Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego do którego uczęszcza 214 dzieci na dzień dzisiejszy. Zatrudniam psychologa i logopedę po 7 godzin tygodniowo. Nauczyciela jako pedagoga specjalnego w wymiarze pełnego etatu, czyli 25 godzin tygodniowo, w tym 3 godziny jako pedagog specjalny, pozostałe godziny to wychowawstwo i nauczyciel języka angielskiego. Zatrudniam w przedszkolu łącznie 20 nauczycieli, w tym wyżej wskazanych specjalistów. Moje pytanie brzmi: Czy w przedszkolu odnosząc się do liczby dzieci i wprowadzonej ustawy z dnia 12 maja 2022 r. liczba godzin specjalistów jest wystarczająca, a jeśli nie, to jak powinna się ona prawidłowo przedstawiać?
Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) wprowadziła nowy przepis art. 42d do Karty Nauczyciela regulujący obowiązek zatrudniania nauczycieli specjalistów i wyznaczających łączną liczbę etatów tych nauczycieli. Zgodnie z art. 42d ust. 1 w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła, zatrudnia się nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
Podkreślenia wymaga, że w roku szkolnym 2022/2023 łączną liczbę etatów w szkole czy przedszkolu nie wyznacza się stosując przepisy art. 42d ust. 3-5, ale stosuje się przepis przejściowy art. 29 ustawy nowelizującej. Zgodnie z art. 29 ustawy z 12 maja 2022 r. przepisy art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b i art. 42d KN stosuje się począwszy od roku szkolnego 2022/2023, z tym że w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa w art. 42d ust. 1 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie może być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
W przedszkolu jest 214 dzieci. Liczba dzieci przekracza 100, co daje wyjściowe 1,5 etatu. Na kolejne 100 dzieci (przedział 101 -200) dodajemy 0,2 etatu. Przepis posługuje się sformułowaniem „ każdych kolejnych” więc 14 dzieci przedziału 201-214 nie powoduje obowiązku dodania kolejnych 0,2 etatu. Wymagana liczba etatu to 1,7.
Pensum dla specjalistów jest określone na poziomie 22 godzin. Przy 1,7 etatu daje minimum 37,4 godzin. W ramach tych godzin należy stosownie do art. 42d ust. 11 zabezpieczyć minimum 0,25 etatu dla pedagoga specjalnego (37,4 x 0,25=9,35 godziny) i minimum 0,25 etatu dla psychologa (37,4 x 0,25=9,35 godziny) . Pozostała część etatu - 1,2 może być zajęta przez logopedę, terapeutę pedagogicznego, pedagoga.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica klasy III gimnazjum w klasie III była zwolniona z wychowania fizycznego. Na zajęcia uczęszczała w klasie I i II gimnazjum. Czy na świadectwie ukończenia gimnazjum z wychowania fizycznego wpisujemy "zwolniona", czy ocenę z klasy II gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę na przyszły rok zaplanować 6godz. pedagoga specjalnego w szkole podstawowej liczącej 181 uczniów jest 4 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i 1 opinia o wczesnym wspomaganiu oraz ok. 16 opinii.Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób realizować godzinę dodatkową, z której nauczyciel musi sie wywiązać od 1 września 2009?
- W trakcie prac nad statutem pojawiły się wątpliwości co do zapisu w sprawie nazwy specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i szkół wchodzących w jego skład, które mają w nazwie Gimnazjum specjalne, szkoła podstawowa specjalna, przedszkole specjalne. Kiedy nie powinny występować mimo występowania w akcie założycielskim słów: specjalny ośrodek, szkoła podstawowa specjalna, gimnazjum specjalne. Pytanie dotyczy również tablic urzędowych, pieczęci i świadectw.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w I kl. szkoły podstawowej niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym-nauczanie indywidualne,
czy może być dopisane do oddziału edukacyjno-terapeutycznego (dziennik) gdzie mamy dzieci z gimnazjum i nauczyciel z tego oddziału realizuje z nim zajęcia indywidualne, czy dziecko to powinno być dopisane do oddziału gdzie jest szkoła podstawowa, a mimo to nauczyciel inny niż pracujący w tym oddziale może realizować z nim zajęcia indywidualne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe