Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinny być wprowadzone do statutu na rok szkolny 2020/2021?
Nie wskazano, o jaki typ placówki chodzi, dlatego przedstawiam jedynie bardzo ogólne propozycje dla szkół. Jeżeli potrzebny jest cały statut, należy prośbę taką skierować do redakcji portalu.
art. 98 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
W zakresie wskazanym powyżej w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 należałoby uściślić, że realizacja zadań szkoły odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia mogą być prowadzone przy wykorzystaniu:
• materiałów zamieszczonych na Platformie Edukacyjnej udostępnionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (www.epodreczniki.pl),
• materiałów dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Cen-tralnej Komisji Egzaminacyjnej Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych,
• materiałów wskazanych przez nauczycieli za zgodą Dyrektora Szkoły,
• środków komunikacji na odległość (dzienniki elektroniczny, poczta elektroniczna, media społecznościowe, komunikatory, platformy meetingowe).
art. 98 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 czynności organów szkoły mogą być realizowane za pomocą środków porozumiewania się na odległość, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty również w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie np. protokołu.
art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe
W zakresie pracy szkoły:
• w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy szkoły opiera się na metodach i technikach kształcenia na odległość, o ile jest to możliwe;
• powinno się kontynuować zajęcia w ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
• bardzo ważna jest praca z dziećmi legitymującymi się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Żaden przepis prawa nie zwolnił szkoły z obowiązku ich realizacji. W statucie powinny znaleźć się sposoby i metody wypracowane dotychczas przez szkołę, które umożliwią realizację orzeczeń, w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych.
• w przypadku wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania dyrektor szkoły będzie decydował o tym, którzy uczniowie będą realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole, a którzy zdalnie.
art. 98 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod porozumiewania się na odległość. Wszyscy pracownicy szkoły, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w sieci.
Szczególną uwagę należy zwrócić na dostosowanie przekazywanych treści do wieku i predyspozycji uczniów. Należy również zadbać o to, żeby dzieci nie były przeciążone pracą przy komputerach. W tym celu należy powołać zespoły przedmiotowe, które przygotują zestawy materiałów jednolite dla całej szkoły.
W uchwale rady pedagogicznej zmieniającej statut trzeba zaznaczyć, że zmiany obowiązywać będą w przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych w placówce lub wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania.
Dobrym pomysłem będzie sporządzenie załącznika do statutu i skupienie w jednym miejscu wszystkich zmiany, które będą miały zastosowanie w okresie zawieszenia zajęć, ewentualnie wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak określić zasady współpracy dyrektora szkoły z gronem pedagogicznym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W zeszłym roku szkolnym poprzednia dyrekcja organizując w szkole tzw. Noc filmową, której pomysłodawcą był Samorząd Uczniowski, wydawała zarządzenie dyrektora powołując się na Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Art. 41.2.1) (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Wydaje mi się iż ten artykuł nie ma już mocy prawnej i czy można było się nim kierować organizując takie wydarzenie?
- Jaka jest procedura przyznania uczniowi indywidualnego programu lub indywidualnego toku nauki?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi.Czy pomimo zmiany w nowym rozporządzeniu, które stwierdza, że godzina zajęć specjalistycznych trwa 45 minut, możemy dać naszym dzieciom po 60 minut? Nie ukrywamy, że przygotowaliśmy organizację zajęć wg starych przepisów, gdzie wskazana godzina obejmowała 60 minut. Dziś zdezorganizowałoby nam to plan dla specjalistów. Czy skoro dajemy więcej, a nie mniej to jakiś problem? Czy musimy te zajęcia skrócić, aby być dokładnie zgodnymi z przepisem w tej materii?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać plan zarządzania kryzysem w gimnazjum? W samoocenie kontroli zarządczej była pytania czy szkoła ma taki plan.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe