Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w karcie oceny pracy nauczyciela, w egzemplarzu załączanym do dokumentacji, zaznacza się poziom spełniania kryteriów oceny pracy, czy też wystarczy tylko końcowa ocena wynikająca z posumowania spełniania ww. kryteriów?
Na podstawie art. 6a ust. 1e, ust. 4, ust. 8a i ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm., ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: ocena wyróżniająca; bardzo dobra; dobra; negatywna. Nauczyciel, po ustaleniu oceny jego pracy, otrzymuje kartę oceny pracy zawierającą ocenę pracy, jej uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Również zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 8, 9 i 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2019 r., poz. 1625), karta oceny pracy zawiera: stwierdzenie uogólniające, uzasadnienie oceny pracy, pouczenie o terminie i trybie wniesienia odwołania od oceny pracy. W karcie oceny pracy oprócz stwierdzenia uogólniającego (jednej z ww. ocen), z uwagi na możliwość odwołania się od oceny pracy, nauczyciel z uzasadnienia oceny pracy powinien dowiedzieć się, jakie konkretnie okoliczności wpłynęły na ustalenie takiej, a nie innej oceny. Z kolei ponieważ ocenianiu podlega stopień realizacji obowiązków wymienionych w art. 6 i art. 42 KN oraz art. 5 PO to z uzasadnienia oceny pracy powinno wynikać, jak dyrektor ustalił poziom spełniania poszczególnych kryteriów wynikających z ww. regulacji. Przepisy nie określają szczegółowych zasad formułowania uzasadnienia oceny pracy, a więc jego elementem może być zaznaczenie poziomu spełniania kryteriów oceny pracy. Na podstawie karty oceny pracy, w tym uzasadnienia, nauczyciel powinien mieć możliwość rozważenia, czy zgadza się z oceną pracy, czy ewentualnie odwoła się od oceny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W których klasach wpisujemy wychowanie do życia w rodzinie na świadectwie?
Czy uczniom klas III gimnazjum wpisujemy Wychowanie do życia w rodzinie na świadectwo ukończenia szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła podstawowa pracuje pięć dni w tygodniu. Czy i na jakich zasadach można (nie można) organizować zajęcia wspomagające (od września do grudnia) w soboty?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam dwójkę dzieci w dwóch różnych grupach wiekowych z orzeczeniem (niepełnosprawność ruchowa z afazją). Jedno dziecko ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, który prowadzi z nim również rewalidację (nauczyciel ma pełne kwalifikacje). Drugie dziecko, które ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej z afazją, ma również zespół Downa – i również ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, ale nie wiem, czy może on prowadzić z tym dzieckiem rewalidację. Nauczyciel ma skończone studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna (edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną). W suplemencie dyplomu znajduje się zapis: „Absolwent posiada przygotowanie do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych działających na rzecz dzieci młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzeniem umysłowym)”. Czy może on zatem, czy nie może, prowadzić rewalidację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób mamy odnieść się do obliczenia liczby etatów specjalistów w tym pedagoga specjalnego? Jesteśmy placówką niepubliczną, prowadzimy 3 szkoły w których mamy różną liczbę uczniów w tym uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Szkoła podstawowa nr 1- 81 - suma wszystkich uczniów; szkoła podstawowa nr 2- 84- suma wszystkich uczniów; szkoła ponadpodstawowa nr 3 -147 - suma wszystkich uczniów. Prosimy o pomoc w wyliczeniu konkretnej liczby etatów specjalistów i w tym etatu pedagoga specjalnego.
pozdrawiam
Edyta Leszczyńska
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeden oddział przedszkolny może składać się z dzieci 4- ro, 5-cio i 6- cioletniych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe