Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący w szkole ponadgimnazjalnej rewalidację? Według sugestii organu prowadzącego powinien to być tylko specjalista, czyli np. surdopedagog, tyflopedagog, logopeda. W przepisach prawnych dotyczących wymaganych kwalifikacji nie ma podane, jakie kwalifikacje konkretnie ma mieć nauczyciel prowadzący rewalidację. W rozporządzeniu z 2013 r. mówi się, że pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzielają nauczyciele i specjaliści. Mam problem, czy nauczyciel który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin "Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" spełni wymogi odnośnie posiadanych kwalifikacji?
Zajęcia rewalidacyjne są zajęciami specjalistycznymi adresowanymi wyłącznie do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność. Nie są więc formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gdyż wynikają z rozporządzenia MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.) Zgodnie z § 3 ust. 2 w szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów następujące zajęcia rewalidacyjne: korekcyjne wad postawy, korygujące wady mowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji, inne, wynikające z programów rewalidacji. (por. § 6 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113)
W przypadku zajęć rewalidacyjnych (usprawniających) organizowanych dla uczniów szkół ogólnodostępnych, nauczyciel je prowadzący powinien posiadać takie kwalifikacje, jakie – w zależności od typu jednostki oświatowej – zostały określone w § 2 rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Zgodnie z ich brzmieniem nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne - prócz przygotowania pedagogicznego – musi mieć również wykształcenie/przygotowanie specjalistyczne zgodne z prowadzonymi zajęciami. Warto zauważyć, że zgodność wykształcenia z prowadzonymi zajęciami będzie zwykle determinowana charakterem zajęć rewalidacyjnych wskazanym w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest to związane z tym, że rodzaj kwalifikacji wymaganych od nauczyciela zajęć rewalidacyjnych będzie zależał od tego, jakiego rodzaju terapie mają być podejmowane z dzieckiem lub uczniem w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem niepełnosprawnym ruchowo – specjalista z zakresu korekcji wad postawy, itp. Uznanie w tej kwestii kwalifikacji nauczyciela, który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin „Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka szkoły ponadgimnazjalnej została zatrudniona na 11,26/18 etatu (od 1.09.2010 do 31.08.2011) oraz 11,16/18 (od 1.09.2010 do 22.06.2011- zastępstwo). Czy w związku z tym godziny wynikające z art.42 K.N. realizuje w wymiarze (11,26/18+11,16/18)tygodniowo czy liczyć 1 godzinę tygodniowo jak u nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy instytucja odwołania z urlopu dotyczy również urlopu na żądanie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak prawidłowo naliczyć i udzielić urlopu nauczycielowi przedszkola zatrudnionemu na umowę o pracę od 01.09.2020 do 31.08.2021 w wymiarze 3/24 (pracuje 2 dni w tygodniu)? Ile godzin mam ściągnąć z dnia urlopu, skoro nauczyciel ma oprócz godzin dydaktycznych być w przedszkolu (norma dobowa wyszła mi 2,5 h dziennie – tyle mam ściągnąć czy więcej?).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w wyliczeniu urlopu dla 2 nauczycielek, które przebywały do 31.12.2020 r na urlopach uzupełniających (po rocznych urlopach dla poratowania zdrowia).
Nieobecność Pań przedłużyła się w związku ze zwolnieniami lekarskimi, kwarantannami, izolacja domową i w końcu tegorocznymi feriami.
Pytanie 1. Pani A.
08.12–14.12.2020 – zwolnienie lekarskie
10.12–03.2021 – zwolnienie ze szpitala (w tym 10.12–17.12.2020 r. pobyt w szpitalu)
04.12–13.12. – kwarantanna
04.12–06.12. – kwarantanna
04.12–19.12. – izolacja domowa
Pytanie 2. Pani B.
30.12–14.12. 2020 r. – kwarantanna
30.12–31.12. – kwarantanna
01.01.2021–10.01.2021 – izolacja domowa
po 10.01. 2021 – możliwe zwolnienie lekarskie
Jak rozpisać Paniom urlopy?
Czy tegoroczne ferie mogą być rozliczone w skali roku 2021 czyli do 31.08.2021 r.?
Czy też obie Panie muszą z nich skorzystać teraz czyli wydłużenie dni po feriach i o ile?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie związane z rodzajem umów dla nauczycieli od 1 września br.
Czy nauczyciela j. angielskiego, który przychodzi na 2 godz. w tygodniu będę musiała zatrudnić na umowę o pracę?
I jeśli zatrudnić chcę nauczyciela wychowania przedszkolnego, który jest jednocześnie logopedą, to czy na 3 godz. zajęć logopedycznych w tygodniu mogę dać mu umowę zlecenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe