Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są konsekwencje niewprowadzenia kontroli zarządczej?
Niewykonanie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej może prowadzić do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialności w tym zakresie podlegają dyrektorzy szkół. Dlatego też właśnie w ich interesie jest prawidłowe wprowadzenie procedur tej kontroli i oczywiście stosowanie się do nich w toku pracy szkoły.
Odpowiedzialność spoczywa na dyrektorach szkół
Niedopełnienie obowiązków związanych z realizacją systemu kontroli zarządczej stanowi przekroczenie regulacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa). Zgodnie z jej art. 4 ust. 1 pkt 2, odpowiedzialności z tego tytułu podlegają kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, a więc dyrektorzy szkół i placówek systemu oświaty.
Katalog naruszeń podlegających dyscyplinie finansów publicznych
Szczegółowy katalog możliwych naruszeń określa art. 18c ust. 1 ustawy i jest nimniewykonanie lub nienależyte wykonanie przez dyrektora szkoły obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w szkole, jeżeli miało ono wpływ na:
1. uszczuplenie wpływów należnych szkole, Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego (organowi prowadzącemu);
2. dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków, ustalonej w planie finansowym szkoły;
3. zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia określonego planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań przez szkołę;
4. niewykonanie w terminie zobowiązania szkoły,
5. udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych;
6. zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych dotyczących formy pisemnej umowy, okresu, na który umowa może być zawarta, lub w przypadku wniesienia odwołania terminu jej zawarcia;
7. niewyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osoby podlegającej wyłączeniu z takiego postępowania;
8. unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych;
9. zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z koncesjonariuszem, który nie został wybrany zgodnie z przepisami o koncesji na roboty budowlane lub usługi;
10. zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z naruszeniem przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi, dotyczących formy pisemnej umowy, okresu, na który może być zawarta, lub w przypadku wniesienia skargi na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej terminu jej zawarcia;
11. odwołanie postępowania o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z naruszeniem przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi;
12. dokonanie czynności naruszającej dyscyplinę finansów publicznych przez osobę nieupoważnioną do jej wykonania w zakresie gospodarki finansowej lub w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub w przygotowaniu tego postępowania, albo w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi,
13. działanie lub zaniechanie skutkujące zapłatą ze środków publicznych kary, grzywny lub opłaty stanowiącej sankcję finansową, do których stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Przykładowo, jeżeli w szkole nastąpiło przekroczenie planu finansowego na skutek braku systemu kontroli zarządczej, który umożliwiłby wczesne wykrycie takiego zagrożenia, wówczas odpowiedzialność za tę sytuację ponosi dyrektor szkoły.
System kontroli zarządczej powinien wykrywać wszelkie tego typu sytuacje, bowiem analiza i identyfikacja zagrożeń dla działalności szkoły jako jednostki budżetowej i jej celów, jest jednym z jego istotnych elementów.
W przypadku więc, gdyby kontrola zarządcza funkcjonowała prawidłowo, nie istniałoby ryzyko przekroczenia planu finansowego. Ewentualnie zostałoby wykryte w takim momencie, że dałoby mu się zapobiec.
Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów znajduje się w art. 31 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Należą do nich następujące kary:
• upomnienie;
• nagana;
• kara pieniężna;
• zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Kara pieniężna
Karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych obliczonego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego należnego w roku, w którym doszło do tego naruszenia.
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie wysokości wynagrodzenia, karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia .
Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
Z kolei karę zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wymierza się na okres od roku do pięciu lat. Zakaz ten dotyczy zatem pełnienia funkcji:
• kierownika, zastępcy kierownika lub dyrektora generalnego,
• członka zarządu,
• skarbnika, głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego,
• kierownika lub zastępcy kierownika komórki bezpośrednio odpowiedzialnej za wykonywanie budżetu lub planu finansowego.
Ponadto kara ta wyklucza możliwość reprezentowania interesów majątkowych Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych, a także uniemożliwia członkostwo w organach stanowiących, nadzorczych i wykonawczych państwowych i samorządowych osób prawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie przepisy należy stosować w stosunku do nauczycieli w przypadku niezgodnego z prawem lub nieuzasadnionego rozwiązania umowy o pracę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W niepublicznym przedszkolu w salach jest zamontowany monitoring wizyjny bez zapisu kopii. Każdy rodzic po wpisaniu hasła może oglądać swoje dziecko w kamerze internetowej. Czy jest wymagana zgoda na udostępnianie wizerunku dziecka w monitoringu wizyjnym? Czy pracownik też musi na piśmie wyrazić zgodę, czy wystarczy tylko informacja na tablicy ogłoszeń o istnieniu takiego monitoringu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jestem jednoosobową działalnością gospodarczą prowadzącą niepubliczne przedszkole, czy tylko niepublicznym przedszkolem jako placówka oświatowa? Czy mogę posiadać wpis w CEIDG i wpis w Urzędzie Gminy jako placówka oświatowa, czy powinnam mieć tylko wpis w Urzędzie Gminy w placówkach oświatowych? Czy mogę korzystać z tarczy antykryzysowej?
Opis:
W 2012 r. otrzymałam dotację z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Aby otrzymać pieniądze musiałam założyć działalność i wpisać ją w CEIDG, wpisałam główny nr PKD 88.91.Z Opieka dzienna nad dziećmi i 85.10.Z wychowanie przedszkolne. GUS nadał mi regon. Od lipca 2012 r. otworzyłam punkt przedszkolny - dostałam wszystkie pozwolenia i wpis do placówek oświatowych w Urzędzie Gminy - nadano mi drugi regon placówki oświatowej. W 2016 roku przekształciłam punkt przedszkolny w niepubliczne przedszkole.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości, czy ta sytuacja jest poprawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W zeszłym roku szkolnym w szkole były prowadzone dwa dzienniki lekcyjne _ wersja papierowa oraz w formie pilotażowej e-dziennik. Nie mieliśmy zgody z JST na prowadzenie wersji elektronicznej. W szkole był uczeń, który w I semestrze uczęszczał na lekcje religii (miał wystawioną ocenę), a w II semestrze matka zawiesiła jego uczęszczanie na katechezę. W wersji papierowej na koniec roku ma wstawioną kreskę (podobnie w arkuszu ocen). W e-dzienniku ma zapisane (nie uczęszczał). Obecnie matka domaga się, żeby napisać oceny z obu dzienników, aby mogła je porównać. Wizytator KO nie przyjmuje argumentu, że e-dziennik był testowany. Twierdzi, że oba dzienniki są równorzędnymi dokumentami i ma być w nich to samo. Zarzuca szkole niezgodność w dokumentach szkolnych. Jak podejść do tego problemu? Który dziennik jest dokumentem? Nie ukrywam, że pisma wyjaśniające są wysyłane do wizytatora kilkakrotnie. Teraz już sama nie wiem, jak to rozstrzygnąć. Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Chcemy dla jednego z zatrudnionych pracowników wprowadzić zadaniowy czas pracy. Czy otrzymam od Państwa wzór dokumentu, jakim powinno to zostać uczynione (umowa, porozumienie) oraz wzór rozliczenia wykonania zadań (np. po miesiącu pracy)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe