Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry Chciałabym zatrudnić główną księgową w placówce oświatowej nie organizując konkursu. Zgodnie z prawem można dokonać przeniesienia pracownika z innej placówki za porozumieniem stron. Pracownik który ma być przeniesiony posiada odpowiednie wykształcenie ale ma 2 lata pracy w księgowości. Pytanie. Czy można przenieść takiego pracownika zgodnie z wewnętrznymi przepisami czy musi mieć obowiązkowo minimum 3 lata pracy w księgowości?
Zgodnie z art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej jednostce w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej.
Na podstawie art. 54 ust. 2 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych, głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych może być osoba, która ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że odrębne ustawy uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego; ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo skarbowe; posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego; dodatkowo spełnia jeden z poniższych warunków: a) ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości, b) ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości, c) jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów, d) posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
Przepisy art. 6 ust. 4 w zw. Z ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych określają ogólne wymogi do zajmowania stanowisk kierowniczych urzędniczych, do których należą: co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywanie przez co najmniej 3 lata działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku; wykształcenie wyższe w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym i nauce; polskie obywatelstwo; pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych; kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku; niekaralność prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; nieposzlakowana opinia.
Wobec tego nie można pracownika, o którym mowa w pytaniu zatrudnić na stanowisku głównej księgowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pracownik niepedagogiczny (pomoc w OP, opiekun z autobusu szkolnego,personel sprzątający) może mieć w swoim zakresie obowiązków ustalonym przez pracodawcę, przeprowadzanie dzieci podczas przerwy na zajęcia, które odbywają się w drugim budynku szkolnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka po rocznym urlopie macierzyńskim może złożyć wniosek o urlop dla poratowania zdrowia? Nauczycielka dyplomowana z 16-letnim stażem pracy przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia, który został przerwany rocznym urlopem macierzyńskim. Po zakończonym urlopie, w trakcie urlopu uzupełniającego, nauczycielka zachorowała i przebywa już miesiąc na zwolnieniu lekarskim. Czy może złożyć wniosek o kolejny urlop dla poratowania zdrowia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica administracyjna zatrudniona jest na pół etatu na czas nieokreślony. 29 czerwca 2019 r. poszła do szpitala, 1 lipca urodziła martwe dziecko w 10. tygodniu ciąży. Otrzymała zwolnienie lekarskie na okres od 29.06.2019 r. do 10.07.2019 r.
Od 11.07.2019 r. do 31.07.2019 r. pracowała. Odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe wystawiono 12.07.2019 r. 01.08.2019 r. pracownica wystąpiła o udzielenie urlopu macierzyńskiego w wymiarze 8 tygodni od 01.07.2019r. Bardzo proszę o poradę, jaką decyzję podjąć w takiej sytuacji.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła podstawowa, do której włączono oddziały gimnazjalne. Dwóch nauczycieli tego samego przedmiotu (nauczanego wcześniej tylko w gimnazjum). Jeden 32 lata pracy, drugi 18. Nauczyciel z większym stażem pracy kończy w sierpniu 2019 r. 60 lat, czyli nabywa prawa emerytalne. Czy jeśli w szkole są duże zmiany organizacyjne, wynikające z zakończenia nauki oddziałów gimnazjalnych, można wręczyć wypowiedzenie z art. 225 nauczycielowi, który nabędzie w sierpniu prawa emerytalne? Regulamin doboru kadry w szkole mówi, że w pierwszej kolejności zwalniani są n-le zatrudnieni na czas określony i nauczyciele, którzy nabyli prawa emerytalne. Czy można nauczycielowi, o którym pisałam wręczyć wypowiedzenie, odprawę jeśli nie zgodzi się na stan nieczynny, a potem 1.09.odprawę emerytalną? Jeśli tak to kiedy? Czy chroni go jakaś ustawa emerytalna? Proszę o podstawy prawne. Umożliwiłoby to pozostanie w zatrudnieniu drugiemu pracownikowi.Proszę o wskazówki.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy przepisy regulujące wynagradzanie nauczycieli za ustne egzaminy maturalne odnoszą się również do tzw. matury próbnej? Czy za matury próbne i przepracowane w ten sposób nadgodziny nauczycielom nie przysługuje żadne wynagrodzenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe