatków na dany rok. W szkole jest tylko 2 pracowników należących do związków zawodowych. Zatrudniam 68 pracowników. Czy w tej sytuacji również roczny plan finansowy muszę uzgadniać ze związkami?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy organizując wycieczkę szkolną do Gospodarstwa Agroturystycznego, w karcie wycieczki szkolnej możemy wpisać jako jeden z punktów uwzględniających plan dnia, może wpisać - relaks lub odpoczynek? Czy ta forma jest zupełnie zabroniona?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe