Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Muszę zorganizować nauczanie indywidualne w domu dla uczennicy kl. V szkoły podstawowej z upośledzeniem w stopniu lekkim i z orzeczeniem o stanie zdrowia, które uniemożliwia uczęszczanie do szkoły. Jakie powinna mieć przedmioty i w jakiej ilości godzin (a też jakie przepisy prawa to regulują?)
Kwestię organizacji nauczania indywidualnego reguluje Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 1 września 2014 poz. 1157). To, o co pyta respondent zapisane jest w:
§ 9. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi:
1) dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;
2) dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin;
3) dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin;
4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4 – w ciągu co najmniej 3 dni.
3. Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust. 1 za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia dyrektor szkoły może ustalić, na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 1.
5. W przypadku obniżenia wymiaru godzin zajęć indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 4, należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej przez ucznia.
WAŻNE:
§ W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Ucznia. Nie ma więc możliwości, aby przyznane uczniowi godziny dotyczyły tylko wybranych przedmiotów, nawet jeśli jest to zgodne z życzeniem Rodziców i Nauczycieli.
§ Przydzielenie konkretnych godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne/przedmioty należy wyłącznie do kompetencji Dyrektora szkoły. Na przedmioty typu: język polski, język obcy, matematyka, przyroda i historia można i należy przydzielić większą liczbę godzin – tak, aby uczeń odbywał te zajęcia w każdym tygodniu. Inne zajęcia mogą być realizowane co drugi tydzień.
§ Rewalidacja i zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zaliczają się do tygodniowego wymiaru nauczania indywidualnego, który jest przeznaczony tylko na realizację podstawy programowej. Proszę pamiętać, że rewalidacja w wymiarze 2 godzin tygodniowo jest obowiązkowa – wynika z rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 – ze zmianami Dz.U. z 2014 r. poz. 251 oraz Dz.U. z 2014. poz. 1993). Natomiast udział tego dziecka w jakiejkolwiek formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolny i wyłącznie za zgodą rodziców.
§ Proszę także zapoznać się z rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). Tam są przepisy mówiące między innymi o obowiązku opracowania dla dziecka Indywidualnego Programu Edukacyjno-terapeutycznego – oraz o wielu innych ważnych sprawach dotyczących realizacji zapisów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które to dziecko również posiada.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń mieszka w obwodzie naszej szkoły ale nigdy do niej nie uczęszczał. Uczęszczał od pierwszej klasy SP do innej szkoły w mieście. Obecnie jest uczniem klasy 8 ma 16 lat. Jego szkoła przesłała nam informację, że nie realizuje on obowiązku szkolnego. Która szkoła powinna rozpocząć postępowanie egzekucyjne? Obwodowa czy szkoła, do której uczeń uczęszczał do tej pory?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej klasy I integracyjnej zamieściła informacje w komunikatorze WhatsApp w dniu 16 stycznia 2023 r., w którym poinformowała rodziców i uczniów o wzięciu zwolnienia lekarskiego z powodu wyczerpania na skutek nagannego zachowania ucznia. Wskazała, że nie jest w stanie prowadzić lekcji, bo codziennie musi ukrywać przed uczniami łzy, odczuwając niemoc z powodu takiego zachowania jak opluwanie, kopanie, wyzywanie, pokazywanie środkowego palca, używanie wulgaryzmów itp. W innej wiadomości nazwała ucznia tej klasy terrorystą. Nauczycielka wyraziła zgodę na prowadzenie tej grupy, choć nie należy do łatwych, ze względu na obecność w niej 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W wiadomości nie wymieniła ucznia z nazwiska, jednak nie zmienia to postaci rzeczy, ponieważ wszyscy zainteresowani wiedzą, o kogo chodzi. Pani zatem w nieuprawniony sposób publicznie obwiniła ucznia za doprowadzenie swojej osoby do wyczerpania.
Ponadto, uczeń został przyjęty do klasy integracyjnej, w której liczba dzieci nie może być większa niż 20 i nauczycielka została wsparta innym nauczycielem współorganizującym proces kształcenia w wymiarze 19 godzin tygodniowo (nauczyciel ten jest również psychologiem szkolnym), który ze wszystkimi uczniami z orzeczeniami prowadzi indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne zalecone przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pierwsze pisemne informacje dotyczące zachowania ucznia otrzymałam dopiero 11 stycznia 2023 r. Nauczycielka obecnie odbywa staż awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Zwróciła się do mnie o cząstkową ocenę za okres stażu, ponieważ zatrudniła się w innej placówce od 1 marca 2023 r. Czy ze względu na postępowanie nauczycielki (brak prowadzenia dokumentacji szkolnej, nie uzupełnienie opisów śródrocznych uczniów w terminie, oraz zasiłek chorobowy ze względu na wyczerpanie psychiczne, jeszcze w grudniu, o czym dowiedziałam się od rodzica w tygodniu poprzedzającym zwolnienie lekarskie) należy wystawić negatywną ocenę stażu? Czy należy wystawić pisemne upomnienie dla nauczyciela z uwagi na tę sytuację i niepedagogiczne zachowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego uwzględniając § 4 można realizować zajęcia do wyboru przez ucznia w następujący sposób - system klasowo-lekcyjny 2 godziny, następne 2 godz. do wyboru w tej samej klasie, z tymi samymi uczniami, ale np. co 2 miesiące zmiana zajęć do wyboru w ramach planu przyjętego i zaakceptowanego przez wszystkie podmioty (np. 2 miesiące zajęcia sportowe, 2 miesiące zajęcia taneczne, itp)? Ewentualnie realizacja 2 godzin do wyboru przez cały rok w taki sposób że; klasa ma 2 godziny zajęć klasowo-lekcyjnych i dwie godziny tygodniowo piłki nożna, gdyż uczniowie dokonali takiego wyboru. Czy istniej możliwość zachowania systemu klasowego na 4 godziny zajęć wychowania fizycznego z zaznaczeniem,że dwie godziny realizowane są w systemie klasowo-lekcyjnym, dwie zajęcia do wyboru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy niepublicznej szkoły podstawowej: czy dyrektor może wydłużyć rok szkolny do 15. lub 31.07? Jeśli tak, jaki zapis w statucie jest konieczny i jaka data pojawia się wtedy na świadectwie? Czy kuratorium musi wyrazić zgodę na taką zmianę?
Czy harmonogram prowadzenia zajęć w klasie 0 pod kątem ferii i wakacji i innych dni wolnych powinien być taki sam jak szkoły, czy jak przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto powinien podpisać umowę z biurem podróży, które organizuje całościową wycieczkę szkolną - dyrektor, kierownik wycieczki (nauczyciel) czy przewodniczący rady rodziców? Cały koszt wycieczki finansowany jest za środków rady rodziców (nie z budżetu szkoły). Dyrektor oczywiście wyraża zgodę na udział konkretnych uczniów w wycieczce i zleca kierownikowi przygotowanie stosownej dokumentacji szkolnej, tzn. karty wycieczki, regulaminu udziału w imprezie, listy uczestników, itp. Niejasna pozostaje jednak w tym przypadku kwestia strony, która podpisuje umowę z biurem, chodzi głównie o kwestie związane z finansowaniem wycieczki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe