Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Muszę zorganizować nauczanie indywidualne w domu dla uczennicy kl. V szkoły podstawowej z upośledzeniem w stopniu lekkim i z orzeczeniem o stanie zdrowia, które uniemożliwia uczęszczanie do szkoły. Jakie powinna mieć przedmioty i w jakiej ilości godzin (a też jakie przepisy prawa to regulują?)
Kwestię organizacji nauczania indywidualnego reguluje Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 1 września 2014 poz. 1157). To, o co pyta respondent zapisane jest w:
§ 9. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi:
1) dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;
2) dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin;
3) dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin;
4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4 – w ciągu co najmniej 3 dni.
3. Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust. 1 za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia dyrektor szkoły może ustalić, na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 1.
5. W przypadku obniżenia wymiaru godzin zajęć indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 4, należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej przez ucznia.
WAŻNE:
§ W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Ucznia. Nie ma więc możliwości, aby przyznane uczniowi godziny dotyczyły tylko wybranych przedmiotów, nawet jeśli jest to zgodne z życzeniem Rodziców i Nauczycieli.
§ Przydzielenie konkretnych godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne/przedmioty należy wyłącznie do kompetencji Dyrektora szkoły. Na przedmioty typu: język polski, język obcy, matematyka, przyroda i historia można i należy przydzielić większą liczbę godzin – tak, aby uczeń odbywał te zajęcia w każdym tygodniu. Inne zajęcia mogą być realizowane co drugi tydzień.
§ Rewalidacja i zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zaliczają się do tygodniowego wymiaru nauczania indywidualnego, który jest przeznaczony tylko na realizację podstawy programowej. Proszę pamiętać, że rewalidacja w wymiarze 2 godzin tygodniowo jest obowiązkowa – wynika z rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 – ze zmianami Dz.U. z 2014 r. poz. 251 oraz Dz.U. z 2014. poz. 1993). Natomiast udział tego dziecka w jakiejkolwiek formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolny i wyłącznie za zgodą rodziców.
§ Proszę także zapoznać się z rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). Tam są przepisy mówiące między innymi o obowiązku opracowania dla dziecka Indywidualnego Programu Edukacyjno-terapeutycznego – oraz o wielu innych ważnych sprawach dotyczących realizacji zapisów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które to dziecko również posiada.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile wynosi pensum nauczyciela realizującego indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczennicy urodzonej w 2010 roku posiadającej orzeczenie o upośledzeniu w stopniu głębokim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy obecnie funkcjonującą bibliotekę w zespole szkół można zastąpić punktem filialnym powiatowej biblioteki, która pełniłaby rolę m.in. dydaktyczno-wychowawczą i doskonalenia nauczycieli? Natomiast byłaby pod egidą starostwa powiatowego, które jest również organem prowadzącym zespołu szkół.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego do klasy pierwszej szkoły ogólnodostępnej (liceum) ma być przyjęta uczennica posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym.Jaką podstawę programową powinna realizować? Czy nie powinna być w szkole specjalnej i zajęcia powinny być prowadzone przez specjalistów? Proszę o szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu może prowadzić nauczyciel przedszkola, który jest w trakcie studiów podyplomowych "Terapia pedagogiczna i rewalidacja"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną oraz zasady regulujące organizację pikników (zajęcia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze) w dni weekendu (chodzi o sobotę). Czy mogę nauczycielom dać inny dzień wolny za pracę w sobotę? Jak powinno to wyglądać zgodnie z prawem. Przy organizacji pikniku zależny mi bardzo, aby to było w weekend, ponieważ ma to być lokalna, środowiskowa impreza, tak, aby wzięli w niej udział mieszkańcy, rodzice.
Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe