Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje ma posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z zespołem Aspergera w szkole podstawowej, jeśli rodzice przynieśli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka z powodu zespołu Aspergera. Czy w przedszkolu obowiązują te same kwalifikacje?
Zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 w ogólnodostępnej szkole i przedszkolu, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, w zależności od treści zaleceń. Przepisy ściśle nie określają specjalizacji takiego nauczyciela, dlatego odnośnie poziomu wykształcenia stosuje się § 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm., zgodnie z którymi do prowadzenia zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej wymagany jest co najmniej stopień licencjata z pedagogiki specjalnej oraz zalecane jest zrealizowanie na studiach zajęć np. z rehabilitacji, terapii lub edukacji osób z autyzmem lub ukończenie na studiach wyższych specjalizacji obejmującej tę tematykę lub podyplomowych dotyczących pracy z dziećmi z autyzmem..
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi obsługi (staż pracy 10 lat w innym zakładzie pracy i 5 miesięcy w naszej szkole) zatrudnionemu na 0,50 etatu, pracuje 5 dni w tyg.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka dotychczas była zatrudniona w naszej szkole na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze 15/18 godzin. W związku z tym, że było to jej dodatkowe miejsce pracy, dodatek za wysługę lat wypracowała w wysokości 4%. Z dniem 31 sierpnia 2021 r. pracownica rozwiązała stosunek pracy w podstawowym miejscu pracy 18/18 i dostarczyła nam świadectwo pracy. Od 1 września 2021 r. w naszej szkole jest zatrudniona na umowę o pracę w wymiarze pełnym 18/18 (w tym 15/18 język polski, 1/18 godz. wych. i 2/18 wyrównawcze – uzupełnienie do pełnego etatu). Po doniesionym świadectwie dodatek został ponownie przeliczony i wynosi on 20%.
1. Czy ta umowa powinna przekształcić się w umowę zawartą na podstawie mianowania? Zakładamy, że nauczycielka w przyszłym roku uzyska pełne kwalifikacje do nauczania WOS i wtedy będziemy mieć jedną umowę, bez godzin wyrównawczych. Dodatkowo z tą samą nauczycielką została zawarta druga umowa o pracę na rok szkolny 2021/2022 w wymiarze 2/18 za zgodą kuratora, ponieważ nie posiada jeszcze kwalifikacji do nauczania WOS.
2. Jaki powinien zostać wypłacony dodatek za wysługę lat przy drugiej umowie (w tej samej szkole)? Czy taki jak przy pierwszej umowie – 20%, czy w związku z tym, że wcześniej byliśmy jej dodatkowym zatrudnieniem, więc wypracowała sobie wysługę, powinniśmy przyjąć 4%? A może w ogóle nie powinna otrzymać dodatku za wysługę lat?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy okres stypendium/stażu wlicza się do nagrody jubileuszowej? Od 1.VIII.2008 r.do 28.III.2010 r - bezrobotna. W okresie 09.VIII.2008 - 08.VIII.2009 - okres pobierania zasiłku - 80%; 21.IX.2009 - 28.III.2010 bezrobotna bez prawa do zasiłku.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy nauczyciel zatrudniony w szkole przed 1 stycznia 2017r. zobowiązany jest do przyniesienia zaświadczenia o niekaralności?
2. Czy nauczyciel który rozpoczął pracę po 1 września 2017r. w danej szkole na 1/6 etatu, a oprócz tego już od kilku lat jest zatrudniony na cały etat w innej szkole jest zobowiązany dostarczyć szkole (w której ma 1/6 etatu i nie jest to jego szkoła macierzysta) zaświadczenie o niekaralności?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stażysta zatrudniony na podstawie umowy o pracę na zastępstwo od dnia 01.09.2015 r. w umowie zapis (na czas nieobecności Pani X). Nauczyciel który jest zastępowany wraca do pracy od 1 września 2016 r. Kiedy wypowiedzieć umowę o pracę nauczycielowi stażyście ? Jaki obowiązuje okres wypowiedzenia 3 dni jak zaznaczono w umowie ? Rozwiązanie stosunku pracy musi być w formie pisemnej ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe