Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, z jakich godzin należy realizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów dyslektycznych? Mam jednego nauczyciela z kwalifikacjami do prowadzenia tych zajęć. W ramach godz. "karcianych" prowadzi 2 godz w tygodniu, obejmują one 10 uczniów. Z opinii PPP wynika, że powinniśmy zapewnić te zajęcia grupie 30 uczniów. Czyli powinniśmy utworzyć jeszcze 4 grupy. Na jakiej podstawie przydzielić je nauczycielowi? Czy powinny być to godziny dodatkowo płatne, czy mogą wejść w etat nauczyciela, czy takie godziny może przydzielić organ prowadzący na podst. rozporządzenia o pomocy psych.-ped.?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 10. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5.
§ 21. 1. Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 pkt 1, ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Należy zatem przydzielić uczniom taką liczbę godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, aby zmieścić się w ilości godzin "karcianych" nauczyciela (nie wchodzą w etat). Przy tak dużej liczbie uczniów wymagających pomocy, musieliby mieć zajęcia raz na trzy tygodnie. Wyjścia są dwa: inni nauczyciele podniosą swoje kwalifikacje na odpowiednich kursach czy studiach podyplomowych (ewentualne zatrudnienie kogoś z kwalifikacjami, jeżeli jest taka możliwość) albo wnioskowanie do organu prowadzącego o dodatkowe godziny na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku braku dodatkowych środków pozostają tylko godziny "karciane".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szanowni Państwo, w jednej z Państwa odpowiedzi odnajduję nieścisłość, a co za tym idzie brak odpowiedzi na postawione pytanie. Uprzejmie proszę o weryfikację:
Oto pytanie i Państwa odpowiedź:
08 lutego 2016 Prawo oświatowe
Czy w związku z zachowanym zapisem dzieci pięcioletnich, których droga z domu do najbliższego przedszkola nie powinna przekraczać 3 km taki pięciolatek ma pierwszeństwo przed czterolatkiem w rekrutacji na 2015-2016r.?
Odległość drogi z miejsca zamieszkania do przedszkola nie stanowi o pierwszeństwie danej grupy wiekowej w toku rekrutacji. Tworzenie oddziałów w poszczególnych grupach wiekowych jest uzależnione od liczby wolnych miejsc po przyjęciu dzieci kontynuujących naukę i zapewnieniu miejsc dla dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Od dnia 1 września 2016 r. gminy i miasta mają obowiązek zapewnienia miejsca w przedszkolach dla 5-latków, których rodzice zdecydują się na skorzystanie z wychowania przedszkolnego, zaś od 1 września 2017 r. miejsca muszą się znaleźć dla dzieci w wieku 3 i 4 lat i z tego wynika pierwszeństwo przyjęcia 5-latków (art. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2016 r., poz. 35).
Natomiast zgodnie z Ustawą:
Art. 14. 1. W latach szkolnych 2016/2017–2018/2019 sieć publicznych przedszkoli wraz z publicznymi innymi formami
wychowania przedszkolnego, oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi w publicznych szkołach podstawowych,
prowadzonymi przez gminę, publicznymi przedszkolami, oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi
w publicznych szkołach podstawowych i publicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego, prowadzonymi przez
inną osobę prawną lub osobę fizyczną, niepublicznymi przedszkolami, o których mowa w art. 90 ust. 1b ustawy zmienianej
w art. 1, oraz niepublicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 1c ustawy
zmienianej w art. 1, powinna zapewniać zamieszkałym na obszarze gminy:
1) dzieciom objętym obowiązkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą – możliwość spełniania rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego;
2) dzieciom czteroletnim i pięcioletnim, a od dnia 1 września 2017 r. także dzieciom trzyletnim – możliwość realizowania
wychowania przedszkolnego.
Moim zdaniem, zgodnie z ustawą: od 1 września 2016 r. miejsca muszą się znaleźć dla dzieci w wieku 5 i 4lata, a od 1.09.2017r. - dla dzieci 3-letnich.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wychowanek złożył "Oświadczenie woli o kontynuowaniu zamieszkania w bursie" po wyznaczonym, w regulaminie rekrutacji, terminie. Jak należy rozpatrywać takie oświadczenie? Jak kandydata składającego wniosek, czy należy takie oświadczenia respektować w każdym czasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy w naszej szkole uczennicę w klasie III Szkoły Podstawowej realizującą obowiązek szkolny poza szkołą – nauczanie domowe. Uczennica przebywa z rodzicami w Anglii. Zbliża się termin egzaminu klasyfikacyjnego zaplanowanego przez dyrektora szkoły oraz uzgodnionego z rodzicami na czerwiec 2018.
Nasze pytanie dotyczy zakresu przedmiotów z których powinien być przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny. Zgodnie bowiem z §15 pkt. 4 Rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (DZ.U. poz.1534) dla ucznia, który realizuje obowiązek szkolny poza szkołą w formie nauczania domowego nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych z:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych : plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego oraz
2) dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Wobec powyższego czy i na jakiej podstawie ustala się oceny z tych przedmiotów również w klasach starszych oraz co wpisywać w arkuszu ocen : nieklasyfikowana/zwolniona?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przyśpieszenie realizacji projektu ewaluacji wewnętrznej,raportu końcowego,ankiet dla rodziców i nauczycieli oraz kart obserwacji zajęć związanych z wymaganiem "uczniowie są aktywni"
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim wymiarze godzin powinien być realizowany obowiązek nauki języka nowożytnego w grupie 5 latków w przedszkolu? Czy dzieci powinny mieć podręczniki, czy lektor z poza placówki może prowadzić takie zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe