Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
DOKUMENT DO SPRAWDZENIA
ZAMÓW DOKUMENT
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor szkoły podstawowej połączył dziewczęta z klasy IV i klasy V w jedną grupę ćwiczebną na lekcjach wychowania fizycznego. Czy połączoną grupę dziewcząt klas IV i V można uznać za klasę łączoną? Czy w takiej sytuacji nauczyciel powinien otrzymać dodatek za trudne warunki pracy?
Nauczycielowi przysługuje dodatek za pracę w trudnych warunkach, co potwierdza orzecznictwo. Do prowadzenia zajęć w trudnych warunkach, wynagradzanego dodatkiem za warunki pracy, ustawodawca zalicza prowadzenie zajęć dydaktycznych w klasach łączonych w szkołach podstawowych – art. 34 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 oraz § 8 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm.). W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5 lipca 1995 r., I PRN 30/95 wskazano, że nauczyciel szkoły podstawowej prowadzący zajęcia wychowania fizycznego w grupach międzyklasowych (czyli składających się z uczniów – dziewcząt albo chłopców – na różnym poziomie nauczania) ma prawo do dodatku z tytułu prowadzenia zajęć w klasach łączonych, ponieważ pojęcie klasy jest tożsame m.in. z pojęciem grupy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zajęcia rewalidacyjne powinny odbywać się poza podstawą programową te wynikające z przeczenia o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który uczęszcza do klasy sportowej, ale nie uczestniczy w zajęciach (hokej na trawie), ponieważ przeszedł do tej klasy z innego oddziału, powinien mieć w miejsce oceny wpisane "zwolniony" czy stawiamy kreskę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie
Nadal będę drążyła temat poziomu języków obcych w szkole ponadgimnazjalnej.
Z Państwa poprzedniej odpowiedzi wywnioskowałam że:
uczeń, który ukończył gimnazjum z nauką języka np angielskiego na poziomie III0 (założenie że jest bardzo dobry) może decyzją dyrektora (po wcześniejszej diagnozie) kontynuować naukę na poziomie rozszerzonym (prawda?) (przez poziom rozszerzony rozumiem treści z tego poziomu oraz odpowiednią liczbę godzin przeznaczoną na naukę na poziomie rozszerzonym). Idąc tym tokiem rozumowania uczeń, który ukończył gimnazjum z językiem na poziomie III1 może kontynuować naukę na poziomie podstawowym (bo jest bardzo słaby). W takim przypadku należy jemu obniżyć wymagania (adekwatne do umiejętności). Cały czas nie jest dla mnie jasne na jakim ten uczeń jest poziomie (zapis w dokumentacji), bo realizuje treści z podstawy co w takim razie zrobić z ilością godzin?? Jedynie z puli podstawowej czy powiększonej o rozszerzenie?
Gdyby czytać rozporządzenie wprost to by oznaczało, że każdy uczeń w Polsce realizuje przynajmniej jeden język na poziomie rozszerzonym (czyli każda szkoła musi to zagwarantować). Wiemy jednak, że są klasy w szkołach, które nie proponują nauki języków na poziomie rozszerzonym.
Proszę o interpretacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakich sytuacjach jest możliwe usunięcie dziecka z oddziału przedszkolnego, skoro nie jest uczniem i nie podlega przeniesieniu do innej placówki przez kuratora, a jednocześnie spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w danej placówce? Ogólnie rzecz biorąc, dziecko przejawia zachowania aspołeczne i demoralizujące w stosunku do innych dzieci. Szkoła oczywiście podjęła liczne działania we współpracy z PPP oraz Sądem rodzinnym, ale pozostali rodzice domagają się usunięcia dziecka z oddziału. Czy w Statucie można określić sytuacje, w których dyrektor może skreślić takie dziecko z listy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: jaki poziom nauczania języka obcego - III.0 czy III.1 wpisać do arkusza ocen uczniowi, który uczy się w gimnazjum języka niemieckiego od początku (nie uczył się go w szkole podstawowej i nie ma na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z tego przedmiotu) , natomiast teraz w gimnazjum, po samodzielnym wyrównaniu zaległości jest w grupie, która kontynuuje naukę j. niemieckiego - III.1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe