Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek zawrzeć w statucie informację o dokonywanie przez dyrektora oceny pracy nauczyciela zgodnie z nowym rozporządzeniem, które wchodzi w życie z dniem 1.09.2018? Czy w ogóle przedszkole niepubliczne ma obowiązek dokonywać oceny pracy nauczyciela?
Na podstawie art. 91b ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. dyrektor niepublicznego przedszkola dokonuje oceny pracy nauczycieli (ma taki obowiązek) bez względu na wymiar ich zatrudnienia. Statut niepublicznego przedszkola określa kompetencje organów, w tym dyrektora, a w związku z tym powinien stanowić, że dyrektor dokonuje takiej oceny – art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Zbędne jest natomiast powoływanie w statucie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, Dz.U. z 2018 r., poz. 1133. Dyrektor ma obowiązek je stosować, natomiast ewentualne zastąpienie dotychczasowych przepisów nowymi może w przyszłości skutkować koniecznością zmiany statutu. W sytuacji, gdy statut nie będzie wymieniał wśród kompetencji dyrektora dokonywania oceny pracy nauczycieli i tak dyrektor obowiązki w tym zakresie będzie musiał wykonywać na podstawie aktów prawnych wyższego rzędu którymi są przepisy powszechnie obowiązujące powołane na wstępie – KN i rozporządzenie MEN, a które dodatkowo powinien uzupełniać wewnętrzny regulamin określający wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniające specyfikę pracy w danym przedszkolu, ustalony przez dyrektora po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i organizację związkową wymienioną w art. 6a ust. 14 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wraz z odejściem ostatnich 6 latków do szkół nauczyciele przedszkola tracą od 1 września 2015r. pensum 22 godzinne, czy pięciolatki przygotowywane do nauki w szkole powinny mieć pensum 22? Jeśli z organizacji pracy przedszkola wynika brak możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin, zakładając, że nie chcemy zwalniać nauczyciela, możemy skorzystać z ograniczenia zatrudnienia. Komu ograniczyć godziny - jednemu nauczycielowi, czy dwóm? Pamiętamy, że w przedszkolu pracę oddziału powierza się dwóm nauczycielom. Jednym słowem czy skutki „ustawy sześciolatkowej” można rozłożyć na więcej niż jednego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniłam nauczycielkę stażystkę (z oligofrenopedagogiką) na pół etatu do klasy I, do której uczęszcza dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Czy można utworzyć oddział integracyjny, jeśli nauczyciel, współorganizując kształcenie, ma pół etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w klasie integracyjnej I szkoły podstawowej gdzie jest 3 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oprócz nauczyciela wspomagającego może być zatrudniony dodatkowo nauczyciel lub pomoc nauczyciela dla 2 dzieci autystycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę odroczyć dziecko ur. w 2009r. od realizacji obowiązku szkolnego w 2015/2016. Dziecko było badane w poradni, ale z opinii wydanej przez poradnię wynika, że powinno rozpocząć naukę w klasie I. Jednak mama dziecka twierdzi, że jej syn powinien jeszcze rok uczęszczać do oddziału przedszkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel dyplomowany na podstawie umowy na czas niekreślony, pracujący już 15 lat. W tym momencie posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych: logopedia, terapia pedagogiczna, pedagogika specjalna. Od września 2023 r. nauczyciel ten chciałby pracować tylko jako specjalista, całkowicie zrezygnować z pracy w grupie przedszkolnej. Jak powinna wyglądać umowa z tym nauczycielem-specjalistą? Czy powinien być aneks do istniejącej umowy na czas nieokreślony, czy całkowicie nowa umowa? Jeżeli miałaby być to nowa umowa, to czy zawarta na czas określony czy nieokreślony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe