Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są obowiązki dyrektora w sytuacji gdy 1) dziecko otrzymało opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego 2) w opinii zawarte jest wskazanie o organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju (dodatkowa opinia dotycząca wspomagania ) i realizowanie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim na mocy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
1. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, nie później niż do dnia 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego. Do wniosku dołącza się opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, założoną zgodnie z art.168 ustawy Prawo oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym lub innej formie wychowania przedszkolnego.
2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka realizuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju, który może zostać powołany m.in. w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wczesne wspomaganie może być organizowane w tych jednostkach, które zatrudniają kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Dyrektor, który otrzymał opinię z której wynika potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju ) oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju i opracowuje – zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635) - indywidualny program wspomagania rozwoju, w którym określa szczególności:
1) sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym,
2) wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu,
3) w zależności od potrzeb – zakres współpracy z innym podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka, a także podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno -rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka, oraz ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb,
4) sposób oceny postępów dziecka.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (np. oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog), psycholog, logopeda, a także w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, inni specjaliści.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor, który organizuje dziecku wczesne wspomaganie jego rozwoju.
Podstawa prawna:
1. Art.36 ust. 4-7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Skoro obowiązek realizacji projektu gimnazjalnego wynikał z zapisów art. 44p ust. 1 ustawy o systemie oświaty, a art. 15 pkt 63 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe zawiera zapis uchylający art. 44p, to czy uczniowie gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018 mają obowiązek realizacji projektu edukacyjnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor zlecając zastępstwo doraźne nauczycielowi np. j. polskiego za nieobecnego nauczyciela chemii może zlecić realizację chemii, czy musi to być język polski lub zajęcia opiekuńcze?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jak poprawnie powinno być Przedmiotowe zasady oceniania czy przedmiotowy system oceniania?
2.W ramach zespołu mam technikum i LO.
W technikum nauczyciele ujednolicili dla wszystkich przedmiotów jedną skalę ocen. Natomiast w LO nauczyciele nie chcą ujednolicić skali ocen i jeszcze wprowadzić + i -. Z praktyki ujednolicona skala ocen bardzo ułatwia pracę np. przy egzaminach klasyfikacyjnych, poprawkowych, ponadto zapisy w statucie są w jednej tabeli a nie w 7. W jaki sposób mogę przekonać nauczyieli o zasadności wprowadzenia jednej skali dla LO?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonują klasy łączone. Czy można połączyć zajęcia z wychowania fizycznego w kl. III i IV szkoły podstawowej- grupa ta miała już razem zajęcia będąc w kl .II i III, razem jest 16 uczniów. ( w wymiarze 3 godz. tygodniowo, kl IV miałaby 1 godzinę oddzielnie)? Nauczyciel posiada kwalifikacje do wychowania fizycznego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zmiany należy uwzględnić w statucie szkolnym od września 2022 r.?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe