Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej ... szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia... jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ???
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku do realizacji zalecenia Nr 1 z orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Nauczyciel ten musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut. Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności. Nauczyciel prowadzący z tym dzieckiem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze musi – we współpracy z opracować dla niego indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z tym dzieckiem, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania dziecka podczas zajęć. Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
2. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki urlop należy się wicedyrektorowi za 2019 rok, jeżeli rezygnuję z funkcji z dniem 30.06.2019r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem dyplomowanym i pracuję w szkole ponadgimnazjalnej. Od dnia 20.11.2017 roku do dnia 19.11.2018 roku przebywałam na urlopie dla poratowania zdrowia. Po zakończeniu urlopu zdrowotnego skorzystałam z urlopu uzupełniającego w wymiarze 8 tygodni i wróciłam do pracy dnia 15.01.2019. Dyrektor przydzielił mi na rok szkolny 2018/2019 wymiar etatu w wysokości 18 godzin i 1,5 godziny nauczania indywidualnego. W 18 godzinnym wymiarze mam 10 godzin zajęć w klasach pierwszych i drugich oraz 8 godzin w klasach trzecich oraz 1,5 godzin nauczania indywidualnego w klasach trzecich (które kończą naukę 26.04. br). W tym tygodniu dowiedziałam się,że urlop dla poratowania zdrowia oraz urlop wypoczynkowy nie wliczają się do stosunku pracy, stąd moje uśrednienie godzin następuje od dnia powrotu do pracy i spadam z pensum 18/18 godzin na 16/18 godzin etatu, więc mam dwie możliwości albo zmienia mi się umowa o pracę albo mam do odrobienia 44 godziny zajęć dydaktycznych. Proszę o interpretację prawną tej sytuacji, czy faktycznie jest tak jak przedstawił to dyrektor. Chciałam tylko dodać, iż podczas przebywania przeze mnie na urlopie zarówno zdrowotnym jak i wypoczynkowym zastępował mnie inny nauczyciel, który miał uśrednienie takie, że nie spadał poniżej etatu, gdyż nauczanie indywidualne wliczało mu się w etat. Czy są przepisy określające liczbę okienek do etatu?
- 1/ Nauczyciel zatrudniony w naszej 03.08.2016r. uzyskała stopień nauczyciela mianowanego w innej szkole ( jest to pierwszy zakład pracy), w dniu 30.05.2017r. przedłożyła w naszej szkole akt nadana na w/w stopień. Od kiedy mam tej Pani zrobić zmianę wynagrodzenia.; 2/ Nauczyciel w grudniu 2016r. uzyskała - obroniła pracę magisterską. Dnia 30.05.2017r. dopiero przedłożyła w sekretariacie dyplom. Od kiedy mam tej Pani zrobić zmianę wynagrodzenia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę, kiedy mogę rozwiązać umowę o pracę z n-lką religii. N-lka zatrudniona jest na umowę o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 7/18. W dniu 27 maja 2009r. n-lka, dopiero później dyrektor, otrzymała od księdza decyzję o cofnięciu misji kanonicznej ze skutkiem od 31 sierpnia 2009r. Dnia 28 maja n-lka nie pojawiła się w szkole, ponieważ mając 7 godzin pracowała 2 razy w tygodniu. Zatem 29 maja wysłałam pocztą rozwiązanie umowy o pracę. N-lka nie przyjęła poczty. Dokument wrócił do mnie 3 czerwca. Natomiast w dniu 1 czerwca otrzymałam od n-lki zwolnienie lekarskie od 29 maja. Radca prawny u którego byłam powiedział mi, że n-lka jest teraz chroniona, bo przebywa na zwolnieniu lekarskim, które miało trwać 1 miesiąc. Po miesiącu n-lka przyniosła kolejne zwolnienie, które mówiło już o ciąży. Zwolnienie było wykorzystane maksymalnie, po czym n-lka przebywała na świadczeniu rehabilitacyjnym do rozwiązania. Urodziła w kwietniu i obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim. Proszę o poradę, kiedy mogę rozstać się z tą panią. Zaznaczę, że pani była i jest zatrudniona na cały etat w innej szkole i w innej miejscowości. Dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej.
- Czy w obecnym stanie prawnym dyrektor szkoły może przyznać pracownikowi dodatek funkcyjny, jeśli takie rozwiązanie przewiduje Zakładowy Regulamin Wynagradzania Pracowników? Jaka może być jego maksymalna wysokość - czy prawo to reguluje - albowiem w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, ta kwestia nie jest uregulowana.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe