Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Reprezentuję Szkołę Podstawową niepubliczną. Zgłosili się rodzice z dzieckiem narodowości hiszpańskiej, z prośbą o przyjęcie do kl. IV Szkoły Podstawowej. Trudność polega na tym, że dziecko nie zna języka polskiego, a rodzice są w Polsce na 4-letnim kontrakcie i zobowiązani są do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Jakie warunki muszę bezwzględnie spełnić, aby sprostać wymaganiom nałożonym przez prawo oświatowe, aby dziecko mogło w szkole realizować obowiązek szkolny?
Dziecko jest przyjmowane z urzędu do publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie ma miejsce zamieszkania, a do szkoły pozaobwodowej – jeśli dyrektor dysponuje wolnym miejscem (art. 94a ust. 1 UoSO, § 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 rozporządzenia MEN z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. z 2016 r., poz. 1453). Dyrektor kwalifikuje i przyjmuje ucznia do odpowiedniej klasy na podstawie zgłoszenia lub wniosku rodziców, po zapoznaniu się z przedłożonymi przez rodziców dokumentami potwierdzającymi lata nauki za granicą (świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu) oraz ewentualnie z uwzględnieniem wieku ucznia lub opinii rodzica ucznia wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej., gdyby przyjęcie ucznia do danej klasy wyłącznie na podstawie dokumentów sprzeciwiało się dobru dziecka (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia). Dla dziecka, które nie zna języka polskiego, organ prowadzący publiczną szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w wymiarze nie niższym niż 2 godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 18 rozporządzenia). Jeżeli nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 19 rozporządzenia). Łączny wymiar godzin zajęć lekcyjnych z nauki języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów nie może być wyższy niż 5 godzin tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia (§ 20 rozporządzenia). Natomiast szkoła podstawowa niepubliczna nie ma zagwarantowanych takich uprawnień – czyli środków finansowych z miasta lub gminy na dodatkowe zajęcia dla cudzoziemca, ani nie ma też obowiązku organizowania dodatkowych zajęć w wymiarze ustalonym dla publicznych szkół. Jeśli nie zagwarantuje ich osoba prowadząca, w wymiarze adekwatnym do potrzeb dziecka, co w zasadzie będzie równoznaczne z niemożliwością rzeczywistej realizacji obowiązku szkolnego, należy rozważyć odmowę przyjęcia dziecka do szkoły i pouczyć o możliwości ubiegania się o przyjęcie do szkoły samorządowej. Natomiast w razie przyjmowania dziecka do szkoły niepublicznej, należy analogicznie stosować sposób kwalifikacji ucznia do danej klasy i wymagać przedłożenia stosownych dokumentów oraz ewentualnie dodatkowego oświadczenia rodzica (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Podejmując jakie działania pisze się uchwałę rady pedagogicznej? Jak zapisuje się inne decyzje podejmowane przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o listę niezbędnych aktów prawnych jakie musi posiadać przedszkole niepubliczne, np. statut. Jakie dokumenty są wymagane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy liceum ogólnokształcącego - co zrobić z uczniami, którzy w tym roku szkolnym 2012/2013 nie uzyskają promocji do klasy trzeciej?
Powinni powtarzać klasę II, ale przecież klasa II w roku szkolnym 2013/2014 realizować będzie program z nowej podstawy programowej (niektóre przedmioty będą zakończone).
Co zrobić z takimi uczniami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Czy dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego (6-latek) w szkole , powinno mieć organizowane zajęcia tego typu? /podstawa prawna/
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- dzień dobry.
jaki numer arkusza mam załozyć uczniowi który doszedł do nas w tym roku (2024) do 7 klasy, z innej szkoły przeszedł.
klasę pierwszą zaczął w roku 2017/2018 na arkuszuMEN-I/37b/2
jak prawidłowo zakładać arkusze dla osób które przechodzą z innych szkół?
dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe