Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakiej podstawie dyrektor może podjąć decyzję o powrocie dziecka do przedszkola?
Konsekwencją obniżenia wieku obowiązku szkolnego jest wiele zmian legislacyjnych. Ważną dla rodziców najmłodszych uczniów jest zmiana wprowadzona ustawą z 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, która dopuszcza odroczenie obowiązku szkolnego po rozpoczęciu przez dziecko nauki w szkole. Wnioski w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego mogą spływać do dyrektora nawet do końca roku kalendarzowego. Sprawdź, na jakiej podstawie dyrektor może podjąć decyzję o powrocie dziecka do przedszkola.
Informacja o gotowości szkolnej nie zawsze jest wystarczającą diagnozą
Niezbędnym krokiem poprzedzającym rozpoczęcie działań mających na celu odroczenie dziecku obowiązku szkolnego jest analiza jego gotowości szkolnej. Kluczowe znaczenie dla wyboru trafnej drogi edukacyjnej dziecka ma nauczyciel wychowania przedszkolnego, który na podstawie dokonanej diagnozy powinien właściwie pokierować rodzicami. Informacja o gotowości szkolnej przekazywana rodzicom w kwietniu nie jest wystarczającym rozwiązaniem. Ważne są także systematyczne, bieżące rozmowy i konsultacje w trakcie rocznego przygotowania przedszkolnego wspomagające właściwe wybory rodziców.
Rodzice mają czas na odroczenie do 31 grudnia
Kwestią różnicującą nowe rozwiązanie od poprzedniego jest wydłużenie terminu, w którym rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego dziecka. Dotychczas odroczenie dotyczyło roku szkolnego, w którym dziecko dopiero miało rozpocząć edukację, czyli rodzice składali wniosek do 31 sierpnia.
Aktualnie rodzice mogą składać wnioski w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat. Oznacza to, że odroczenie może nastąpić również wtedy, gdy dziecko już rozpoczęło naukę. Od 1 września 2014 r. graniczną datą złożenia wniosku jest 31 grudnia.
Procedura postępowania rodziców
W przypadkach uzasadnionych istotnymi przyczynami rodzice mogą wystąpić o odroczenie obowiązku szkolnego swojego dziecka.
W takiej sytuacji są zobowiązani do złożenia do dyrektora szkoły, do której dziecko zostało przyjęte (może to być dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, dyrektor innej publicznej szkoły podstawowej lub dyrektor niepublicznej szkoły podstawowej):
• wniosku o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego wraz z
• opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, założonej zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświatyoraz zatrudniającej pracowników mających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Gdy opinia jest niejednoznaczna...
Warto podkreślić, że opinia poradni nie zawsze będzie zawierała argumenty jednoznacznie wskazujące konieczność odroczenia obowiązku szkolnego. W tej sytuacji dyrektor szkoły powinien we współpracy z rodzicami dziecka zebrać dane pozwalające zająć właściwe stanowisko. Dyrektor bez zgody rodziców nie może pozyskiwać danych o dziecku z przedszkola/oddziału przedszkolnego, w tym informacji o gotowości szkolnej.
Obowiązek szkolny dzieci z orzeczeniem
Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat. Także w takim przypadku rodzice dzieci muszą złożyć do dyrektora szkoły:
• wniosek o odroczenie spełniania obowiązku szkolnego, do którego dołączą:
o opinię poradni stwierdzającą zasadność odroczenia na dany okres, a ponadto
o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które uprawnia do ewentualnego odroczenia do 8. roku życia.
Procedura postępowania dyrektora szkoły
Decyzja w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego jest decyzją administracyjną wydawaną zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (dalej: kpa). Organem wydającym decyzję jest dyrektor szkoły.
Dyrektor wydaje decyzję bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od złożenia przez rodziców wniosku.
Jakie informacje dyrektor powinien zawrzeć w decyzji?
Decyzja administracyjna, zgodnie z art. 107 § 1 kpa, powinna zawierać:
• oznaczenie organu administracji publicznej (dyrektor szkoły);
• datę wydania;
• oznaczenie strony lub stron (rodzice dziecka);
• powołanie podstawy prawnej (art. 16 ust. 3 ustawy o systemie oświaty);
• rozstrzygnięcie;
• uzasadnienie faktyczne i prawne;
• pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie (do Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji);
• podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji;
• a jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Jak dostarczyć decyzję?
W myśl art. 109 § 1 kpa decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego lub o odmowie odroczenia doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zadania gminy
Dziecko, które nie rozpocznie obowiązku szkolnego w wieku 6 lat, kontynuuje przygotowania przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego. Zapewnienie warunków do kontynuowania przygotowania przedszkolnego jest zadaniem gminy.
Jeśli odroczenie nastąpi po okresie rekrutacji do szkół i przedszkoli (np. w trakcie roku szkolnego) może się okazać, że w przedszkolu, do którego dotychczas uczęszczało dziecko, nie ma już miejsca. W takiej sytuacji gmina i tak jest zobowiązana wskazać miejsce dla dziecka w innej placówce.
Rzeczywista potrzeba dziecka czy decyzja podjęta na fali medialnej akcji?
Z uwagi na najlepiej pojęty interes dziecka rolą instytucji jest pomoc rodzicom w podjęciu odpowiedzialnych kroków dotyczących edukacji ich dzieci. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy pod wpływem emocji, namowy innych rodziców, nierzetelnych informacji od nauczycieli wychowania przedszkolnego będą podejmowane działania, których konsekwencje poniosą dzieci.
Odraczanie obowiązku szkolnego już po rozpoczęciu nauki powinno stanowić wyjątkowe rozwiązanie, którego uzasadnienie nie budzi żadnych wątpliwości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób zapisać formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia w dokumencie „Informacja dla rodziców odnośnie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi”? Jak dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną po zmianie rozporządzenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę podać jakie informacje powinno zawierać oświadczenie dyrektora o stanie kontroli zarządczej. Jeśli można, to proszę o wzór takiego oświadczenia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zestawienie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia roku szkolnego. Proszę o przygotowanie wykazu dokumentów niezbędnych do opracowania przed rozpoczęciem roku szkolnego w szkole podstawowej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedłużenia okresu nauki można dokonać raz na każdym etapie edukacyjnym w którejkolwiek klasie, czy tylko w klasie III i VI? Czy przepisy, które mówią o przedłużeniu okresu nauki dla uczniów niepełnosprawnych dotyczą również uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe