Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej ... szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia... jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ???
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku do realizacji zalecenia Nr 1 z orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Nauczyciel ten musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut. Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności. Nauczyciel prowadzący z tym dzieckiem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze musi – we współpracy z opracować dla niego indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z tym dzieckiem, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania dziecka podczas zajęć. Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
2. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rozporządzenie o zwiększeniu liczby godzin do dyspozycji nauczyciela dotyczy także przyszłorocznej klasy 8, czy należy dla tych uczniów zaplanować np. 4 godziny?
- Pytanie dotyczy nauczyciela kontraktowego zatrudnionego na czas nieokreślony. W chwili obecnej przebywa na urlopie uzupełniającym. Od września nie mamy dla niego godzin. Czy wręczenie wypowiedzenia ww. nauczycielowi jest możliwe w związku ze zmniejszeniem oddziałów w szkole, będącego na urlopie uzupełniającym? Czy w trakcie usprawiedliwionej nieobecności można wręczyć wypowiedzenie ww. nauczycielowi?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy prawa do urlopu wypoczynkowego. Pracownik w marcu złożył wypowiedzenie w związku z odejściem na emeryturę od 08.07.2014 r.. Ile przysługuje mu urlopu wypoczynkowego? 26 dni czy proporcjonalnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka pobiera emeryturę i pracuje nadal. Dostała wypowiedzenie z art. 20 KN (reorganizacja ). Ponieważ to placówka nieferyjna (to rozumiem, że w każdym czasie może dostać takie pismo). Pismo podpisała z dniem 01.06.2015 termin wypowiedzenia upłynie z dniem 30.09.2015r. Może złożyć pismo o stan nieczynny lub odprawa 6 miesięczna. Dnia 01.09.2015 będzie miła staż pracy 39 lat 0 miesięcy i 1 dzień. Pytania: 1) Czy należy jej się odprawa emerytalna (nie dostała odprawy pomimo pobierania emerytury)? 2) Czy należy jej się w tej sytuacji nagroda jubileuszowa w związku z przejściem na emeryturę ? Czy dobrze rozumiem: powinna dostać: nagrodę jubileuszową 40 lat 250%, odprawę 6 miesięczną lub stan nieczynny, odprawę emerytalną 3 miesięczną, bo pracuje dłużej jak 20 lat w placówce.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie prawnej mogę oddelegować nauczyciela religii, na kilka dni, do pracy w innej szkole bądź parafii jako opiekuna -w związku z organizowana tam wycieczką krajoznawczą/pielgrzymką. Czy można to uznać za wyjazd szkoleniowy? Czy można ewentualnie pozwolić na odpracowanie zajęć przypadających w tych dniach (w mojej szkole) w innym terminie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe