Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są zasady przeprowadzenia wyborów do rady rodziców?
Początek roku szkolnego to również okres wzmożonej aktywności rodziców. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, na początku roku rodzice muszą wybrać po jednym przedstawicielu do rady rodziców, gdyż jej kadencja w szkole trwa tylko jeden rok szkolny.
Wybory do rady rodziców na pierwszym spotkaniu z rodzicami
Wybory do rady rodziców to zadanie rodziców na początku każdego roku szkolnego. Ustawa określa tylko podstawowe elementy trybu wyborów rady rodziców:
- wybory muszą się odbyć podczas pierwszego spotkaniae z rodzicami na początku roku szkolnego;
- wybierać należy jednego przedstawiciela rodziców uczniów z danego oddziału;
- w wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic;
- głosowanie na przedstawiciela do rady rodziców ma być tajne.
Kto decyduje o trybie przeprowadzania wyborów?
Ustalenie szczegółowego trybu przeprowadzania wyborów do rad rodziców oraz rad oddziałowych należy do rady rodziców szkoły. Regulamin wyborów może stanowić rozdział w regulaminie pracy rady rodziców, ale może też być oddzielnym dokumentem. O tym wszystkim decyduje rada rodziców.
Zatwierdzanie programu wychowawczego i profilaktyki
Do ustawowych kompetencji rady rodziców należy w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwalanie:
- programu wychowawczego szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Ponieważ w ustawie podano warunek: „Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu (…)” – powyższe zadanie musi być wykonywane każdego roku szkolnego we wrześniu.
Dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice wypracowali już zapewne tryb porozumiewania się w sprawie programu wychowawczego i programu profilaktyki. Warto jednak podkreślić, że ustaleń dotyczących tych programów powinno się dokonywać przy udziale nowo powołanej rady rodziców, ponieważ to ona wspólnie z innymi organami szkoły będzie ten program realizowała.
Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców
W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin uchwalany przez radę. Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu rada ustala corocznie w preliminarzu budżetowym opracowywanym na rok budżetowy.
Nowa rada rodziców na początku swojej działalności powinna się zapoznać z przyjętymi na dany rok zasadami, tak by zrealizować plany przyjęte przez poprzednią radę rodziców. Dyrektor powinien zwracać uwagę na pojawiające się częstokroć chęci rady rodziców, by coś zmieniać w przyjętych dotychczas dokumentach. Zmiany te powinny ograniczać się tylko do niezbędnych korekt.
Nowo wybrana rada rodziców powinna natomiast rozpocząć prace nad przygotowaniem nowego regulaminu wykorzystania gromadzonych funduszy z dobrowolnych składek lub darowizn. Dyrektor powinien jedynie dopilnować, by przyjęte zasady wydatkowania zgromadzonych funduszy były zgodne z działalnością statutową szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwracam się z prośbą o sporządzenie opinii prawnej dotyczącej zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia rewalidacyjne. W szkole w związku z liczbą uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność z zachowaniem 2 godzin na ucznia, organizowanych jest 8 godzin zajęć rewalidacyjnych. Czy pedagog szkolny z wykształceniem pedagogika specjalna może realizować zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego etatu podstawowego 22 godziny, czy też należy te godziny przeznaczyć do prowadzenia dla specjalisty spoza placówki/dodatkowo zatrudnionego, czy też istnieje możliwość, aby pedagog szkolny z pensum 22 miał nadgodziny i w ich ramach realizował zajęcia rewalidacyjne do 1½ etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazanie podstawy prawnej przytoczonego zapisu: "Dzienny czas pracy przedszkola, przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie."
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor chce powołać wicedyrektora spoza szkoły, którego rada pedagogiczna nie zna. Czy też musi zasięgnąć opinii Rady pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń zsz, który porzucił pracę jako pracownik młodociany i otrzymał świadectwo pracy powinien zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole mamy problem z zatrudnieniem psychologa – oferta pracy znajduje się czerwca 2022 r. na stronie KO w Poznaniu oraz PUP. W chwili obecnej wyraziła chęć pracy osoba, która ukończyła stopnia I stopnia z zakresu psychologii oraz kontynuuje na pierwszym roku studia magisterskie z zakresu psychologia kliniczna. Osoba nie posiada kwalifikacji pedagogicznych – zobowiązuje się do ich uzupełnienia. Czy mogę wystąpić do kuratorium oświaty o wyrażenie zgody na zatrudnienie tej osoby na okres dwóch lat w ramach rozpoczęcia przygotowania do zawodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe