Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
DOKUMENT DO SPRAWDZENIA
ZAMÓW DOKUMENT
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic dziecka 6-letniego, które obecnie jako jedyny sześciolatek jest w oddziale przedszkolnym (reszta dzieci jest młodsza) chce przenieść go do pierwszej klasy. Dziecko w ubiegłym roku uczęszczało do oddziału przedszkolnego w oddziale mieszanym. Jakich czynności należy dokonać i czy prośba rodzica jest wystarczającym argumentem?
Trzeba zacząć od tego, że art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 – dalej Prawo oświatowe) stanowi, że nauka jest obowiązkowa do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Z kolei, obowiązek szkolny dziecka zdrowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedmiu lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia osiemnastego roku życia.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe , na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy sześć lat.
Decyzja o przyjęciu dziecka sześcioletniego do pierwszej klasy jest kompetencją dyrektora szkoły. Żeby mogło ono rozpocząć naukę w szkole podstawowej musi być spełniony jeden z warunków:
• dziecko musiało korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
• posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną wpisaną do ewidencji oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Jeżeli którykolwiek z tych warunków jest spełniony dyrektor może przyjąć dziecko sześcioletni do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor w arkuszu organizacyjnym nie przydzielił nauczycielowi ani jednej godziny zajęć z przedmiotu -głównych kwalifikacji- ukończonych studiów magisterskich. Jakie są podstawy prawne przydziału godzin w arkuszu?
Czy obowiązuje zasada -kwalifikacje kierunkowe magisterskie, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura i tryb oceny pracy dyrektora szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy postąpić w przypadku dziecka, które wyjeżdża na bardzo długie leczenie do Niemiec? Czy należy wykazywać mu nieobecności? Jak należy go klasyfikować? Czy w szpitalu w Niemczech powinien mieć zapewnioną kontynuację nauki na zasadach obowiązujących w Polsce czy na zasadach obowiązujących w Niemczech?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam pytanie:
Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej." oraz Państwa odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.). Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do: 1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły; 2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne; 3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć; 4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b. 2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu. Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio: 1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3; 2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP. 2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół. Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.: 1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia). Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego. 2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.). 3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny. Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego." Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego. Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy. Ponownie je zadaję: Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Niestety, przypuszczenia nie wystarczą, prawo obliguje dyrektora do postępowania opisanego w odpowiedzi.
Jeszcze raz podkreślam, że Państwa wypowiedź dot kontroli obowiązku szkolnego. A moje pytanie dotyczy skreślenia ucznia?
Jaką należy mieć podstawę do skreślenia ucznia z listy w dzienniku? Do wykreślenia z księgi? oraz co wpisać w rubryce "przyczyna odejścia"? proszę o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku 2017 zatwierdzono nową podstawę programową wychowania przedszkolnego. Czy z tą zmianą zostały wprowadzone nowe wytyczne dotyczące dziennych wpisów w dzienniku zajęć przedszkola?
Czy konieczne są wpisy dotyczące czasu spożywania posiłków przez dzieci? (takie informacje są zawarte w ramowym rozkładzie dnia)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe