Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający: tytuł licencjat (2004r.) - na kierunku filologia polska w zakresie nauczanie języka polskiego oraz - tytuł magister ( 2009r.) na kierunku filologii polskiej w specjalności nauczycielskiej - tytuł doktora nauk humanistycznych (2014r.)w zakresie nauk humanistycznych ma pełne kwalifikacje do nauczania języka polskiego w liceum tj przygotowanie kierunkowe (j.polski) oraz przygotowanie pedagogiczne.Dziekuję za odpowiedz
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek określa, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 14.09.2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela (np. języka polskiego lub historii) w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych zostały określone w § 3 rozporządzenia. Ponadto w kontekście zadanego pytania należy pamiętać, że z dniem 3 sierpnia 2019 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, które w § 2 pkt 2 zostały nazwane "nowym standardem kształcenia". W tym przypadku może to być istotne, gdyż w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia zostało zawarte, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych posiada m.in. osoba, która zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku innym (specjalności innej) niż zgodnym (specjalności zgodnej) z nauczanym przedmiotem, lub którego efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmowały treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz dodatkowo ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu. Mając zatem powyższe na uwadze należy uznać, że osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku ekonomia, aby posiadać kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela np. języka polskiego lub historii w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych powinna uzyskać wymagane od nauczycieli przygotowanie pedagogiczne oraz dodatkowo ukończyć studia podyplomowe w zakresie tego przedmiotu, czyli odpowiednio w zakresie języka polskiego lub historii. Na podstawie § 2 pkt 5 lit. a) r.s.k.w.n. posiadanie wymaganego od nauczycieli przygotowania pedagogicznego potwierdza dyplomem ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu lub inny dokument wydany przez uczelnię, lub świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Natomiast wymagane kwalifikacje do nauczania języka obcego w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych zostały określone w § 12 r.s.k.w.n. Jak wynika z § 12 ust. 1 pkt 2 r.s.k.w.n. osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku ekonomia, aby posiadać kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych powinna legitymować się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do r.s.k.w.n., i posiadać przygotowanie pedagogiczne do nauczania języków obcych, lub legitymować się świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka angielskiego stopnia II, o którym mowa w załączniku do r.s.k.w.n.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy doradztwo zawodowe w klasie VII można realizować w II semestrze, czy należało rozpocząć realizację od września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierać nowy statut obecnej szkoły ponadgimnazjalnej, a wkrótce szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy godziny nauczania języka obcego w grupie 5 - latków w przedszkolu wchodzą do podstawy programowej w ramach tych 25 godzin, czy będzie to 26 godzin do realizacji dla przedszkolaka? Jakie pensum będzie miał nauczyciel w tej grupie, gdy języka będzie uczył ktoś inny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny pracy i otrzymaniu od niego uwag na piśmie (korzystnych dla nauczyciela) może jednocześnie wprowadzić także poprawki ze swojej strony (fakty, których nie ujął w pierwszym projekcie -niekorzystne dla nauczyciela) i po tych poprawkach wystawić kartę oceny. Czy też powinien zrobić drugi projekt, zapoznać go z nim nauczyciela, dać ponowną możliwość słownej i pisemnej ingerencji i dopiero karta oceny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chodzi nam o ustalanie i realizowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno - wychowawczych w gimnazjum. W rozporządzeniu pisze, iż szkoła ma obowiązek w tych dniach zorganizować zajęcia wychowawczo - opiekuńcze. Mamy pytanie, gdyż w różnych szkołach różnie realizowane jest to rozporządzenie. Czy nauczyciele w tych dniach muszą pracować w szkole, gdy nie ma uczniów; mieszkamy i pracujemy w takim środowisku, gdzie w 100% uczniowie nie przychodzą do szkoły podczas dni wolnych. Czy nauczyciele też mogą mieć w tych dniach wolne na mocy oświadczeń rodziców co do tego, iż w tych dniach ich dzieci będą przebywać w domu? Mamy wątpliwości, bo wiele szkół podczas dodatkowych dni wolnych jest zamkniętych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe