Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogę zwolnić ucznia w gimnazjum z edukacji dla bezpieczeństwa, jeśli on realizuje obowiązek szkolny w nauczaniu domowym?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują takiej możliwości. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z: a) wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii, b) realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa wyżej, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. Ponadto dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. W tym też przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 44d; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 5, § 7.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- ile razy w ciągu roku szkolnego dyrektor składa radzie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego; jaka jest podstawa prawna?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór pisma przewodniego do organu prowadzącego w związku ze zmianami w arkuszu organizacji szkoły
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę o wzór sprawozdania za I semestr 2010/2011. 2.Czy ocena opisowa za I semestr powinna być umieszczona w dzienniku?
- Godziny do dyspozycji dyrektora w gimnazjum wg nowej „ramówki”
Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych w załączniku nr 3 ust 3. podaje sposób wyliczania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły jako różnicę pomiędzy sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych ust.2 pkt.1 przez FAKTYCZNĄ liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych a sumą godzin określonych w ust.1 pkt 1.
Stosując ten algorytm do gimnazjum publicznego przy założeniu wynikającym z uzasadnienia do cytowanego wyżej rozporządzenia, iż rok szkolny ma przeciętnie 35 tygodni otrzymujemy następujące wartości:
(29+30+31)x35 – (450+450+30+30+190+65+130+130+130+130+385+65+385+30+65+65+95)=3150-2825 = 325
Wynika z tego, że w cyklu kształcenia dyrektor ma do dyspozycji 325 godzin dyrektorskich na oddział na 3 lata co daję 3,09 godziny tygodniowo 325/(3 x 35 tygodni) = 3,09).
Na różnych szkoleniach i w przykładowych szkolnych planach nauczania podaje się, że w cyklu kształcenia liczba godzin dyrektorskich wynosi 2 na oddział . Ile więc faktycznie dyrektor powinien zaplanować tych godzin w arkuszu organizacyjnym??
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż w placówce 1 września 2017 r. a kończy 30 maja 2020 r. Czy po zakończeniu stażu wystawiam mu ocenę pracy (4 stopniowa) czy ocenę dorobku zawodowego (pozytywna lub negatywna) i w jakim terminie? 21 czy 7 dni od daty złożenia sprawozdania z realizacji awansu zawodowego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe