Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu niepublicznym na stanowisku nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem można zatrudnić nauczyciela, który ukończył kierunek edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)?
Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.), stanowisko nauczyciela wspomagającego może zajmować nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej, której specjalność powinna odpowiadać niepełnosprawności uczniów, zgodnie z § 4 w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Na studiach wyższych nie wyróżnia się na pedagogice specjalnej odrębnej specjalności dotyczącej edukacji lub rehabilitacji osób z autyzmem (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 890). W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Konieczna jest natomiast analiza sytuacji konkretnego dziecka, która jest nieznana; nie można stwierdzić, czy zatrudnienie oligofrenopedagoga będzie odpowiednie w danym przypadku. Gdyby okazało się, że dziecko z autyzmem jest jednocześnie niesłyszące lub słabosłyszące oraz może brać udział w edukacji tylko przy pomocy surdopedagoga, to należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego z taką specjalnością.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty musi przygotować dyrektor przedszkola niepublicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2012/2013 pomoc pedagogiczno- psychologiczną na II etapie kształcenia organizujemy tylko w klasie IV czy też w V i VI?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaki powinien być dokument potwierdzający przyjęcie koncepcji pracy szkoły przez radę pedagogiczną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy prawidłowo przygotować rejestr wyjść grupowych uczniów na podstawie rozporządzenia zmieniającego z 31.10.2018? Przepisy nie definiują co należy rozumieć przez wyjścia grupowe. Na dyrektorze spoczywa obowiązek stworzenia zamkniętego katalogu wyjść oraz określić zasady obowiązujące przy ich organizacji. Proszę o rzeczową podpowiedź jak merytorycznie poprawnie taki dokument przygotować.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole Integracyjne - w jaki sposób - zgodnie z nowa podstawą programową dokumentować- np. zapisywać w dzienniku zajęć grupy jej realizację tzn. jak wykazać proporcje zagospodarowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu, jak udokumentować pomoc pedagogiczno-psychologiczną, zajęcia rewalidacyjne? Czy nie wystarczy dziennik indywidualny dziecka ze SPE i zapisy w dziennikach specjalistów? Proszę o precyzyjne wyjaśnienie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe