Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinno być liczone pensum nauczycielowi, który ma 22 godziny w świetlicy i 4 godziny rewalidacji - socjoterapia. Czy rewalidacja to 4/18 czy 4/22 czy może 4/26? Inny nauczyciel - matematyka 18 godz., 4 rewalidacja - w zakresie rewalidacji ma logopedię. Jak obliczyć mu pensum? Ile pytań tyle różnych odpowiedzi. Co na to ekspert?
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. nie wymienia stanowiska nauczyciela zajęć rewalidacyjnych, a w konsekwencji nie określa dla niego wymiaru pensum. Z kolei na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b w zw. z art. 91d pkt 1 KN organ prowadzący określa w uchwale tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin. Nauczyciel – specjalista realizuje wszelkie zajęcia, w tym rewalidacyjne, w ramach pensum określonego przez organ prowadzący. Powyższe stanowisko podziela MEN (Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 17520 w sprawie wynagrodzenia dla nauczycieli klas integracyjnych, http://www.sejm.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=7757715B).
Z kolei wymiar pensum nauczycieli przedmiotu w szkole, którzy z racji dodatkowych kwalifikacji prowadzą także np. zajęcia rewalidacyjne jest uzależniony od tego, na jakim stanowisku zostały one powierzone przez dyrektora: np. w ramach pensum 18 – godzinnego nauczyciela przedmiotu albo na stanowisku nauczyciela – psychologa, logopedy, pedagoga, itp., ustalonego przez organ prowadzący dla danego specjalisty w uchwale, co z racji zajmowania dwóch (lub większej liczby) stanowisk z różnymi wymiarami pensum wymaga obliczenia tzw. pensum łączonego – wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 stycznia 2011 r., I PK 153/10; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 września 2014 r., IV SA/Gl 674/14; stanowisko MEN z dnia 30 lipca 2012 r. (http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.edukacja.ekspert2/111854/MEN-odpowiada); art. 42 ust. 5c KN. Orzecznictwo sądów za prawidłowe uznaje obydwa rozwiązania. W związku z tym dyrektor szkoły decyduje, czy nauczycielowi przedmiotu powierzy dodatkowo na tym stanowisku zajęcia rewalidacyjne (wówczas nauczyciel wszystkie zajęcia poprowadzi w ramach pensum 18 – godzinnego), czy przydzieli drugie stanowisko pedagogiczne nauczyciela - specjalisty w ramach pensum określonego przez organ prowadzący na poziomie nie wyższym niż 22 godziny i dla wszystkich stanowisk wyliczy tzw. pensum łączone. Natomiast nie zostały wydane orzeczenia pozwalające na powierzenie zajęć specjalistycznych w ramach pensum wyższego niż określone przez organ prowadzący. Czyli nieprawidłowe byłoby powierzenie zajęć rewalidacyjnych w ramach pensum 26 – godzinnego wychowawcy świetlicy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel gimnazjum musi zrealizować podstawę programową do egzaminu gimnazjalnego? Proszę podać odpowiedni zapis w przepisach prawa oświatowego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od listopada br. uczniowie technikum żywienia i usług gastronomicznych w ramach pracowni gastronomicznej realizowanej jako przedmiot zawodowy praktyczny będą przygotowywali posiłki (zgodnie z podstawą programową),a następnie na przerwie lunchowej odsprzedawali je kolegom ze szkoły w szkolnym bistro. Czy w w/w przypadku kiedy posiłki są sporządzane w oparciu o podstawę programową musimy zastosować przepisy Ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W swojej szkole dla dorosłych (Centrum Kształcenia Ustawicznego) prowadzę zajęcia na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Zauważyłem, że bardzo wielu uczniów ma braki w sferze wykształcenia ogólnego. Czy w związku z tym istnieje możliwość wprowadzenia w mojej szkole kursów kompetencji ogólnych na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej dla słuchaczy KKZ? Proszę o informacje do kogo należy decyzja o uruchomieniu tego typu działań oraz jaka jest podstawa prawna regulująca prowadzenie tego typu zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można nauczycielowi udzielić kary porządkowej – nagany za niekulturalne zachowanie podczas rozmowy służbowej z rodzicem? Chodzi o obrazę rodzica.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy aktualnie można w technikum realizować przedmioty zawodowe praktyczne w szkole z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego? Realizacja tych zajęć w trybie zdalnym nie gwarantuje osiągnięcie wymaganych efektów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe