Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje z terapii pedagogicznej może być nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej, czy może prowadzić zajęcia z rewalidacji. Czy nauczyciel po pedagogice specjalnej w zakresie surdopedagogiki może być nauczycielem wspomagającym jeżeli nie ma już ucznia z niedosłuchem, czy może pracować w świetlicy
Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia:
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła:
- studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony wyżej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Zatem dyrektor mając dyplom, świadectwa lub suplement do dyplomu dokonuje prównania - w zależności od typu szkoły - zapisów na wymienionych dokumentach z zakresem "nauczanego przedmiotu" lub z zakresem przydzielonych czynności i odpowiedzialności nauczycielowi.
Na tej podstawie stwierdza, czy nauczycieli w danym typie szkoły ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, czyli np. w przypadku szkoły podstawowej:
1) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub
2) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, który ponadto ukończył kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
W każdym jednak przypadku kierunek wykształcenia musi być zgodny zakresem nauczanego przedmiotu lub rodzajem prowadzonych zajęć - co ustala dyrektor na podstawie przedłożonych przez nauczyciela dokumentów.
Zatem, jeśli przydzielone przez dyrektora zajęcia odpowiadają kierunkowi wykształcenia -czyli zadania nauczyciela wspomagającego są zgodne z kwalifikacjami z terapii - dyrektor może uznać kwalifikacje. Jeśli stwierdzi, że zakres wykształcenia nie jest zgodny z zakresem przydzielonych zajęć nie uznaje kwalifikacji.
Zajęcia z rewalidacji są zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w dokumencie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zatem w zależności od treści zaleceń - prowadzą je w zasadzie nauczyciele mający kwalifikacje z oligofrenopedagogiki. Dyrekotr także na podstawie orzeczenia/opinii z poradni stwierdza, komu przydziela zajęcia rewalidacyjne.
Surdopedagog ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi z niedosłuchem, natomiast kwalifikacje nauczyciela wspomagającego muszą odpowiadać potrzebom grupy (w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów), do której dyrektor przydziela nauczyciela.
Kwalifikacje do pracy w świetlicy określa § 24 w/w Rozporządzenia:
§ 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogikaw specjalności odpowiadajacej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) ukońzyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w ktorej prowadzone są świetlica szkolna lub internat,określone w § 2—4 w/w Rozporządzenia.
Oznacza to, że nauczyciel zawsze musi mieć kwalifikacje do danego typu szkoły oraz do zajmowania konkretnego stanowiska (np. nauczyciel przyrody - w szkole podstawowej; chemii - w gimnazjum - mogą pracować w świetlicy danego typu szkoły).
Podsumowując:
Nauczyciel np. kształcenia zintegrowanego (dawniej: nauczania początkowego) nie może pracować jako nauczyciel świetlicy w gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik obsługi pracujący w przedszkolu otrzymał z ZUS decyzje o przyznaniu renty na 1,5 roku w związku z całkowitą niezdolnością do pracy. Czy jako pracodawca mam obowiązek rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem czy jest możliwość pozostawienia go w stosunku pracy np. na urlopie bezpłatnym? Czy jest jakieś rozwiązanie, które pozwoli na pozostawienie pracownika w zatrudnieniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel planuje wziąć 5 dni urlopu bezpłatnego. Czy dyrektor może udzielić takiego urlopu? Jaka jest podstawa prawna? Czy taki urlop wpłynie na przebieg stażu na nauczyciela mianowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony od 01.09.2018 r. złożył wypowiedzenie 28.11.2018 r. ostatni dzień jego pacy to 14.12.2018 r.
Pytanie moje ile mu przysługuje urlopu (chcemy wypłacić ekwiwalent)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka pracuje od 1.09.1981 roku. Z jakim dniem nabywa prawo do nagrody jubileuszowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi kontraktowemu z 8 letnim stażem pracy, przysługuje odprawa z tytułu rozwiązania umowy o pracę w związku z otrzymaniem renty?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe