Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel teorii przedmiotów zawodowych w zawodzie fryzjer? Nauczyciel posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikację A19 (wykonywanie zabiegów fryzjerskich).
W zawodzie fryzjer, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7 ze zmianami), kształcą zasadnicze szkoły zawodowe. Kwalifikacje nauczycieli zasadniczych szkół zawodowych określają przepisy § 3 rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli […] (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1264). Stanowią one, iż do zajmowania stanowiska nauczyciela w zasadniczej szkole zawodowej ma kwalifikacje osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:
1. studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami
lub
2. studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć
lub
3. studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami
lub
4. studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć
lub
5. studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1, 2, 3, 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Rozporządzenie określa również definicję kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa powyżej w pkt 5. Jest to kurs z zakresu określonego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, organizowany zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, którego ukończenie umożliwia nauczycielowi posiadającemu poziom wykształcenia wymagany od nauczycieli danego typu szkoły lub rodzaju placówki uzyskanie kwalifikacji do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.
Tak więc nauczyciel teoretycznego kształcenia zawodowego w zawodzie kształconym na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej powinien posiadać odpowiedni poziom wykształcenia (co najmniej studia pierwszego stopnia) i potwierdzoną, dyplomem lub świadectwem ukończenia studiów podyplomowych, albo zaświadczeniem o ukończeniu kursu kwalifikacyjnego, wiedzę merytoryczną do prowadzenia zajęć edukacyjnych, a także przygotowanie pedagogiczne. Informacje zawarte w pytaniu nie potwierdzają posiadania przez nauczyciela kwalifikacji do prowadzenia teoretycznego kształcenia zawodowego, kwalifikacje te nie są również wystarczające do prowadzenia praktycznej nauki zawodu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Moje pytanie dotyczy nagrody dla dyrektora szkoły niepublicznej, który od kilku lat pełni też funkcję prezesa stowarzyszenia będącego organem prowadzącym szkołę. Dyrektorzy otrzymują nagrody z okazji DEN od burmistrza lub starosty, nasz nie. Szkoła istnieje dzięki jego determinacji, uporowi, chęci działania i poświęceniu. Jak można go uhonorować?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 13/18 w 2014 r. uzyskała stopień nauczyciela mianowanego. W tym roku tj. od 1.09.2016 r. jej wymiar godzin ulegnie zmianie na pełny etat. Czy w związku z tym mogę potwierdzić na piśmie przekształcenie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę w stosunek pracy na podstawie mianowania?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownikowi samorządowemu, który pracuje na 0,5 etatu w placówce dodatkowej należy się nagroda jubileuszowa? Jeżeli tak to z zakończonych okresów pracy wychodzi mu 27 lat 11 m-cy i 16 dni co oznaczałoby niewypłacenie mu nagrody jubileuszowej w terminie. Nadmieniam, że w dodatkowej placówce (czyli u mnie) jego umowa zaczyna się od 1.09.2011 r. Jako dyrektor w tej placówce zaczęłam pracę w 2013 r. i po przeanalizowaniu jego dokumentów, pracownikowi nigdy nie była wypłacana nagroda jubileuszowa. Czy może żądać odsetek, jeżeli mu się należy nagroda? Czy zgodnie z art. 291 &1 K.P. nagroda po 3 latach ulega przedawnieniu. Co oznaczałoby, że 20 lecie by mu się przedawniło a zostaje tylko 25- lecie zgodnie z moimi wyliczeniami i przedłożonymi dokumentami, które są w teczce. JAK MOGĘ TO PRAWNIE WYJAŚNIĆ I ODPISAĆ PRACOWNIKOWI?
- Wychowawca w internacie (bursie) Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego pracuje tam 32 lata. Jest nauczycielem mianowanym (1992 rok i 2000 r.). Ma ukończone Pedagogiczne Studium Techniczne, kurs kwalifikacyjny z pedagogiki opiekuńczej i uzyskał kwalifikacje do pracy opiekuńczo- wychowawczej (1999 r.). Czy według rozporządzenia może dalej pracować w tej bursie? Jak rozumieć zapis rozporządzenia: § 27. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Warunkiem przejścia na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela obliczoną na tzw. starych zasadach było przejście na nią przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. W konsekwencji nauczyciele, którzy zamierzają skorzystać z tej emerytury, a w dniu 1 października 2017 r. osiągną wiek 65/60 lat, będą musieli przejść na nią przed osiągnięciem obniżonego powszechnego wieku emerytalnego. W przeciwnym wypadku emerytura zostanie naliczona na tzw. nowych, mniej korzystnych zasadach. Ustawodawca przewidział jednak w tym zakresie przepis przejściowy, zgodnie z którym przejście na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela obliczoną według tzw. starych zasad będzie możliwe dla nauczycieli, którzy w okresie do 31 sierpnia 2018 r. osiągną wiek wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn - pod warunkiem, że złożą oni wniosek o emeryturę w terminie do 31 sierpnia 2018 r.; Pytanie nr 1. A co z nauczycielami, którzy powszechny wiek emerytalny (65 mężczyźni, 60 lat kobiety) osiągną po 31 sierpnia 2018r. ? Czy zachowają prawo przejścia na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela obliczoną na tzw. starych zasadach składając wniosek przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego np. mężczyzna 65 lat w 2023 roku? I mając spełnione do 31 grudnia 2008r. warunki w zakresie przyznania emerytury nauczycielskiej bez względu na wiek.; Pytanie nr 2. Kiedy przy złożeniu wniosku o przejście na emeryturę nauczycielską na tzw. starych zasadach należy rozwiązać stosunek pracy (przed czy po złożeniu wniosku)?; Pytanie nr 3. Czy emerytura zostanie naliczona jeśli złoży się wniosek i jej wysokość będzie przedstawiona wnioskującemu, a następnie zawieszona jeśli nie rozwiąże się stosunku pracy (np. z powodu niezadowalającej kwoty)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe