Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do przedszkola niepublicznego od 01.09.2015 r. uczęszcza dziecko w wieku 5 lat. W listopadzie matka dziecka dostarczyła opinię o potrzebie wczesnego wspomagania. Jaką dokumentację zajęć powinno prowadzić przedszkole i od kiedy? Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego może prowadzić takie zajęcia - jeśli w placówce nie ma zatrudnionych odpowiednich specjalistów?
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba z wykształceniem w zakresie niepełnosprawności dziecka: ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończyła studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy. Nauczyciel wychowania przedszkolnego nie posiada wymaganych kwalifikacji (§ 14 ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. z 2015 r., poz. 1264).
Dokumentacja w szczególności powinna objąć: dokumenty dotyczące pracy specjalisty lub specjalistów (np. harmonogram zadań, przydział godzin), dotyczące dziecka (orzeczenie o potrzebie WWRD, ewentualne orzeczenia lub zalecenia lekarskie i poradni psychologiczno - pedagogicznej, dziennik zajęć WWRD, harmonogramy zajęć, program WWRD, dokumenty dotyczące analizy skuteczności działań), dokumentacja dotycząca współpracy z rodziną dziecka (notatki służbowe z rozmów oraz spotkań, wywiady i ankiety, ewentualne harmonogramy współpracy i dokumenty potwierdzające ich realizację). Dokumentacja musi być prowadzona od rozpoczęcia prowadzenia zadań z WWRD.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy zniszczonych podręczników z dotacji w klasach od 5 - 6. Nie wiemy w jaki sposób formalny należy wymagać od rodziców zwrotu kosztów zakupu podręczników z dotacji. Na jakie konto powinno być dokonana wpłata za zniszczony podręcznik - czy na konto szkolne, czy ma to być osobne konto w Gminie. Kto powinien decydować gdzie takie opłaty powinny być dokonywane (czy jest to w gestii dyrektora szkoły, czy powinien tę sprawę rozwiązać Organ prowadzący czyli Gmina). Czy po dokonaniu opłaty za zniszczony podręcznik możemy zamówić dla takiego ucznia nowy podręcznik?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W rozporządzeniu Men z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie organizowania kształcenia niepełnosprawnych i niedostosowanych, w par. 2 ust. 1 i 2 mowa jest o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Jaka jest różnica pomiędzy nauczaniem uczniów niepełnosprawnych w integracji z uczniami pełnosprawnymi i w szkole najbliżej miejsca zamieszkania a kształceniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem w integracji ze środowiskiem rówieśniczym?
Skąd taki rozdział i co oznacza w praktyce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dokumentowania uczęszczania uczniów na zajęcia wychowania do życia w rodzinie. Czy uczęszczanie na zajęcia wpisujemy na świadectwie szkolnym? I jakie przepisy prawne regulują wdż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedszkola wraca z urlopu dla poratowania zdrowia 1 września 2016r. (urlop zdrowotny od 01.09.2015r. do 31.08.2016r). Czy należy jej się cały urlop wypoczynkowy za 2016r. czyli 35 dni, czy proporcjonalnie za 4 m-ce br? Proszę o wykładnie prawną.
- Proszę o wyjaśnienie.
W rozporządzeniu MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia ,wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych Dz.U.228/1490/2010)
§ 9 mówi, że uczniowie z zaburzeniem zachowania posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego( przed wejściem w życie rozporządzenia)mogą kontynuować naukę w oddziale integracyjnym do ukończenia szkoły danego typu. Czy dotyczy to też dzieci, które miały wydane takie orzeczenie na I etap edukacyjny, co z II etapem, który jest do końca szkoły ( była taka niepisana zasada dotycząca szkoły podstawowej, że najpierw orzeczenie na I etap edukacyjny)
Jak traktować §9 gdy orzeczenia ze względu na zaburzenia zachowania nie mogą być już wydawane, a dzieci te są w klasach integracyjnych? Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe