Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność ruchowa) będący uczniem niepublicznej szkoły przysposabiającej do pracy może nie uzyskać klasyfikacji (obecność ucznia na zajęciach 90%) w III klasie w/w szkoły. Możliwość wydłużenia nauki o jeden rok na danym etapie została już zrealizowana też w klasie III?
Kwestię tę reguluje przede wszystkim Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U z 2012r. poz. 977) - Załącznik nr 7 „Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełno sprawnościami sprzężonymi”. W procesie kształcenia w/w uczniów wyodrębniono:
- zajęcia edukacyjne obejmujące: funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne, religię/etykę oraz przysposobienie do pracy,
- zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia sportowe;
- zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu.
Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi podstawa programowa nie wyróżnia ani odrębnych celów i zadań ani treści nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych. Dlatego też klasyfikacja roczna tych uczniów polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych w w/w zakresie. Oceny z poszczególnych zajęć wymienionych w cytowanym rozporządzeniu są ocenami opisowymi. Sporządza się je na podstawie indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla danego ucznia. W opisanym przypadku nie widzę możliwości nieklasyfikowania ucznia, bo z czego miałby ten uczeń zdawać potem egzaminy klasyfikacyjne? Istnieje natomiast możliwość niepromowania ucznia, w przypadku uzyskania negatywnej oceny opisowej z zajęć edukacyjnych (funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne i przysposobienie do pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel podjął studia zaoczne, są one ujęte w planie doskonalenia. Zajęcia trwają trzy dni i przez wszystkie dni nauczyciel dojeżdża na uczelnię. Uważam, że mogę mu finansować koszty dojazdu w piątek i powrotu w niedzielę oraz dofinansowanie do kosztów opłat za semestr. Nie kierowałam nauczyciela tylko wyraziłam zgodę i ujęłam jego dokształcanie w planie. nauczyciel chce zwrotu wszystkich kosztów dojazdu i delegacji. Jak regulują to przepisy.
- Czy przedszkole publiczne może zawrzeć porozumienie o współpracy z specjalistą – psychologiem (mającym swój prywatny gabinet psychologiczny), aby mógł on wejść w skład zespołu WWR? Ma on wszelkie kwalifikacje, jednak obecny czas pracy i warunki nie pozwalają mu na zawarcie z placówką umowy. Zgłasza chęć współpracy, jednak tylko w formie porozumienia między placówką a jego gabinetem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy dyrektor szkoły może połączyć radę pedagogiczną klasyfikacyjną z radą plenarną?
2. Czy do protokołu rady pedagogicznej należy wpisać uchwałę w pełnym brzmieniu, czy może być załącznik do protokołu zawierający podstawę prawną uchwały itp?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2021/2022 dyrektor szkoły może zmienić ustalone we wrześniu dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy politolog posiadający kurs pedagogiczny może uczyć w gimnazjum wiedzy o społeczeństwie i historii? Czy może mieć zajęcia na świetlicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe