Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak dokonać korekty różnic? W wyniku spisu z natury a zapisami w księdze inwentarzowej powstała różnica w kwocie odpowiadającej środkom trwałym w użytkowaniu (wyposażenie szkoły), jak dokonać korekt?
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) zwanej dalej u.r. w szkole powinny obowiązywać zasady (polityka) rachunkowości. Zasady te powinny m.in. określać metody wyceny aktywów i pasywów oraz sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym zakładowy plan kont, ustalający wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Szkoła powinna prowadzić księgę inwentarzową, w której ewidencjonuje posiadane środki trwałe i oznacza poszczególne składniki majątku numerami inwentarzowymi, co pozwala na ich identyfikację z zapisami w księdze. Zasadą jest, że środek trwały powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania w prowadzonej działalności. Późniejszy termin wprowadzenia środka trwałego do ewidencji jest jego ujawnieniem (art. 16d ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 581). W toku inwentaryzacji dokonuje się także porównania wartości poszczególnych środków trwałych z danymi ksiąg rachunkowych.
Ujawnienie środka trwałego, stwierdzenie jego braku podczas lub stwierdzenie różnic wartości inwentaryzacji przeprowadzonej na podstawie art. 26 u.r., musi skutkować jego udokumentowaniem, wyjaśnieniem i powiązaniem z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 u.r.). Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokole wraz z wnioskami co do sposobu ich rozliczenia, powołana przez dyrektora na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 289). Różnice ilościowe lub wartościowe mogą mieć postać niedoborów lub nadwyżek. Różnice te mogą być pozorne (wynikające z błędów w przeprowadzonej inwentaryzacji lub z błędów w prowadzeniu ewidencji księgowej) albo rzeczywiste. Ujawnia się je na koncie 240 – Pozostałe rozrachunki oraz należy dokonać zapisów na odpowiednich kontach, ukazujących zwiększenie lub zmniejszenie wartości poszczególnych składników majątkowych. W przypadku niedoboru księguje się: Wn konto 240, Ma na odpowiednim konto składnika majątku. Nadwyżkę ujmuje się w księgach zapisem: Wn na odpowiednim koncie składnika majątku, Ma konto 240.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko w wieku przedszkolnym posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (ze względu na autyzm) wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz orzeczenie o niepełnosprawności (ze względu na SYMBOL: 12-C 11-I) wydane przez Zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności - czy będąc w posiadaniu tych dwóch dokumentów należy uznać niepełnosprawność za sprzężoną czy oczekiwać na nowe orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje zespół wychowania przedszkolnego (jako odrębna placówka oświatowa uwzględniona w RSPO). Realizowane jest w nim wychowanie przedszkolne (poniżej klasy 0) dla dzieci 3-5-letnich w wymiarze 20 godz. tygodniowo. Ma on przydzieloną jedną salę dydaktyczną, korytarz i toalety są wspólne dla zespołu i szkoły. W zespole tym nie ma zatrudnionego nauczyciela, zajęcia realizuje nauczyciel zatrudniony w szkole. Jest to bardzo problematyczne. Uniemożliwia prawidłową sprawozdawczość np. do GUS, SIO.
Jakie działania należy podjąć na poziomie szkoły i organu prowadzącego, w celu likwidacji zespołu wychowania przedszkolnego (jako odrębnej jednostki), a następnie włączenia go w struktury szkoły jako oddziału przedszkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowawca ma obowiązek wystawić opinię o uczniu na prośbę kuratora sądowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od niedawna mamy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.Wszystkie zalecenia z orzeczenia staramy się realizować . dziecko ma zalecona terapię logopedyczna i psychologiczna . rodzic nie chce wyrazic zgody na terapie psychologiczna. I w tym momencie mamy problem. Czy złożenie przez rodzica orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest rownoznaczne z wyrażeniem zgody na realizację wszystkich zaleceń z orzeczenia bez dodatkowej zgody rodzica? proszę o pilna odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko urodzone w 2009 roku realizujące obecnie roczne przygotowanie przedszkolne w roku 2015/16 gdyż na wniosek rodziców w oparciu o opinię poradni zostało odroczone w realizacji obowiązku szkolnego o 1 rok ze względu na stan zdrowia. Czy dziecko to może w roku szkolnym 2016/17 być ponownie odroczone i rozpocząć naukę w wieku 8 lat zgodnie z art. 16 ust. 3-4. W ubiegłym roku zostało odroczone jako 6 latek na podstawie poprzednich przepisów, a obecnie było by to już drugie odroczenie na podstawie nowych przepisów. Dziecko nadal choruje i ma ponad 50% nieobecności w przedszkolu. Podstawą odroczenia jest stan zdrowia, a nie opinia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe