Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w jakimś rozporządzeniu zapisany jest termin, do którego w szkołach podstawowych mogą funkcjonować oddziały przedszkolne bez dostosowania ich lokalu pod wymagania przedszkola?
Od 1 dnia 1 września 2017 r. obowiązuje art. 126 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., który stanowi, że lokal, w którym jest prowadzony oddział przedszkolny w publicznej albo niepublicznej szkole podstawowej, znajdujący się w użytkowanym budynku istniejącym lub jego części, powinien spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej zapewniające bezpieczne warunki realizacji przez ten oddział przedszkolny zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz pobytu dzieci i innych osób przebywających na terenie oddziału przedszkolnego, określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1642). Ponadto zgodnie z art. 304 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm., organy prowadzące w dniu 1 września 2017 r. szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, dostosują lokale, w których zorganizowano te oddziały, do warunków określonych w art. 126 PO i ww. rozporządzeniu, w terminie do dnia 31 sierpnia 2022 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności? Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu? Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Aneks do arkusza organizacyjnego w trakcie roku szkolnego musi być opiniowany przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Po klasyfikacji rocznej trzy klasy drugie zostały jako kilkunastoosobowe. Czy rada pedagogiczna podejmuje rozwiązanie jednej z tych klas w formie uchwały i utworzenie dwóch, 25 i 26 osobowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Reprezentuję Szkołę Podstawową niepubliczną. Zgłosili się rodzice z dzieckiem narodowości hiszpańskiej, z prośbą o przyjęcie do kl. IV Szkoły Podstawowej. Trudność polega na tym, że dziecko nie zna języka polskiego, a rodzice są w Polsce na 4-letnim kontrakcie i zobowiązani są do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Jakie warunki muszę bezwzględnie spełnić, aby sprostać wymaganiom nałożonym przez prawo oświatowe, aby dziecko mogło w szkole realizować obowiązek szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź:
Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe