Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor szkoły przeszedłem na emeryturę 5 lat temu i otrzymałem odprawę emerytalną. Następnie zostałem zatrudniony na stanowisku managera oświaty w tej samej placówce na czas określony (jako pracownik niesprawujący nadzoru pedagogicznego). Czy kończąc okres pracy określony w umowie, należy mi się odprawa za przepracowany okres na tym stanowisku?
Jak wywnioskowano z zapytania, w przestawionej sytuacji mamy do czynienia z osoba, która w latach poprzednich zatrudniona była w szkole w oparciu o zapisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm. – dalej Karta Nauczyciela) na stanowisku nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora. Po rozwiązaniu „nauczycielskiego” stosunku pracy i otrzymaniu odprawy emerytalnej osoba ta podjęła pracę również na stanowisku dyrektora, ale zatrudnienie nastąpiło w oparciu o zapisy ustawy z dnia z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm. – dalej uops), zakładając, że mamy do czynienia z zatrudnieniem w szkole prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Co do zasady odprawa emerytalna ma charakter świadczenia jednorazowego. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 2 marca 2010 r. (sygnatura: II PK 239/09): „decydujące znaczenie w nabyciu prawa do odprawy emerytalnej lub rentowej ma przejście na emeryturę lub rentę połączone z definitywnym ustaniem stosunku pracy, czyli zmiana pracowniczego statusu prawnego na status emeryta lub rencisty przez pracownika, który w związku z ustaniem stosunku pracy korzysta z uzyskanych uprawnień emerytalnych lub rentowych. Przyczyna ustania lub rozwiązania przez pracownika stosunku pracy nie pozbawia prawa do przysługującej mu powszechnej i jednorazowej odprawy emerytalnej lub rentowej, skoro art. 921 § 1 KP uzależnia prawo do tej odprawy od przejścia na emeryturę lub rentę w związku z ustaniem stosunku pracy, bez względu na jego przyczynę”.
Dosyć często zdarzają się sytuacje, w których w samorządzie zatrudniana jest osoba, która uzyskała emeryturę i która otrzymała wcześniej odprawę emerytalno-rentową, w związku z zakończeniem zatrudnienia w połączeniu z przejściem na rentę (emeryturę) u innego pracodawcy. Powstaje od lat problem, czy w dniu zakończenia zatrudnienia tej osoby należy wypłacić jej tzw. odprawę uzupełniającą. Orzecznictwo idzie w takiej sytuacji w kierunku wypłaty tzw. odprawy uzupełniającej, m.in. orzeczenie Sądu Rejonowego w Inowrocławiu z 27.06.2016 r. (IV P 35/16), orzeczenie Sądu Najwyższego 5.06.2007 r. (I PK 58/07).
Jako nauczyciel pytający mógł otrzymać odprawę emerytalną uzależnioną od stażu pracy nauczycielskiej. Nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury/renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę/rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, który przepracował w szkole:
1. mniej niż 20 lat – przyznaje się odprawę w wysokości dwumiesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy;
2. co najmniej 20 lat – przyznaje się odprawę w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia ostatnio pobieranego w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy (art. 87 ust. 1 i ust. 2 Karty Nauczyciela).
Z kolei, zgodnie z art. 38 ust. 3 uops, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1) po 10 latach pracy – dwumiesięcznego wynagrodzenia;
2) po 15 latach pracy – trzymiesięcznego wynagrodzenia;
3) po 20 latach pracy – sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
W przedstawionej sytuacji pytający ma roszczenie o uzupełnienie wysokości odprawy emerytalnej do pułapu wskazanego w uops.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Jestem dyrektorem Zespołu Szkół. Piszę, ponieważ potrzebuję porady prawnej. Jedna z naszych nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej przebywa na rocznym urlopie dla poratowania zdrowia. Zatrudniłam na jej miejsce (do końca roku szkolnego) inną panią, która wczoraj poinformowała mnie, że jest w ciąży i (od dziś) będzie na zwolnieniu lekarskim (zdaniem lekarza konieczne i uzasadnione). Mam pytanie, czy mogę skrócić nauczycielce urlop dla poratowania zdrowia? Dodam, że w obecnej, trudnej sytuacji szkoły, jest gotowa wrócić do pracy. Czy lepiej to zrobić na prośbę nauczyciela, czy też na prośbę dyrektora? Jakie konsekwencje może to mieć w sytuacji, gdyby okazało się, że za kilka lat nauczycielce znów byłby potrzebny taki urlop? Dodam, że nauczycielka, o której mowa już podczas urlopu (wakacji) podjęła leczenie, jest 4 miesiące po zabiegu, czuje się dobrze i myślę, że lekarz wydałby zdolność do pracy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Chciałbym nawiązać do zatrudniania nauczycieli na umowę-zlecenie. Czy można zatrudniać na umowę zlecenie w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie nauczycieli,którzy w innych szkołach mają umowy o pracę na podstawie KN ? W szkole stowarzyszeniowej obowiązuje KP. Jeżeli nie, to jak nauczycielowi zatrudnianemu na umowę o pracę określić wymiar zatrudnienia na podstawie KP? Obowiązuje 40 godzinny tydzień pracy, 22 godziny pensum dydaktycznego a nauczyciel zatrudniany byłby w wymiarze 4 lub 6 godzin tygodniowo
- Mam pytanie dotyczące łączenia pracy jednego nauczyciela w dwóch szkołach. W mojej szkole nauczyciel ma 19 godzin, w drugiej (na terenie gminy) - 3 godziny. Organ prowadzący zlecił mi wpisanie do arkusza tych trzech godzin pracy, tak by nie zawierać kolejnej umowy z nauczycielem w drugiej szkole. Czy jest to zgodne z prawem?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli w opinii dziecko ma wskazanie, że powinno mieć asystenta nauczyciela to czy dyrektor może, na podstawie tej opinii zatrudnić asystenta?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma zawartą umowę na czas nieokreślony w wymiarze 11/18 etatu. W związku ze zwiększeniem ilości oddziałów w szkole jest możliwość zatrudnienia tego nauczyciela na cały etat. Czy dyrektor musi w pierwszej kolejności uzupełnić temu nauczycielowi etat czy może zatrudnić nowego nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe