Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na co powinien zwrócić szczególną uwagę (co powinien zawierać) w swoim planie rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego nauczyciel wspomagający pracujący w klasie integracyjnej do której uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, uczeń niedosłyszący oraz uczniowie z zaburzeniami zachowania?
Staż na stopień nauczyciela kontraktowego to etap adaptacji stażysty w zawodzie, podczas którego każdy nauczyciel – bez względu na to, czy jest przedmiotowcem czy szkolnym specjalistą (pedagog, logopeda, psycholog, terapeuta…) sprawdza w praktyce wiedzę wyniesioną ze studiów, wchodzi w życie szkoły oraz rozwija swoje kompetencje w zakresie cech osobistych. W tym okresie nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający:
- specyfikę i potrzeby szkoły
- zadania do realizacji (wynikające min. z zadań przydzielonych na stanowisku tzw. nauczyciela wspomagającego) oraz wszystkie wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego określone w przepisach rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013r., poz. 393) - §6
- wiedzę, umiejętności i doświadczenie nauczyciela stażysty
Stażysta powinien zwrócić szczególną uwagę na:
- poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, co obejmuje znajomość przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły – w Pani przypadku także przepisów dotyczących organizacji klas integracyjnych oraz edukacji dzieci z niepełno sprawnościami oraz sposobów prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole – również indywidualnej dokumentacji uczniów – w Pani przypadku bardzo ważny jest IPET, notatki oraz karty obserwacji uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności zebrane w teczce.
- uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie tych zajęć z prowadzącym - powinna Pani mieć opracowaną kartę takich obserwacji – autoanaliza.
- prowadzenie zajęć z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu oraz omawianie je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone – powinna Pani mieć do każdego zajęcia scenariusz oraz kartę omawiającą te zajęcia .
- uczestniczenie w wewnątrzszkolnych oraz zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (szczególnie uczniów, na potrzeby których pełni Pani funkcję tzw. nauczyciela wspomagającego) oraz współpraca z ich rodzicami, z pedagogiem i psychologiem szkolnym, udzielanie pomocy i otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających.
Proszę zwrócić uwagę także na dokumentowanie własnych działań pedagogicznych oraz tworzenie warsztatu pracy - dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków dydaktycznych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych, wybrane scenariusze zajęć, odpowiednie pomoce dydaktyczne, doskonalenie multimedialnych technik pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Po uzyskaniu stopnia awansu na nauczyciela mianowanego w 2017 roku, nauczyciel przepracował w szkole rok (do 31 sierpnia 2018 roku), natomiast od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 roku nastąpiła roczna przerwa w pracy w szkole. Czy od 1 września 2019 r. nauczyciel, zatrudniony w nowej szkole, może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka odbyła staż na stopień nauczyciela mianowanego w okresie 1 września 2017r. – 31 maja 2020r., czyli trwał on 2 lata i 9 miesięcy. Akt nadania stopnia awansu otrzymała dopiero w listopadzie 2020r. Kiedy mogła rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego? Czy obejmują ją jeszcze stare przepisy, sprzed 1 września 2022r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Przygotowuję się do oceny nauczyciela w klasie I szkoły podstawowej. Czy w zespole może być nauczyciel dyplomowany, który w tamtym roku szkolnym miał przydział w klasach I-III, ma ukończoną edukacja wczesnoszkolną i przedszkolną, a w obecnym roku szkolnym ma w przydziale „wspomaganie” w klasie IV?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która w lipcu 2019 r. zdała egzamin na stopień nauczyciela mianowanego, następnie przez ok. pół roku była na zwolnieniu lekarskim, później pół roku na urlopie macierzyńskim, mogła rozpocząć we wrześniu 2020 r. staż na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy będzie mógł nauczyciel rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego jeśli w roku 2012 otrzymał ocenę wyróżniającą a 31.08.2017r. otrzymał stopień nauczyciela mianowanego ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe