Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak przygotować raport o dostępności w przedszkolu niepublicznym? Jakie elementy powinien zawierać taki dokument? Kto jest uprawniony do jego przygotowania? Jaki urząd może kontrolować prawidłowość przygotowania raportu?
Przepisy ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062) stanowią, że zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest obowiązkiem podmiotów publicznych lub podmiotów uzależnionych finansowo, kapitałowo organizacyjnie od podmiotów publicznych. Ustawa w węższym zakresie reguluje obowiązek zapewniania dostępności przez podmioty niepubliczne. Egzekwowanie obowiązku od podmiotów niepublicznych jest możliwe w przypadku zlecenia lub powierzenia w ramach umowy realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub w przypadku udzielenia zamówienia publicznego (art. 4 ust. 3–4 ww. ustawy).
Niepubliczne przedszkola otrzymują dotacje od jednostek samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1930). Organ prowadzący niepubliczne przedszkole w zakresie działania przedszkola, jako działalności finansowanej z dotacji samorządowej, jest zobowiązany do przekazania co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w danym podmiocie, i publikowania go na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej – na swojej stronie internetowej. Zakres przedmiotowy raportu wyznacza przepis art. 11 ust. 2 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zawiera:
- informacje w zakresie spełniania przez dany podmiot, w ramach prowadzonej działalności, minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6;
- w każdym przypadku zapewnienia dostępu alternatywnego zgodnie z art. 7 – analizę uzasadniającą brak zapewnienia dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami.
Raport sporządza się na specjalnym formularzu opracowanym przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i udostępnionym na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej tego ministra. Poprawność przygotowania raportu może być kontrolowana przez NIK jako organ kontroli państwowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła ma obowiązek organizowania dla uczniów zajęć z gimnastyki korekcyjnej? Chodzi szczególnie o uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna tego obowiązku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty powinna mieć szkoła zgodne z nowymi przepisami wchodzącymi w życie od 25 maja dotyczących RODO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła otrzymała od swojego absolwenta wniosek o wydanie duplikatu ukończenia 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej ukończonej w 1988 r. Szkoła dysponuje arkuszami ocen i jest w nich zawarta informacja, że szkoła została ukończona. Nie ma jednak adnotacji o zdanym egzaminie z przygotowania zawodowego. Absolwent stwierdził, że w roku ukończenia szkoły nie zdał tego egzaminu, ale zdał go rok lub dwa później w cechu (szkoła takiej informacji nie posiada). Do arkusza ocen są dołączone 2 zaświadczenia o uczęszczaniu na turnusy dokształcania zawodowego z adnotacją, że zaświadczenie upoważnia dyrekcję szkoły do wydania świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej. Czy dobrze rozumiem, że brak adnotacji o zdaniu egzaminu nie jest równoznaczne z nieukończeniem szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w statucie i regulaminach szkoły może się pojawić zapis o ponoszeniu przez rodziców uczniów konsekwencji finansowych za dokonane zniszczenia na terenie szkoły i podczas wycieczek.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może odpowiedzieć matce syna ucznia szkoły zasadniczej na pytanie czy w czasie jej pobytu za granicą ojciec interesował się postępami syna w nauce? Twierdzi, że jest jej to potrzebne do sądu. Wydaje się, że jest konflikt małżeński. Złożyła podanie w sekretariacie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe