Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje z terapii pedagogicznej może być nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej, czy może prowadzić zajęcia z rewalidacji. Czy nauczyciel po pedagogice specjalnej w zakresie surdopedagogiki może być nauczycielem wspomagającym jeżeli nie ma już ucznia z niedosłuchem, czy może pracować w świetlicy
Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia:
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła:
- studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony wyżej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Zatem dyrektor mając dyplom, świadectwa lub suplement do dyplomu dokonuje prównania - w zależności od typu szkoły - zapisów na wymienionych dokumentach z zakresem "nauczanego przedmiotu" lub z zakresem przydzielonych czynności i odpowiedzialności nauczycielowi.
Na tej podstawie stwierdza, czy nauczycieli w danym typie szkoły ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, czyli np. w przypadku szkoły podstawowej:
1) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub
2) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, który ponadto ukończył kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
W każdym jednak przypadku kierunek wykształcenia musi być zgodny zakresem nauczanego przedmiotu lub rodzajem prowadzonych zajęć - co ustala dyrektor na podstawie przedłożonych przez nauczyciela dokumentów.
Zatem, jeśli przydzielone przez dyrektora zajęcia odpowiadają kierunkowi wykształcenia -czyli zadania nauczyciela wspomagającego są zgodne z kwalifikacjami z terapii - dyrektor może uznać kwalifikacje. Jeśli stwierdzi, że zakres wykształcenia nie jest zgodny z zakresem przydzielonych zajęć nie uznaje kwalifikacji.
Zajęcia z rewalidacji są zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w dokumencie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zatem w zależności od treści zaleceń - prowadzą je w zasadzie nauczyciele mający kwalifikacje z oligofrenopedagogiki. Dyrekotr także na podstawie orzeczenia/opinii z poradni stwierdza, komu przydziela zajęcia rewalidacyjne.
Surdopedagog ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi z niedosłuchem, natomiast kwalifikacje nauczyciela wspomagającego muszą odpowiadać potrzebom grupy (w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów), do której dyrektor przydziela nauczyciela.
Kwalifikacje do pracy w świetlicy określa § 24 w/w Rozporządzenia:
§ 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogikaw specjalności odpowiadajacej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) ukońzyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w ktorej prowadzone są świetlica szkolna lub internat,określone w § 2—4 w/w Rozporządzenia.
Oznacza to, że nauczyciel zawsze musi mieć kwalifikacje do danego typu szkoły oraz do zajmowania konkretnego stanowiska (np. nauczyciel przyrody - w szkole podstawowej; chemii - w gimnazjum - mogą pracować w świetlicy danego typu szkoły).
Podsumowując:
Nauczyciel np. kształcenia zintegrowanego (dawniej: nauczania początkowego) nie może pracować jako nauczyciel świetlicy w gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1/ Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie mianowania złożyła prośbę o zmianę formy zatrudnienia w roku szkolnym 2018/2019. Prosi o zatrudnienia na pół etatu od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. Moje pytanie czy z nauczycielem należy rozwiązać umowę o pracę i wydać świadectwo pracy ( jaka podstawa prawna ); następnie zatrudnić na umowę o prace od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. na pół etatu, a od 01.09.2019r. ponownie zatrudnić na podstawie mianowania na pełen etat.
2/ Nauczycielowi zatrudnionemu w naszej szkole przydzielono dodatkowe czynności inspektora d/s BHP i zawarto z nim umowę zlecenie. Czy ta forma na dodatkowe zatrudnienie jest prawidłowa a jeżeli nie to jak należy zatrudnić nauczyciela na dodatkowe czynności - czy na umowę o pracę i czy wtenczas staż pracy jako nauczyciel zaliczam do tego dodatkowego zatrudnienia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Oddział przedszkolny tz. "O" ma tygodniowo 25 godzin. Jak liczyć religię w ramach tych 25 godzin czy jako godziny dodatkowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony z powodu braku godzin dostał propozycję przeniesienia w stan nieczynny, na który nie wyraził zgody. W związku z powyższym zostaje z nim rozwiązany stosunek pracy z dniem 31.08.2018 r. Na jaką podstawę prawną (jaki dokument i paragraf) należy się powołać w świadectwie pracy,w punkcie który dotyczy przyczyny ustania stosunku pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nagrodę jubileuszową można wypłacić ponad 3 lata wstecz? Nauczyciel złożył dokumentację do zaliczenia do stażu pracy okresu pracy w gospodarstwie rolnym. Po doliczeniu tego okresu pracownik na dzień dzisiejszy ma 23 lata i 7 miesięcy i 25 dni pracy. Czy pracodawca jest zobowiązany wypłacić nagrodę jubileuszową za 20-lecie czy dopiero 25-lecie w 2025? Dodam, że pracownik w tej szkole pracuje rok. W innej nie otrzymał nagrody jubileuszowej, ponieważ nie przedłożył tam dokumentów do powiększenia stażu pracy z pracy na gospodarstwie rolnym.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda kontrola spraw kadrowych w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe