Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są konsekwencje niewprowadzenia kontroli zarządczej?
Niewykonanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej może prowadzić do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialności w tym zakresie podlegają dyrektorzy szkół. Dlatego też właśnie w ich interesie jest prawidłowe wprowadzenie procedur tej kontroli i oczywiście stosowanie się do nich w toku pracy szkoły.
Odpowiedzialność spoczywa na dyrektorach szkół
Niedopełnienie obowiązków związanych z realizacją systemu kontroli zarządczej stanowi przekroczenie regulacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa). Zgodnie z jej art. 4 ust. 1 pkt 2, odpowiedzialności z tego tytułu podlegają kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, a więc dyrektorzy szkół i placówek systemu oświaty.
Katalog naruszeń podlegających dyscyplinie finansów publicznych
Szczegółowy katalog możliwych naruszeń określa art. 18c ust. 1 ustawy i jest nimniewykonanie lub nienależyte wykonanie przez dyrektora szkoły obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w szkole, jeżeli miało ono wpływ na:
1. uszczuplenie wpływów należnych szkole, Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego (organowi prowadzącemu);
2. dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków, ustalonej w planie finansowym szkoły;
3. zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia określonego planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań przez szkołę;
4. niewykonanie w terminie zobowiązania szkoły,
5. udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych;
6. zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych dotyczących formy pisemnej umowy, okresu, na który umowa może być zawarta, lub w przypadku wniesienia odwołania terminu jej zawarcia;
7. niewyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osoby podlegającej wyłączeniu z takiego postępowania;
8. unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych;
9. zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z koncesjonariuszem, który nie został wybrany zgodnie z przepisami o koncesji na roboty budowlane lub usługi;
10. zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z naruszeniem przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi, dotyczących formy pisemnej umowy, okresu, na który może być zawarta, lub w przypadku wniesienia skargi na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej terminu jej zawarcia;
11. odwołanie postępowania o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z naruszeniem przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi;
12. dokonanie czynności naruszającej dyscyplinę finansów publicznych przez osobę nieupoważnioną do jej wykonania w zakresie gospodarki finansowej lub w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub w przygotowaniu tego postępowania, albo w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi,
13. działanie lub zaniechanie skutkujące zapłatą ze środków publicznych kary, grzywny lub opłaty stanowiącej sankcję finansową, do których stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Przykładowo, jeżeli w szkole nastąpiło przekroczenie planu finansowego na skutek braku systemu kontroli zarządczej, który umożliwiłby wczesne wykrycie takiego zagrożenia, wówczas odpowiedzialność za tę sytuację ponosi dyrektor szkoły.
System kontroli zarządczej powinien wykrywać wszelkie tego typu sytuacje, bowiem analiza i identyfikacja zagrożeń dla działalności szkoły jako jednostki budżetowej i jej celów, jest jednym z jego istotnych elementów.
W przypadku więc, gdyby kontrola zarządcza funkcjonowała prawidłowo, nie istniałoby ryzyko przekroczenia planu finansowego. Ewentualnie zostałoby wykryte w takim momencie, że dałoby mu się zapobiec.
Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów znajduje się w art. 31 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Należą do nich następujące kary:
• upomnienie;
• nagana;
• kara pieniężna;
• zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Kara pieniężna
Karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych obliczonego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego należnego w roku, w którym doszło do tego naruszenia.
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie wysokości wynagrodzenia, karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia .
Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
Z kolei karę zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wymierza się na okres od roku do pięciu lat. Zakaz ten dotyczy zatem pełnienia funkcji:
• kierownika, zastępcy kierownika lub dyrektora generalnego,
• członka zarządu,
• skarbnika, głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego,
• kierownika lub zastępcy kierownika komórki bezpośrednio odpowiedzialnej za wykonywanie budżetu lub planu finansowego.
Ponadto kara ta wyklucza możliwość reprezentowania interesów majątkowych Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych, a także uniemożliwia członkostwo w organach stanowiących, nadzorczych i wykonawczych państwowych i samorządowych osób prawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany z dniem 27 lutego 2023 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę. Następnie został ponownie zatrudniony od 1 marca do 23 czerwca 2023 r. Czy do podstawy trzynastki za rok 2023 r. należy wliczyć wynagrodzenie otrzymane z dwóch umów (umowy rozwiązanej, jak i nowej umowy)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Bardzo proszę o podanie, jak powinien wyglądać porządek obrad rady klasyfikacyjnej oraz rady podsumowującej pracę za I semestr roku szkolnego.
2. W jakiej formie powinny być zapisane uchwały Rady Pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od października 2012 roku wpływają na nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej różne skargi ze strony rodziców dotyczące nierzetelnego wypełniania funkcji nauczyciela (pozostawianie dzieci bez opieki, brak kontroli zeszytów, ćwiczeń, rozmowy nauczyciela przez telefon podczas lekcji, segregacja uczniów itp.). Dyrektor dokonał w ramach nadzoru sprawdzenia wiarygodności wyżej opisanych faktów. Znalazły one potwierdzenie w rzeczywistości - nauczyciel źle prowadzi dokumentację szkolną, brak systematycznej kontroli zeszytów uczniów, ćwiczeń, nierzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich, nierespektowanie ustaleń pokontrolnych prowadzonej dokumentacji. Nauczycielka lekceważy poczynione przez dyrektora z nią ustalenia, ciągle pisze pisma do dyrekcji, że jest mobbingowana, podważa autorytet dyrektora wśród pracowników szkoły, jest nietaktowna w rozmowach z dyrekcją w obecności świadków, oczernia i podważa decyzje dyrektorów.
Z nauczycielem przeprowadzono kilka rozmów, które są zaprotokołowane - bez rezultatu. Nauczycielka wychodzi ze spotkań, podczas których dyrektor chce skonfrontować skargi rodziców i opinie nauczyciela. Straszy dyrektora naczelnikiem oświaty. Poinformowała także na kilku złożonych pismach, że powiadomi o wszystkim burmistrza, kuratorium (ustaliłam, że żadne pisma ww. organy nie otrzymały). Sytuacja ta jest już męcząca nie tylko dla dyrekcji, ale i dla pracowników szkoły, którzy to widzą.
Czy są to już wystarczające podstawy do tego, by nałożyć karę porządkową czy dyscyplinarną? Czy takiego nauczyciela można zwolnić? Jest to nauczycielka dyplomowana z dwudziestodwuletnim stażem.
Wiadomym jest też, że owa pani leczyła się przez pół roku w szpitalu dla osób z zaburzeniami osobowości. Czy powinnam zarządać wypisu ze szpitala z 2009 r.? Nauczycielka jest ciągle na terapii, ma problem ze sobą od wielu lat. Obawiam się bardzo o bezpieczeństwo uczniów, zaś postawa nauczyciela budzi mój ogromny niepokój.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy wzór regulaminów:
-samorządu uczniowskiego,
-dyżurów nauczycielskich,
-rady pedagogicznej,
dla szkoły podstawowej
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor szkoły mam problem z nauczycielem, który wybitnie nie radzi sobie w klasie z uczniami. Jest to nauczyciel dyplomowany, anglista. Od rozpoczęcia roku szkolnego odbyłem trzykrotnie rozmowy, ale nie widać poprawy. Dzieci ignorują obecność nauczyciela, przeszkadzają, chodzą po pracowni, a ostatnio doszło nawet do okopania jednej z uczennic. Jedynym wyjściem byłoby wypowiedzenie umowy o pracę. Nigdy nie musiałem nikogo zwalniać. Nadmieniam, że rodzice zaczynają żądać zmiany nauczyciela. Proszę o procedury związane z wygaszeniem umowy tegoż nauczyciela.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe