Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa nadal dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych, oraz może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata, o którym mowa w art. 20c ust. 5. Przepisy art. 20c ust. 9 i 10 stosuje się. Proszę o pomoc w ustaleniu odpowiednich kryteriów rekrutacyjnych oprócz kryterium dochodowego.
Przywołany we wstępie do zagadnienia przepis art.20e „ustawy rekrutacyjnej” ( tj. ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 6 grudnia 2013r.) ma zastosowanie dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem przy przyjmowaniu ich do klasy pierwszej szkoły podstawowej i klasy pierwszej gimnazjum – od roku szkolnego 2016/2017.
Do tej pory, w tzw. okresie przejściowym ( lata szkolne: 2014/2015 oraz 2015/2016) kryteria, którymi kierowano się przyjmując kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły, były regulowane w statutach szkół podstawowych i gimnazjów.
W nowych uregulowaniach (od roku szkolnego 2016/2017) zostało zachowane dotychczasowe rozwiązanie gwarantujące miejsce w szkole kandydatom zamieszkałym w obwodzie szkoły. Wobec tych kandydatów nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego – są oni przyjmowani do szkoły podstawowej i gimnazjum na podstawie zgłoszenia rodziców (z urzędu).
W przypadku, gdy o przyjęcie do szkoły z wyznaczonym obwodem ubiegają się kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły, o ile szkoła dysponuje wolnymi miejscami, przewiduje się przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego. Ustawa rekrutacyjna nakłada na organ prowadzący obowiązek ustalenia kryteriów. Kryteria, które określi organ prowadzący muszą uwzględniać jak najpełniejszą realizację potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalne potrzeby społeczne. Organ może wziąć pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata (przy czym pojęcie „dochodu” i sposobu jego obliczania reguluje art.20c ust.9 i 10 ustawy rekrutacyjnej). Kryteriom tym organ prowadzący przyznaje określoną liczbę punktów oraz określa dokumenty niezbędne do ich potwierdzenia.
Przykładowe kryteria rekrutacji dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem do klas pierwszych szkoły podstawowej i klasy pierwszej gimnazjum, dla których organem prowadzącym jest gmina (…), liczba punktów przyznana danemu kryterium oraz dokumenty potwierdzające spełnienie kryterium
( z uwzględnieniem jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych):
L.p. | Kryterium | Liczba | Dokument potwierdzający spełnienie kryterium |
1. | Rodzeństwo uczęszcza do danej szkoły |
| Dane potwierdzane prze dyrektora szkoły na podstawie dokumentacji będącej w posiadaniu szkoły |
2. | Rodzice lub rodzic samotnie wychowujący wskazali/ wskazał |
| Pierwsza strona rocznego zeznania podatkowego za ostatni rok |
3. | Rodzice lub rodzic samotnie wychowujący pracują/pracuje lub prowadzą/prowadzi działalność gospodarczą w obwodzie szkoły | 2 | Zaświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu, zaświadczenie o wykonywaniu pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej, wydruk ze strony Centralnej Ewidencji Gospodarczej lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego |
4. | W obwodzie szkoły zamieszkują bliscy krewni kandydata ( np. babcia, dziadek) wspierający rodziców/ rodzica samotnie wychowującego w zapewnieniu dziecku należytej opieki | 1 | Oświadczenie rodzica |
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można w statucie szkoły umieścić zapis o karach porządkowych i jednocześnie zobligować ucznia nagminnie palącego papier, a następnie rozrzucającego niedopałki wokół szkoły i na jej terenie, do sprzątania zaśmieconego terenu? Np. poprzez zamieszczenie w statucie dodatkowej kary w postaci zapisu "zobligowanie ucznia do prac porządkowych"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rada Pedagogiczna Przedszkola może uchwalić zmiany ramowego rozkładu dnia w przedszkolu. Jak taka uchwała powinna wyglądać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole publicznej w 2006 r. wprowadzono regulamin pracy, który funkcjonuje do dzisiaj.
Szkoła liczy ok. 30 pracowników – nie ma zbiorowego układu pracy.
Czy zgodnie z obecnymi przepisami, które mówią, że "pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie", ten regulamin nadal ma moc obowiązującą? Jeśli tak, jakie kroki należy podjąć, aby go zaktualizować?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kary mogą być stosowane w szkole, żeby były zgodne z obowiązującym prawem i nie naruszały godności ucznia? Proszę o przykłady konkretnych rozwiązań.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą zakazu posiadania przez ucznia na terenie szkoły telefonu komórkowego do wprowadzenia zmian w statucie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe