Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakich formalności powinien dopełnić dyrektor szkoły, jeśli zdarzy się wypadek w szkole (pracownik obsługi spadł z drabiny i doznał niegroźnych obrażeń)? Po udzieleniu mu pierwszej pomocy przez zespół ratunkowy został odesłany do lekarza pierwszego kontaktu.
Na podstawie art. 234 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.) w razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Konieczne jest niezwłoczne powołanie komisji powypadkowej w składzie: pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. Jeżeli u pracodawcy nie ma obowiązku tworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy, w skład zespołu powypadkowego zamiast pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy wchodzi pracodawca lub pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy, albo specjalista spoza zakładu pracy. U pracodawcy, u którego nie działa społeczna inspekcja pracy, w skład zespołu powypadkowego zamiast społecznego inspektora pracy, jako członek zespołu, wchodzi przedstawiciel pracowników posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z przepisami dotyczącymi szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli pracodawca nie może dopełnić obowiązku utworzenia zespołu powypadkowego w składzie dwuosobowym, określonym według powyższych zasad, ze względu na małą liczbę zatrudnionych pracowników, okoliczności i przyczyny wypadku ustala zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy (§ 4–6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, Dz. U. z 2009 r. Nr 105, poz. 870). Komisja ustali, czy ww. zdarzenie było wypadkiem przy pracy, czy nie, a jej działania reguluje § 7–12 ww. rozporządzenia. Sporządzony przez komisję protokół powypadkowy pracodawca zatwierdza nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia. Zatwierdzony protokół powypadkowy pracodawca niezwłocznie doręcza poszkodowanemu pracownikowi (§ 13 i 14 ww. rozporządzenia). Zdarzenie należy odnotować w rejestrze wypadków przy pracy z adnotacją, czy jest takim wypadkiem, czy innym zdarzeniem, zgodnie z treścią protokołu powypadkowego (§ 16 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w sytuacji przyznania uczniowi orzeczenia o nauczaniu indywidualnym, w którego domu nie ma warunków do prowadzenia zajęć, dyrektor może zorganizować nauczanie indywidualne na terenie szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy kontrola zarządcza obowiązuje w placówce niepublicznej? W jakim zakresie kontrola dotyczy szkół niepublicznych?
- Nasza szkoła przygotowuje się do nadania imienia i sztandaru szkole. Rewers sztandaru wygląda następująco: biało-czerwone tło, w centralnym miejscu umieszczony wizerunek Orła Białego. Nad Orłem na półokręgu umieszczony napis: „BÓG HONOR OJCZYZNA”, pod Orłem znajduje się napis: „NAUKA I PRACA”. Czy umieszczenie napisu nad Orłem jest zgodne z zasadami oraz dobrymi praktykami godnego postępowania wobec polskich symboli państwowych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole w budynku szkoły. W ten sposób realizowane jest zadanie własne gminy, gdyż nie posiada ona swoich placówek wychowania przedszkolnego. Czy w takim przypadku zgodnie z art. 6.1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych placówka prowadzona przez osobę fizyczną może być zwolniona z opłaty za wynajęcie pomieszczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej może pełnić funkcję wychowawcy klasy? Czy są jakieś przepisy, które mu tego zabraniają, czy jest to jedynie zgoda organu prowadzącego? Czy Kuratorium może tego nie zaopiniować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe