Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy znowelizowany tekst jednolity statutu szkoły musi być zatwierdzony przez organ prowadzący i organy szkoły? Jeśli tak to kiedy? Czy do zatwierdzenia przedstawia się projekt czy uchwaloną przez Radę Ped. wersję?
Kwestię wprowadzania zmian w statucie szkoły reguluje ustawa o systemie oświaty. Zgodnie z jej zapisami organem uprawnionym do uchwalania statutu, a więc również wprowadzania w nim zmian, jest Rada szkoły, a jeżeli jej nie powołano, Rada pedagogiczna.
Art. 50. 1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek.
2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:
1) uchwala statut szkoły lub placówki;
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
4) opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki;
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
art. 52 ust 2. W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
Przepisy nie nakazują zatwierdzania zmian w statucie przez organ prowadzący czy jakikolwiek inny organ. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty Rada szkoły lub Rada pedagogiczna uchwala statut. Jego zmiany również wprowadzane są uchwałą odpowiedniej Rady.
Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej (rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”) w przypadku wielu zmian wprowadzonych w jednym akcie prawnym, można uchwalić jego tekst jednolity. Tekst jednolity musi zostać ogłoszony. Teksty jednolite ustaw ogłasza Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a innych aktów normatywnych - organ właściwy do wydania tego aktu. Statutów szkół nie ogłasza się w takiej formie, jak ustawy czy akty prawa miejscowego (czyli w odpowiednim dzienniku).
Szkoły najczęściej opracowują teksty ujednolicone. Takiego dokumentu nie trzeba nigdzie ogłaszać, nie jest on też uchwalany, gdyż nie jest aktem prawnym. Służy jedynie do łatwiejszego korzystania ze statutu. Powołując się wówczas na zapisy statutu, należy wskazywać pierwotną wersję statutu wraz ze zmianami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację czy ze względów prawno-oświatowych ma znaczenie czy zespół placówek tj. przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum będą się nazywać Niepubliczny Zespół Placówek Edukacyjnych, czy też Niepubliczny Zespół Placówek Oświatowych w pierwszym przypadku najczęściej spotykam placówki integracyjne specjalne, ale nie tylko czy to zatem ma znaczenie, bo rozumiem, że do kuratorium zgłaszamy szkołę podstawową jako podmiot i gimnazjum bo przedszkole tylko do urzędu gminy a jaka nazwa wspólna będzie dla tych wszystkich placówek to tylko kwestia dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy realizację indywidualnego programu nauczania z danego przedmiotu można rozpocząć w październiku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto decyduje o tym jaki drugi język obcy nowożytny ma być nauczany w klasie VII?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie dla dziecka niepełnosprawnego objętego edukacją domową. Jak wygląda realizacja zaleceń z orzeczenia – kto je realizuje i kto ponosi koszty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższy opis zebrania Rady Pedagogicznej, który bulwersuje nauczycieli, może znaleźć się w Internecie?
Bez żadnego problemu można wskazać z imienia i nazwiska osoby tam opisane, m.in. dyrektor, była dyrektor oraz nauczyciel szkoły.
Opis sytuacji znajduje się na blogu:
http://waszkiewiczmarek.blogspot.com/?view=classic
Miasteczko plotek i cudów... (2)
17 maja 2016 r.
Autorem bloga jest były nauczyciel, którego żona nadal pracuje w szkole.
Nagrywa ona zebrania Rady na dyktafon i widocznie umożliwia mężowi ich odsłuchanie.
Czy istnieje możliwość całkowitego zakazu nagrywania zebrań RP?
Jakie kroki prawne należy poczynić, aby nie dochodziło do takich sytuacji, że dany nauczyciel/członek rodziny upublicznia relacje z zebrań RP w Internecie.
Reakcja musi być stanowcza, gdyż z pewnością sytuacja będzie się powtarzać.
Cytat:
W miasteczku plotek i cudów, w czasie panowania władzy nowej jakości, w małym zespole szkolnym rada przyjmuje arkusz organizacyjny pracy na kolejny rok „na słowo”. W małej gminie na końcu świata, gdzie świat się właśnie zaczyna, dyrekcja małego zespołu szkolnego nie potrafi na czas przygotować papierowej wersji arkusza organizacyjnego pracy szkoły na przyszły rok szkolny. Ciekawe czy organ prowadzący zespół też zatwierdzi arkusz organizacyjny „na słowo”?
Teraz wystarczy, że dyrekcja słownie zapewni nauczycieli, iż mają etaty na kolejny rok pracy i wszyscy się z tym zgadzają. Zgadza się nawet znany krzykacz, który wcale nie krzyczy, tylko ma donośny głos. Każdy cham tak się tłumaczy ze swojego krzyku! Jeszcze dwa lata temu wykrzykiwał, że arkusz organizacyjny musi być przedstawiony radzie w formie pisanej i zawarte powinny być w nim wszystkie informacje na temat pracy szkoły, zarówno nauczycieli, jak i obsługi.
A dzisiaj? Proszę! Słowo dyrekcji wystarczy, żeby zagłosował na tak!
Jedna z byłych dyrektor oznajmiła, że władza się zmieniła i zasady też! Smutne, że ktoś, kto był na kierowniczym stanowisku mówi takie głupoty. To chyba moja porażka, że popierałem taką kandydaturę.
Gratuluję głupoty i zapowiadam już dzisiaj, gdy przyjdzie mi kiedyś wrócić, muszę się przyjrzeć sprawie.
A nauczyciele?
Przypomniało mi się wystąpienie jednego z przywódców związku zawodowego nauczycieli na ostatnim marszu KOD. Wołał, że to od nauczycieli zależy, jaka będzie Polska i Polacy.
Trudno sobie wyobrazić, jak będzie Polska i Polacy, jeśli nauczyciele nie potrafią przeciwstawić się tak jawnej głupocie i głosują na TAK ze strachu albo dla świętego spokoju, a może i dlatego, że władza się zmieniła i trzeba koniecznie uprawiać teraz nową jakość władzy!
Pamiętam taką chwilę, gdy poproszono mnie w przeszłości, abym napisał pismo do ówczesnego wodza w ważnej sprawie dla nauczycieli. Napisałem pismo, podpisałem się pod nim i jeszcze się podpisała pod pismem moja żona. Reszta nauczycieli odmówiła.
Dlaczego?
Nie wiem!
Może chcieli, abym tylko z żoną załatwił ich sprawę?
A może ze strachu?
Pismo zostało w szufladzie.
Od tamtej pory nie wiem, czego boja się ludzie inteligentni? I to jest dobre pytanie o kondycję inteligencji w małej gminie na końcu świata, gdzie świat się właśnie zaczyna.
W miasteczku plotek i cudów władza nowej jakości rozwija swoje skrzydła!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe