Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w związku z naborem do klasy pierwszej technikum uczniów po szkole podstawowej należy założyć dla nich nową Księgę uczniów? Czy protokoły Rady Pedagogicznej dot. klasyfikacji uczniów technikum i szkoły branżowej powinny stanowić oddzielne dokumenty, czy też mogą być zapisane pod tytułem zespołu szkół?
Dla uczniów będących absolwentami gimnazjum i przyjętych do klas czteroletniego technikum prowadzi się księgę uczniów na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.) w zw. z art. 363 ustawy ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Natomiast do uczniów przyjętych do pięcioletniego technikum mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.). Obydwa rozporządzenia przewidują identyczne zasady dokonywania wpisów do księgi uczniów, w tym wymagają zachowania chronologii wpisów uczniów. Jednocześnie żadna regulacja PWuPO, ani cytowanych przepisów wykonawczych nie określa zasad wpisów do księgi uczniów w związku z tym, że na rok szkolny 2019/2020 zostali przyjęci do jednej szkoły uczniowie równocześnie do klas czteroletniego i do pięcioletniego technikum, w tym brak jest wyraźnego sformułowania o prowadzeniu dwóch ksiąg uczniów w jednej szkole. Z tego względu, że obydwa rozporządzenia wskazują, że szkoła prowadzi jedną księgę uczniów, do której wpisy są dokonywane chronologicznie i mają taką samą treść, można wnioskować, że raczej należałoby się opowiedzieć za wpisaniem uczniów wszystkich klas technikum do jednej księgi uczniów. Ponadto w razie prowadzenia dwóch ksiąg, początkowa numeracja z nowej księgi dla zreformowanej szkoły musiałaby się powielać z numeracją już istniejącej księgi dotychczasowej szkoły (co budziłoby wątpliwość co do przestrzegania chronologii wpisów), a także żaden przepis nie przewiduje trybu zamknięcia pierwszej księgi uczniów wraz z zakończeniem nauki przez klasy szkoły czteroletniej.
W zespole szkół, rady pedagogiczne szkół wchodzących w skład zespołu zachowują odrębność, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Dlatego uczniów odrębnie klasyfikują poszczególne rady pedagogiczne – w szkole branżowej oraz w technikum; klasyfikacji nie dokonuje natomiast rada pedagogiczna zespołu szkół (art. 71 ust. 1 pkt 2 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o informację, czy w grupie przedszkolnej (15 dzieci), w której znajduje się dziecko z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (autyzm) wystarczy zatrudnić dodatkową pomoc?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów ze względu na bardzo niską frekwencję w ciągu roku szkolnego otrzymuje ocenę z zachowania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Troje dzieci sześcioletnich - z oddziału przedszkolnego zostało zakwalifikowanych do wsparcia logopedycznego . Logopeda zabiera te dzieci na zajęcia w czasie ramowym ( 5 godz.) gdy przewidziany jest czas na zabawy spontaniczne, zgodne z zainteresowaniem . Czy taka organizacja zajęć z logopedą jest zgodna z prawem ? Podobnie jest z zajęciami wczesnego wspomagania dziecka. Czy można tak organizować zajęcia czy też czas dowolny zabawy jest traktowany jako czas ramowy i oba rodzaje zajęć należy organizować po piątej jednostce ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać prawidłowy wpis do dziennika grupy przedszkolnej - chodzi o wpis realizowanych tematów. Czy powinien cały dzień być podzielony na 5 części, czy wystarczy opisać jedynie realizowany temat, spacer, zabawy dowolne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego. W ofercie mamy zajęcia z języka angielskiego 5 razy w tygodniu dla wszystkich grup wiekowych. Niestety nie udało mi się zatrudnić nauczyciela tego języka. Otrzymałam ofertę od szkoły językowej. Oferuje nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami, jednak nie mogę go bezpośrednio zatrudnić. Czyli szkoła językowa wystawia fakturę, a ja w umowie ze szkołą mam wydelegowanego określonego z imienia i nazwiska nauczyciela z kwalifikacjami (potwierdzenie w postaci ksero). Etat miałby wynosić 4-7 godzin tygodniowo.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe