Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na konkursie na dyrektora w koncepcji rozwoju i funkcjonowania szkoły w jednym z punktów miałam stwierdzenie, że będę inspirować i wspomagać nauczycieli to wprowadzania programów innowacyjnych (szkoła cały czas takie programy prowadza). Wizytator zarzucił mi, że takiego punktu nie powinnam mieć ponieważ to jest obowiązek nauczyciela i mam dyscyplinować nauczycieli a nie zachęcać. Proszę o informację i podstawę prawną. Czy każdy nauczyciel ma obowiązek wprowadzać innowację?Dziękuję
Nie jest tak, że każdy nauczyciel ma obowiązek "prowadzić" innowację, z powodu braku podstawy prawnej, która by to nakazywała, w tym w szczególności w art. 6 i art. 42 ust. 2 ustawy z 26.01.1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm.), które określają podstawowe obowiązki nauczycieli. Według art. 28b ust. 1 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania inicjuje, koordynuje i wspiera prowadzenie działalności innowacyjnej lub eksperymentalnej w systemie oświaty. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratora oświaty polega na inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów (art. 55 ust. 1 pkt 4 PO). Dyrektor szkoły stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki (art. 68 ust. 1 pkt 9 PO). Jeżeli nauczyciel opracuje i wdroży innowację to takie zadanie jest brane pod uwagę przy nadawaniu stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 6.09.2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2022 r. poz. 1914).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czy do tej grupy dzieci należy zaliczyć tylko dzieci posiadające orzeczenia, czy mogą posiadać też opinie? Proszę więcej informacji na ten temat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele w-fu mogą pełnić dyżury? Czy podczas przerwy zobowiązani są do "pilnowania" rozbierających się dzieci? Czy dzieci mogą się rozbierać po przerwie? Czy istnieje jakiś przepis, który "ochrania" nauczycieli w-fu przed dyżurami?
- Czy w klasie I szkoły podstawowej w czasie zajęć komputerowych przewidziany jest podział uczniów na grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola samorządowego może brać godziny doraźne za nauczyciela przebywającego na zwolnieniu lekarskim, jeśli inni nauczyciele nie chcą brać nadgodzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o odpowiedz na pytania: 1 .Jaka jest różnica między pojęciami „wychowanie przedszkolne” a „roczne przygotowanie przedszkolne”, oprócz tego, że roczne przygotowanie przedszkolne realizują 6-latki, a wychowanie przedszkolne dzieci młodsze? Czy można więc przyjąć do szkoły 6-latka, który nie odbył rocznego przygotowania przedszkolnego, tylko realizował wychowanie przedszkolne? Jaki dokument powinien to poświadczać?; 2. Przedszkole niepubliczne - na każde dziecko uczęszczające do placówki otrzymuję dotację z budżetu miasta. W związku ze zmianami w przepisach z dotacji wykluczone zostały dzieci w wieku 6 lat, uczęszczające do przedszkoli. Co to oznacza dla przedszkoli? Czy gmina ma obowiązek przekazać subwencję do przedszkola, w którym dziecko realizuje wychowanie przedszkolne?; 3. Proszę o określenie kwalifikacji nauczyciela rytmiki od 1.09.2017; 4. Czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z j. angielskim ma kwalifikacje do nauczania j. angielskiego w przedszkolach?
A ten kierunek , ale w nazwie rewalidacją lub terapią pedagogiczną daje nauczycielowi dodatkowe uprawnienia?; 5 .Jaka powinna być liczba dzieci w grupie ogólnodostępnej i integracyjnej w przedszkolu niepublicznym od września 2017 r.? Jeżeli statut określa 25, to musi zostać zmieniony?; 6.Czy w przedszkolu niepublicznym tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego jest obowiązkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe