Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy sformułować uchwałę rady pedagogicznej w sprawie utworzenia klasy integracyjnej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
§ 1. 1. Określa się ramowy statut:
(…)
3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.
Załącznik nr 2
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
(…)
5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, z zastrzeżeniem ust. 5a.
5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Oznacza to, że dyrektor szkoły może złożyć do organu prowadzącego wniosek w sprawie utworzenia oddziału integracyjnego wraz z uzasadnieniem, np.:
1) liczbę dzieci danego rocznika z obwodu szkoły posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej,
2) ilość wniosków od rodziców w sprawie objęcia dziecka kształceniem wskazanym w orzeczeniu,
3) możliwości kadrowe szkoły,
4) warunki lokalowe (wyposażenie szkoły w wymagany sprzęt, podjazdy, klasy, łazienki dogotowane do potrzeb i niepełnosprawności dzieci).
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi:
1) w klasie integracyjnej liczba uczniów powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych (przewidywana jest zmiana przepisów);
2) zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne; także pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o doprecyzowanie i podanie podstawy prawnej jak długo należy archiwizować dokumentację szkolną? Chodzi mi o to jak długo należy przetrzymywać taką dokumentację w szkole i po jakim czasie należy ją oddać do archiwum? Przede wszystkim chodzi mi o dzienniki lekcyjne, księgi słuchaczy (dodatkowo jakiej kategorii jest to dokumentacja? B-5, 10 ... ?)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W oparciu o ustawę z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, zwracam się z prośbą o pomoc w przygotowaniu wzoru wniosku (rozdział 5 ustawy), jak również informację czy możemy/powinniśmy pobierać opłaty, jeśli tak to za co, jakie i jak je wyliczać. Proszę również o informację o czynnikach, które są brane pod uwagę przy ustalaniu nakładanych opłat, informacji o środkach prawnych przysługujących w przypadku odmowy wyrażenia zgody, umowę o udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z informacji sektora publicznego, powody jej zawarcia oraz
wyniki oceny tej umowy, o ile taka umowa została zawarta (rozdział 2 ustawy). Proszę też o wszystkie istotne informacje, jakie powinny być zawarte na stronie BIPu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry jestem dyrektorem Prywatnego Gimnazjum "Prymus" w Kościerzynie i jednocześnie organem prowadzącym szkołę. W związku z planowanymi zmianami w oświacie od 1 września 2017 roku planuję otworzyć Prywatne Liceum Ogólnokształcące. W dniu 29.09.2016r. złożyłam wniosek z planowaną liczbą uczniów o udzielenie dotacji na 2017 rok (począwszy od września 2017r.) W październiku br. otrzymałam pozytywną opinię Kuratora Oświaty, którą wraz z pozostałymi wymaganymi dokumentami złożyłam wraz z wnioskiem o zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostwo. Zostałam poinformowana, że dotacja mi się nie należy mimo złożenia w terminie do 30 września 2016r. planowanej liczby uczniów, ponieważ nie złożyłam wniosku zgłoszenia do ewidencji do 30 września br. Czy w związku z tym dotacja dla nowej placówki niepublicznej o uprawieniach publicznej należy się od września 2017r. (zgłoszenie do ewidencji zostało złożone 03.11.2016r.)? Dziękuję bardzo i liczę na odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Chcemy dla jednego z zatrudnionych pracowników wprowadzić zadaniowy czas pracy. Czy otrzymam od Państwa wzór dokumentu, jakim powinno to zostać uczynione (umowa, porozumienie) oraz wzór rozliczenia wykonania zadań (np. po miesiącu pracy)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w szkole (placówka feryjna) od 01.09.2009 r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Wymiar etatu podczas zatrudnienia zmieniał się i wynosił m.in. 9/18, 14/18, 10/20, 18/18. Nie był jednak nigdy niższy niż połowa etatu. Od 01.10.2021 r. do 31.08.2022r. ww. nauczyciel ma zwiększony etat, który wynosi 19/19 godz. Nauczyciel przebywał:
• od 03.01 do 24.07.2018 r. na zwolnieniu chorobowym;
• od 25.07.2018 r. do 23.07.2019 r. na urlopie macierzyńskim/rodzicielskim.
Łącznie nauczyciel przebywał:
• na zwolnieniu lekarskim: 203 dni,
• na urlopie macierzyńskim/rodzicielskim: 363 dni.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Czy ww. nauczyciel, który jest zatrudniony w szkole podstawowej (placówka feryjna) od 01.09.2009 r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy i ma od 1.10.2020 r. do 31.08.2022 r. zwiększony etat, tj. 19/19 godz., może ubiegać się w grudniu 2021 r. o urlop zdrowotny?
2. Czy nauczyciel w trakcie zwolnienia lekarskiego może ubiegać się o urlop zdrowotny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe