Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie uchwały i zarządzenia powinien wydawać dyrektor przedszkola? Proszę o wykaz takich dokumentów. Jestem nowym dyrektorem i chcę się upewnić czy robię to dobrze.
Dyrektor przedszkola jako jednoosobowy organ wydaje decyzje i zarządzenia, natomiast uchwały podejmują w przedszkolu organy kolegialne: rada pedagogiczna, rada rodziców, rada przedszkola (o ile została ona w przedszkolu ustanowiona).
1. Decyzje dyrektora przedszkola.
W działalności dyrektora przedszkola występują dwie grupy decyzji. Pierwszą grupę stanowią decyzje administracyjne w sprawach jednoznacznie wskazanych w ustawie oświatowej (prawo materialne do wydania decyzji administracyjnej poprzez określenie „w drodze decyzji”) oraz ustawie Karta Nauczyciela, powodujące powstanie nowego stanu prawnego osoby, której postępowanie dotyczyło, zawierające normy prawa administracyjnego oraz podlegające trybowi odwoławczemu i zaskarżeniu.
Drugą są natomiast decyzje, które także pozostają w sferze praw i obowiązków osoby (dyrektor „zwalnia”, „zezwala” itd.), ale pozbawione są podstawy prawa materialnego do wydania decyzji administracyjnej. W ich wyniku dyrektor nie ustala nowej sytuacji prawnej osoby (dziecka), co oznacza, że w sposób władczy nie konkretyzuje jej praw i obowiązków. Wyraża zgodę na „coś” lub nie, co uregulował już przepis ustawy lub rozporządzenia.
Podstawą wydania decyzji jest przepis prawny, który:
1) upoważnia dyrektora do uregulowania określonego zakresu spraw ( ustawa o systemie oświaty oraz rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, Karta Nauczyciela);
2) wyznacza zadania lub kompetencje dyrektora.
Zakres spraw rozstrzyganych przez dyrektora publicznego przedszkola w drodze:
1) decyzji administracyjnej
● realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem (art. 16 ust. 8 ustawy o systemie oświaty);
● skreślenie z listy wychowanków przedszkola, z wyjątkiem dziecka odbywającego roczne przygotowanie przedszkolne (art.39 ust.2 ustawy o systemie oświaty oraz statut szkoły);
● nadanie stopnia awansu zawodowego – akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego
( art. 9b ust.4 pkt 1 Karty Nauczyciela);
● odmowa nadania stopnia nauczyciela kontraktowego (art.9b ust.6 Karty Nauczyciela);
2) decyzji w ramach przyznanych uprawnień, np.
● przyjęcie dziecka do publicznego przedszkola, które ukończyło 2,5 roku ( art.14 ust.1b ustawy o systemie oświaty);
● przyjęcie dziecka do publicznego przedszkola w trakcie roku szkolnego( art.20a ust.2 ustawy o systemie oświaty)
● zezwolenie na indywidualny program/tok nauki (art.66 ust.1 ustawy o systemie oświaty,
§ 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki (…); ( Dz.U. z 2002r. Nr 3, poz.28)
● organizacja indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ( art.71b ust.5d ustawy o systemie oświaty, rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz.U. z 2014r. poz.1157).
● ocena pracy nauczyciela – karta oceny pracy ( art.6a Karty Nauczyciela, § 2 ust.1 rozporządzenia MEN z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie oceny pracy nauczyciela (…) ( Dz.U. z 2012r. poz. 1538);
● awans zawodowy nauczycieli ( rozdział 3a ustawy Karta Nauczyciela, rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie awansu zawodowego (…) (Dz.U. z 2013r. poz.393) - zatwierdzenie projektu planu rozwoju zawodowego, wyznaczenie opiekuna stażu nauczycielowi stażyście i kontraktowemu, wyrażenie zgody na wprowadzenie przez nauczyciela zmian w planie rozwoju zawodowego przyjęcie od nauczyciela wniosku o wszczęcie postępowania o nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego, przeprowadzenie analizy formalnej wniosku nauczyciela stażysty, powołanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela stażysty, ocena dorobku zawodowego nauczyciela;
● wstrzymanie wykonania uchwały rady pedagogicznej ( art.41 ust.3 ustawy o systemie oświaty);
● zawieszenie nauczyciela w pełnieniu obowiązków ( art.83 ust.1 ustawy Karta Nauczyciela);
● niedopuszczenie do pracy pracownika, który stawił się do pracy po spożyciu alkoholu lub spożywał alkohol w czasie pracy (art.17 ust.1 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz.U. z 2012r. poz.1356).
Decyzje wydawane są w konkretnych, jednorazowych sprawach, nie wymagających uregulowania w drodze zarządzenia. Układ decyzji powinien być przejrzysty i wewnętrznie spójny. Redakcja decyzji powinna być prosta, jasna i zwięzła. W tekście należy używać określeń, które są przyjęte w obowiązującym ustawodawstwie oświatowym. Tekst decyzji powinien być powszechnie zrozumiały, odpowiadać zasadom czystości i poprawności języka polskiego.
Decyzja administracyjna to akt prawny o określonej treści i formie. Podlega kontroli w toku instancyjności. Stąd tak istotne znaczenie dla prawidłowości decyzji ma odpowiednie zastosowanie jej składników (art.107 Kpa):
● oznaczenie organu administracji publicznej - pozwala ocenić, czy zachowane zostały przepisy regulujące właściwość rzeczową, miejscową oraz instancyjną organu ( np. Dyrektor Gimnazjum w …);
● data wydania decyzji - oznacza się ją przez wskazanie dnia, miesiąca i roku. Dzień i rok pisze się cyframi arabskimi z dodaniem skrótu „r.”( na oznaczenie wyrazu rok), nazwę miesiąca pisze się słowami;
● oznaczenie strony lub stron - wskazuje na podmioty, które z decyzji nabyły, lub nie, określone prawa. Osoby fizyczne powinny być oznaczone danymi personalnymi wraz z adresem zamieszkania ( jeżeli do rodziców ucznia, to do obojga);
● powołanie podstawy prawnej - podstawę prawną decyzji stanowią w zasadzie przepisy materialnego prawa administracyjnego ( przepisy Kpa stanowią podstawę prawną tylko do rozstrzygania kwestii procesowych).
Wskazanie podstawy prawnej polega na przytoczeniu przepisów prawnych upoważniających do wydania decyzji z podaniem artykułu (art.) lub paragrafu (§), ustępu (ust.), punktu (pkt), litery (lit.) oraz daty i pełnego brzmienia nazwy powołanego aktu prawnego, tytułu, numeru, pozycji dziennika, w którym akt ten został ogłoszony (np. „Na podstawie art. …, ust. … ustawy … z dnia … w sprawie … (Dz.U. Nr … poz. …).
● rozstrzygnięcie – musi być sformułowane w sposób zrozumiały, aby możliwe było następnie wykonanie decyzji. Określenie przedmiotu decyzji należy rozpoczynać od słów: „w sprawie”. Każda część tytułu podawana jest w oddzielnym wierszu, w kolejności wskazanej wyżej;
● uzasadnienie faktyczne i prawne:
uzasadnienie faktyczne to wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej. Zawiera opis zdarzenia lub zdarzeń, zachowań lub zaniechań ocenianych pozytywnie lub negatywnie, ze wskazaniem dowodów, np. oświadczeń, zeznań, protokołów, innej dokumentacji, także zewnętrznej.
uzasadnienie prawne to wskazanie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem przepisów. Uzasadnienie ma przedstawić wyjaśnienie zmierzające do ustalenia faktów, ustalenie ich znaczenia według normy prawnej oraz zastosowanie obowiązującej normy prawnej.
Dobre uzasadnienie charakteryzuje logiczny związek i zgodność z rozstrzygnięciem i jego treścią, brak wywodów sprzecznych lub rozbieżnych z rozstrzygnięciem, ścisłość i dokładność wywodów, ich zwięzłość i prostota.
Przepis art.107 § 4 Kpa pozwala na odstąpienie od uzasadnienia decyzji ze względu na jej treść, gdy decyzja uwzględnia w całości żądania zgłoszone przy wszczęciu i w toku postępowania przez stronę.
● pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie – określa charakter decyzji, tj. czy jest ona nieostateczna, czy też ostateczna i w jakim trybie można dokonać jej weryfikacji, a ponadto zawiera informacje dotyczące trybu zaskarżenia w toku instancji administracyjnych, wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
● podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska osoby upoważnionej do wydania decyzji - składa osoba pełniąca funkcję organu administracyjnego lub osoba działająca z jego upoważnienia.
2. Zarządzenia dyrektora przedszkola
Zarządzenia dyrektora przedszkola regulują zasadnicze dla przedszkola sprawy wymagające trwałego unormowania. Należą do aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym. Zgodnie z § 134 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U.z 2002r. Nr 100, poz. 908) podstawą wydania zarządzenia jest przepis prawny, który:
1) upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw albo wyznacza zadania lub kompetencje danego organu;
2) wyznacza zadania lub kompetencje danego organu.
W tytule zarządzenia zamieszcza się:
1) oznaczenie rodzaju aktu ( zarządzenie);
2) nazwę organu, który je wydaje;
3) datę (określony kalendarzowo dzień, w którym zarządzenie zostało podpisane);
4) określenie przedmiotu uchwały lub zarządzenia (sformułowane jak najzwięźlej i rozpoczynające się od wyrazów „w sprawie”).
Tekst zarządzenia rozpoczyna się od przytoczenia przepisu ustawy zawierającego upoważnienie ustawowe, jako podstawy prawnej wydania tego aktu. Podstawę prawną wydania zarządzenia wyraża się zwrotem:
„Na podstawie art. … ustawy … (§ … rozporządzenia …) zarządza się co następuje: …”
W zarządzeniu powinien zostać zamieszczony przepis określający termin wejścia w życie danego aktu, a jeżeli zachodzi konieczność uchylenia dotychczas obowiązującego zarządzenia (albo poszczególnych przepisów) również przepis uchylający.
Zarządzeniem wprowadzane są wszelkie regulaminy ( np.: pracy, wynagradzania, ZFŚS, wycieczek), instrukcje ( np. instrukcja inwentaryzacyjna, obiegu dokumentów) i procedury.
Zarządzeniem dyrektor powołuje wszelkie komisje, np. socjalną, komisję kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty ubiegającego się o nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego.
Dyrektor może wydawać zarządzenie w każdej innej sprawie, którą uzna za ważną i nieodzowną, np. w sprawie wyjść dzieci poza teren przedszkola, przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
Pozostałe decyzje, w tym np. terminy zebrań rady pedagogicznej, może ogłaszać w komunikatach.
Każde zarządzenie dyrektora musi zostać opatrzone numerem i powinno być wprowadzone do rejestru wydanych zarządzeń.
3. Uchwały rady pedagogicznej przedszkola.
Każda decyzja rady pedagogicznej jest podejmowana w formie uchwały. Dotyczy to zarówno apeli, opinii, czy stanowisk rady pedagogicznej. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
Uchwała jest formą wyrażenia woli typową dla organów kolegialnych. Natomiast akty organu jednoosobowego (np. dyrektora) przybierają formę zarządzeń.
Uchwała rady pedagogicznej jest aktem prawnym. Polskie prawo nie stanowi, jaka formę redakcyjną powinny mieć akty prawne niższe rangą od ustaw. Przy opracowywaniu uchwał, niezależnie od tego czy podejmowane są w szkołach lub placówkach publicznych czy niepublicznych, wykorzystuje się rozwiązania określone w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. z 2002r. Nr 100, poz.908).
W tytule uchwały w oddzielnych wierszach zamieszcza się:
1) oznaczenie i numer uchwały,
2) oznaczenie organu wydającego uchwałę,
3) wskazanie siedziby organu wydającego uchwałę,
4) datę podjęcia uchwały,
5) określenie przedmiotu uchwały ( uchwała w sprawie…, opinia w sprawie …, wyrażenie zgody w sprawie…, postanowienie w sprawie…, porozumienie z dyrektorem…, wniosek w sprawie…, ustalenie w sprawie…)
6) podstawę prawną, tj. wskazanie przepisu prawnego upoważniającego radę do podjęcia uchwały ( jeżeli podjęcie uchwały jest uzależnione od uzyskania opinii innego organu, np. samorządu uczniowskiego, to w podstawie prawnej powołujemy się na tę opinię).
Nazwę organu wydającego uchwałę podaje się w pełnym brzmieniu ustalonym w przepisach o utworzeniu tego organu. Jako datę uchwały podaje się dzień określony kalendarzowo, w którym została ona podjęta przez radę pedagogiczną. Oznaczenie rodzaju aktu oraz nazwę organu wydającego uchwałę pisze się wielkimi literami. Określenie przedmiotu uchwały powinno być sformułowane możliwie najzwięźlej. Określenie przedmiotu uchwały rozpoczyna się od wyrazów „w sprawie…” Tekst uchwały rozpoczyna się od przytoczenia podstawy prawnej, na mocy której została podjęta, stosując zwrot: „Na podstawie § … Statutu …( nazwa szkoły lub placówki niepublicznej) uchwala się, co następuje: ….”
Tekst uchwały dzieli się na paragrafy (§). W razie potrzeby paragraf można podzielić na ustępy (ust.), punkty ( pkt), litery (lit.). Bardziej szczegółowy podział w zasadzie nie wchodzi w grę z uwagi na potrzebę zachowania czytelności uchwały.
W treści uchwały należy zawrzeć:
1) zapisy merytoryczne ( przedmiotowe) przy użyciu określeń: uchwala, ustala, zatwierdza,
2) zapisy uchylające ( wskazanie przepisu, który z chwila podjęcia uchwały podlega uchyleniu),
3) zapisy wykonawcze (wskazanie organu, który jest odpowiedzialny za wykonanie uchwały),
4) zapisy o wejściu w życie uchwały ( podanie konkretnej daty lub określenie terminu, np. uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia),
5) podpis przewodniczącego rady pedagogicznej ( lub osoby upoważnionej),
6) załączniki ( jeśli istnieje taka potrzeba).
Załącznik pełni funkcję uzupełniającą wobec uchwały w celu zapewnienia jej komunikatywności. Komunikatywność uchwały zmniejsza się przez umieszczenie w nim obszernych, szczegółowych opisów.
Zakres spraw rozstrzyganych przez radę pedagogiczną w formie uchwał określają przepisy, w tym m.in. art. 41 i art.42 ustawy o systemie oświaty, przepisy rozporządzeń oraz postanowienia statutu przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia ze względu na autyzm. Czy przy klasyfikowaniu uczennicy na koniec roku szkolnego wymagana jest 50% frekwencja na każdych obowiązkowych zajęciach lekcyjnych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Art. 68 PO ust. 5 pkt. 3 mówi, że dyrektor decyduje w sprawach występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki. Czy zatem dyrektor ma obowiązek zasięgnąć opinii RP w sprawie nagród z okazji DEN?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać plan nadzoru pedagogicznego w gimnazjum na rok 2015/2016
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację w jaki sposób szkoła może ubiegać się, do kogo się zgłosić w celu wyrabiania dla uczniów e-legitymacji?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie sankcje może wyciągnąć dyrektor wobec nauczyciela, który notorycznie nie wypełnia dziennika elektronicznego - twierdząć, że sobie z tym nie radzi a jest pod ochroną (dwa lata przed emeryturą)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe