Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy sformułować uchwałę rady pedagogicznej w sprawie utworzenia klasy integracyjnej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
§ 1. 1. Określa się ramowy statut:
(…)
3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.
Załącznik nr 2
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
(…)
5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, z zastrzeżeniem ust. 5a.
5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Oznacza to, że dyrektor szkoły może złożyć do organu prowadzącego wniosek w sprawie utworzenia oddziału integracyjnego wraz z uzasadnieniem, np.:
1) liczbę dzieci danego rocznika z obwodu szkoły posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej,
2) ilość wniosków od rodziców w sprawie objęcia dziecka kształceniem wskazanym w orzeczeniu,
3) możliwości kadrowe szkoły,
4) warunki lokalowe (wyposażenie szkoły w wymagany sprzęt, podjazdy, klasy, łazienki dogotowane do potrzeb i niepełnosprawności dzieci).
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi:
1) w klasie integracyjnej liczba uczniów powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych (przewidywana jest zmiana przepisów);
2) zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne; także pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem przedszkola publicznego. W kwietniu 2019 większość personelu pedagogicznego strajkowała. 7 września (sobota) zorganizowałyśmy 6 godzinne szkolenie dla nauczycieli. Moje pytanie: Czy mogę wypłacić nauczycielom nadgodziny za szkolenie w sobotę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy rejestracji danych w GIODO. Wg naszych informacji zmienił się zakres danych osobowych, które szkoła podstawowa musi zgłosić do GIODO - oprócz zbioru danych o dzieciach realizujących obowiązek szkolny w innych szkołach. W związku z tym mam pytanie jakie to muszą być zgłoszone inne zbiory danych osobowych do GIODO, gromadzone w szkole podstawowej. Czy jest obowiązek przeszkolenia specjalistycznego w zakresie ochrony danych osobowych i ich przetwarzania dla całej rady pedagogicznej i pracowników administracji z koniecznością otrzymania zaświadczenia o ukończonym szkoleniu. Czy wystarczy wewnętrzne szkolenie przez dyrektora szkoły w w/w zakresie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mamy sztandar szkoły podstawowej. Jesteśmy zespołem szkół. Chcemy zmienić sztandar. Co musimy zrobić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób zapisać formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia w dokumencie „Informacja dla rodziców odnośnie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi”? Jak dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną po zmianie rozporządzenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co musi zawierać regulamin dla praktykantów odbywających praktyki w szkole?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe