Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do szkoły podstawowej uczęszczają dzieci: z afazją, słabosłyszące, z niepełnosprawnością w stopniu lekkim i z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją. Uczniowie mają zajęcia rewalidacyjne. Jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele? Proszę o podstawę prawną.
Na podstawie § 23 ust. 1 i § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, posiada osoba, która 1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej (czyli na studiach co najmniej licencjat) lub 2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Zakres kwalifikacji odpowiednich do niepełnosprawności uczniów w przypadkach wymienionych w pytaniu może posiadać - w zależności od potrzeb konkretnych uczniów, ustalonych na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego: logopeda, surdopedagog, oligofrenopedagog (o ile niepełnosprawność w stopniu lekkim jest niepełnosprawnością intelektualną), fizjoterapeuta (rehabilitant). Zalecane rodzaje zajęć powinny dla poszczególnych uczniów określać orzeczenia poradni i na ich podstawie należy dobierać nauczycieli z wykształceniem w odpowiednim zakresie. Może okazać się, że przykładowo dziecko słabosłyszące oprócz zajęć z surdopedagogiem powinno także mieć zajęcia rewalidacyjne z logopedą.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mamy zatrudnionego pracownika niepedagogicznego na dwie umowy na czas nieokreślony (0,5 etatu + 0,5 etatu). Od września br. chcemy scalić te dwie umowy w jedną. Jak należy to zrobić – w formie jednego aneksu do tych umów, czy należy zawrzeć ponownie jedną umowę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku szkolnym uruchamiamy w naszej szkole nowy kierunek policealny: technik usług kosmetycznych (symbol cyfrowy zawodu: 514207). W związku z tym muszę zapewnić kadrę w zakresie nauczania teoretycznego: podstawy anatomiczno-dermatologiczne oraz kosmetyka pielęgnacyjna i upiększająca twarzy, szyi i dekoltu i praktycznego: zabiegi pielęgnacyjne i upiększające twarzy, szyi i dekoltu. Czy w związku z tym, pierwszego przedmiotu z anatomii może nauczać nauczyciel biologii, drugiego teoretycznego nauczycielka, która jest mistrzem fryzjerstwa, ma przygotowanie pedagogiczne i jest absolwentką studiów podyplomowych: fryzjerstwo i stylizacja, w ramach których miała takie przedmioty jak: kosmetologia (10h teorii i 15 praktyki), stylizacja (20h praktyki), charakteryzacja (5h praktyki). Jak sama mówi, realizując podyplomówkę na kosmetologii, ma się praktycznie te same przedmioty (konsultowała to z uczelnią). Dodatkowo ma ukończony kurs wizażu. Próbowałem zapytać o zdanie kuratorium, ale ono twierdzi, że ocenianie kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych leży po stronie dyrektora. I co z uprawnieniami do nauczania praktycznego. Czy wspomnianą nauczycielkę, która jest mistrzem fryzjerstwa, wystarczy wysłać na podyplomówkę z kosmetologii, by mogła prowadzić te zajęcia?
- Od listopada uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczeń ma upośledzenie lekkie. Do rewalidacji zalecono usprawnianie mowy i ruchowe. Czy logopeda i nauczyciel w-f-u ze skończoną gimnastyką korekcyjną, nauczyciele dyplomowani, mogą prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniem? Czy należy im wypłacić wynagrodzenie jako dyplomowanym czy stażyście?
- Mamy zatrudnionego konserwatora na 4/8 etatu na czas nieokreślony (nie mamy więcej etatu konserwatora w planach), czy możemy na okres wakacji zatrudnić go na dodatkowe 4/8 etatu na stanowisku sprzątaczki (zwalnia się etat, ponieważ sprzątaczka odchodzi na emeryturę) tzn. zawrzeć z nim porozumienie na dodatkowe 4/8 sprzątacza etatu do 31 sierpnia 2023 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli dyrektor szkoły nie przystąpił do konkursu na następną kadencję lub go przegrał, a nie ma dla niego godzin to kto rozwiązuje z nim umowę? Chodzi o szkołę podstawową ze 100 uczniami.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe