Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem? Czy musi to być pedagogika specjalna czy wystarczy terapia pedagogiczna lub oligofrenopedagogika?
W odniesieniu do kwalifikacji dodatkowo zatrudnionych nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających, przepisy wymagają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej i nie precyzują szczegółowo specjalności. Każdorazowo, zatrudniając konkretnego nauczyciela, dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb dziecka.
Aktualnie obowiązujące standardy kształcenia nauczycieli opisują w module 5 specjalności, w zakresie jakich nauczyciele zdobywają przygotowanie na kierunku pedagogika specjalna. Nie ma w nich przygotowania w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem. Nauczyciel pracujący jako tzw. wspomagający w oddziale, w którym są dzieci z autyzmem, powinien posiadać przygotowanie w zakresie którejś ze specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej uzyskane zasadniczo (w zależności od poziomu edukacyjnego mogą one nieco się różnić) w formie:
1) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności), którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym), oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne), lub
3) studiów wyższych na kierunku (specjalności) innych niż wymienione powyżej, a ponadto powinien ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne (§ 3-5 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
Z uwagi na brak specjalności przygotowującej do pracy z uczniami z autyzmem dodatkowo nauczyciel może ukończyć formę kształcenia lub doskonalenia, np. edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem, wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Nie ma obecnie możliwości, by takie przygotowanie nauczyciel nabył w formie specjalności na studiach kierunkowych w zakresie pedagogiki specjalnej. Na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem może być zatrudniony nauczyciel z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie (oligofrenopedagogika).
Podstawa prawna:
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pedagog w naszej szkole jest zatrudniony na 16/25 etatu. Podczas aneksu w listopadzie dostałem z organu prowadzącego aby obniżyć zatrudnienie pedagoga do 11/25. Co mam w tej sytuacji zrobić jeżeli pedagog nie podpisze porozumienia zmieniającego warunki umowy? Dać wypowiedzenie warunków umowy lub wypowiedzenie umowy o pracę?
Czy organ prowadzący może obniżyć w trakcie roku szkolnego liczbę godzin pedagoga?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedłuża się umowę, gdy nauczycielka w okresie stanu nieczynnego zajdzie w ciążę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który rozpoczął swoją pierwszą pracę w roku 01.09.1979 r. i pracował do 31.08. 1980 r., został przeniesiony do innej szkoły z dniem 01.09.1980 r. i pracował tam do 31.09.1982 r. 01.09.1982 r. ponownie został przeniesiony do kolejnej placówki. Nauczyciel ten w chwili obecnej złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę, ale obecna szkoła nie posiada świadectw pracy, ponieważ nauczyciel ten był za każdym razem przenoszony. Czy obecny pracodawca może wystawić świadectwo pracy zbiorcze na podstawie wystawionych przez poprzednie szkoły RP7?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która ukończyła studia podyplomowe "Nauczyciel fizyki w gimnazjum" będzie miała kwalifikacje do nauczania fizyki w szkole podstawowej od 1.09.2017? Informacje dodatkowe: Nauczycielka ma kwalifikacje pedagogiczne do nauczania matematyki (mgr matematyki). Godziny i przedmioty na studiach podyplomowych: 1) Wprowadzenie w problematykę współczesnej edukacji 10- godz. 2) Podstawy merytoryczne nauczania fizyki i astronomii w gimnazjum - 213 godz.; 3) Metodyka nauczania fizyki 156 godz.; 4) Kompetencje wychowawcze nauczyciela - 8 godz.; 5) Kompetencje informatyczne nauczyciela - 45 godz.; 6) Język obcy - 80 godz. Razem 512 godz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Przyjmuję kilku nauczycieli z gimnazjum. Jakie dokumenty powinni złożyć przy zatrudnieniu w SP?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe