Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zajęcia wiedza o społeczeństwie w klasie VIII w przyszłym roku szkolnym będzie mógł uczyć nauczyciel, który ukończył studia magisterskie na kierunku historia (kierunek pedagogiczny).
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do prowadzenia zajęć w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła m.in. studia wyższe na kierunku, którego efekty kształcenia, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym.
Ponadto, na podstawie § 27 Rozporządzenia, nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia (01.09.2017 r.) na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
Natomiast na podst. § 28 nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki.
Nauczyciel najprawdopodobniej nie posiada kwalifikacji wymaganych do nauczania WOS, ale dyrektor musiałby sprawdzić na podstawie wpisów w indeksie i na dyplomie, czy zakres studiów z historii obejmował treści wiedzy o społeczeństwie objęte podstawą programową w VIII klasie szkoły podstawowej i wówczas może je przydzielić nauczycielowi (§ 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017r., poz. 1575). Jeśli natomiast nauczyciel dysponuje dokumentem o uznaniu kierunku studiów za zbliżony do WOS pod rządem wcześniejszych przepisów wykonawczych MEN, zachowuje te kwalifikacje również obecnie, ale tylko w typie szkoły wymienionym w tym dokumencie (§ 28 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka od 1 września 2022 r. jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w roku 1985 ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego) zorganizowane przez Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego – Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, na podstawie zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego (podstawa prana: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granicę i tam pracowała w innej branży. Nauczycielka legitymuje się tylko świadectwem ukończenia LO i świadectwem dojrzałości (maturą). Moje pytania brzmią:
1. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do zatrudnienia jej na stanowisku nauczyciela świetlicy szkolnej, na którym została zatrudniona przez poprzedniego dyrektora z dniem 1 września 2022 r.?
2. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do przydzielenia jej innych zajęć niż świetlica szkolna?
3. Moje obawy dotyczą faktu, iż nauczycielka legitymuje się ukończonym LO i posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego uprawniającego ją do pracy w szkole, czyli posiada tzw. przygotowanie pedagogiczne ogólne, a nie ma dokumentów potwierdzających kwalifikacji kierunkowych. Zatem, czy ona w ogóle ma na dzień obecnych wymogów kwalifikacyjnych, uprawnienia do pracy w szkole podstawowej?
4. Nauczycielka ta w przyszłym roku, kończy 60 lat i twierdzi, że jeszcze nie może odejść na emeryturę z racji braku lat pracy wypracowanych w Polsce. Czy rzeczywiście tak jest?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź - Na jakich zasadach można zatrudnić do wykonywania zadań administracyjnych w ramach projektu finansowanego ze środków UE (np. koordynator projektu) osobę, która w danej szkole już jest zatrudniona jako nauczyciel? Czy to może być odrębna umowa na stanowisku pracownika administracyjnego?
- Czy wydłużono nauczycielom kontraktowym okres pracy z 2 do 3 lat niezbędny do rozpoczęcia awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego (mogą ubiegać dopiero po 3 latach od nadania stopnia nauczyciela kontraktowego o stopień nauczyciela mianowanego). Nie mogę znaleźć takiego zapisu. Czy staż na stopień nauczyciela kontraktowego wydłużył się do 1 roku i 9 miesięcy zamiast obecnych 9 miesięcy? Gdzie można znaleźć te zapisy?
- Witam, jestem nowym dyrektorem szkoły, w wyniku kontroli wewnętrznej stwierdziłam brak zatrudnienia poprzez mianowanie u nauczycieli, którzy posiadają stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Nauczyciele ci pracują nieprzerwanie w mojej szkole, a brakujące dokumenty powinien im wręczyć poprzedni dyrektor. Czy konieczne jest wystąpienie o udzielenie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego w ich przypadku? Czy gdyby byli karani, sąd poinformowałby zakład pracy? Pozdrawiam
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam w niepublicznym przedszkolu logopedę na 15 godz. tygodniowo. Jaki wymiar etatu mam liczyć od 22 czy od 40 godz. tak jak wszystkich nauczycieli?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe