Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym lub nauczaniu indywidualnym, może również chodzić do klasy terapeutycznej? Mamy chłopca, który posiada upośledzenie w stopniu lekkim, rodzice nie wyrażają zgody na szkołę specjalną, uczniowi o wiele łatwiej przychodzi nauka, koncentracja i nabywanie umiejętności w klasie terapeutycznej (10-15 uczniów), niż w zespole klasowym liczącym 27 osób.
O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola, szkoły, niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w danym przedszkolu, szkole lub placówce, rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. Należy podkreślić, że uczniowie są kwalifikowani do klasy terapeutycznej na podstawie opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej i zgody rodziców.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W e-letterze z portalu E-Serwis Oświatowy z dn. 27.11.2014. jest artykuł: "Za dni wolne od zajęć należy się wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe", w którym autorka przytaczając odpowiedź z 10 czerwca 2009 r. Sekretarza Stanu w MEN na interpelację nr 9686 posła Piotra Stanke z 26 maja 2009 r., nr SPS-023-9686/09, w sprawie rozliczania i organizacji pracy nauczyciela w godzinach nadliczbowych, stwierdza, że: jeśli nauczyciel nie miał możliwości realizacji w taki dzień godzin ponadwymiarowych (np. nie był zobowiązany do wykonywania innych zadań), do celów obliczenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe dzień ten traktuje się jako dzień, kiedy pracownik pozostaje w gotowości do pracy. Rok wcześniej (maj 2013 r.) również e-letterem otrzymałam z E-serwisu Oświatowego wiadomość z informacją: “ Wynagrodzenie za przydzielone godziny ponadwymiarowe przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną zrealizowane. art. 39 ust. 4. KN: Składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień, a w wypadkach szczególnie uzasadnionych wynagrodzenie może być wypłacone w jednym z ostatnich pięciu dni miesiąca lub w dniu wypłaty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3. Biorąc udział w szkoleniu, konferencji nauczyciel nie realizuje swoich godzin ponadwymiarowych, więc dodatkowe wynagrodzenie nie należy się. Praca realizowana w formie szkolenia, konferencji jest pracą wynikającą z innych zadań niż prowadzenie lekcji, w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy i za to nauczyciel otrzymuje swoją niepomniejszoną pensję. Niestety, za godziny ponadwymiarowe nie ma podstaw do zapłaty. “ Moi nauczyciele mają pretensje, dlaczego nie płaci się za godziny ponadwymiarowe, gdy oni są na szkoleniu, które służy później ich lepszej pracy na rzecz szkoły, ucznia? Jaka jest prawda?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu, który budzi ogromne wątpliwości.
Gminny ośrodek pomocy społecznej prowadzi dożywianie dzieci w szkołach, przedszkolach w ramach realizacji programu”Posiłek w domu i w szkole”.
Programem objęte są tylko dzieci pochodzące z rodzin o niskim kryterium dochodowym.
Do chwili obecnej ośrodek pomocy organizował przetarg na dostarczanie posiłków dla naszej szkoły w formie cateringu. Płatnikiem był urząd gminy i gminny ośrodek pomocy społecznej. Natomiast od stycznia zobowiązano szkołę do zastosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. W tej sytuacji obowiązek stosowania ustawy jest niejako przerzucany na szkołę. Nasza szkoła nie posiada własnej stołówki i nie posiadamy środków na ten cel, gdyż jesteśmy szkołą niepubliczną prowadzoną przez stowarzyszenie. W przetargu trzeba podać cenę za jeden obiad i wartość całego zamówienia. Ten ogłasza przetarg kto ma pieniądze przyznane na ten cel i płaci za posiłki. Dyrektor odpowiada za organizację np. zapewnia pomieszczenia gdzie dzieci będą spożywać posiłki, w jakich godzinach?.
Taka sytuacja budzi we mnie szereg pytań :
1. Kto w takiej sytuacji powinien ogłosić przetarg?
2. Czy dyrektor może nie zgodzić się na organizowanie przetargu ?
3. Na jakiej podstawie „ zamawiający” miałby brać na siebie takie zobowiązanie?
4. Co się stanie kiedy nie wyłonimy wykonawcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który: 1) nie ma stałego zameldowania (rodzice wynajmują mieszkanie), 2) zamieszkujący w obwodzie szkoły, 3) odległość z domu do szkoły wynosi 3km, przysługuje dofinansowanie do dowozu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o sporządzenie opinii prawnej dotyczącej zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia rewalidacyjne. W szkole w związku z liczbą uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność z zachowaniem 2 godzin na ucznia, organizowanych jest 8 godzin zajęć rewalidacyjnych. Czy pedagog szkolny z wykształceniem pedagogika specjalna może realizować zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego etatu podstawowego 22 godziny, czy też należy te godziny przeznaczyć do prowadzenia dla specjalisty spoza placówki/dodatkowo zatrudnionego, czy też istnieje możliwość, aby pedagog szkolny z pensum 22 miał nadgodziny i w ich ramach realizował zajęcia rewalidacyjne do 1½ etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość przesłani mi skanu pisma MEN do kuratorów oświaty w sprawie planowania i realizacji godzin z art. 42 KN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe