Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na radzie pedagogicznej (w kwietniu) został przedstawiony projekt organizacji pracy szkoły na nowy rok. Zaopiniowany został pozytywnie. Szczegółowy przydział czynności nie został podany, każdy nauczyciel ma zapewniony etat i jeszcze godziny ponadwymiarowe. Z dwojgiem nauczycieli dyrektor przeprowadził rozmowę, w której poinformował ich o planowanym przydziale czynności, zgodnie z kwalifikacjami. Warunki umowy o pracę nie ulegną zmianie. Nauczyciele stwierdzili, że nie wyrażą na to zgody. Jakie kroki powinien dyrektor podjąć w sytuacji, gdy nauczyciel nie wyrazi zgody na proponowany zakres czynności? Uprzejmie proszę o pilne udzielenie odpowiedzi (w maju).
Zgoda nauczyciela dotyczy jedynie nauczycieli mianowanych w przypadku zmian dotyczących stanowiska pracy lub ograniczenia wymiaru godzin (art. 18 i 22 Karty Nauczyciela).
Nauczycielom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, zmienić stanowisko pracy można albo na podstawie porozumienia stron albo w drodze wypowiedzenia zmieniającego.
Stanowisko pracy należy rozumieć w sposób opisany w Karcie Nauczyciela w art. 42 ust. 3, gdzie w zależności od tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, ustawodawca określił stanowiska nauczycieli. Jeżeli zatem zmiana zakresu czynności miałaby polegać na zmianie stanowiska, np. z nauczania przedmiotu na wychowawcę świetlicy czy bibliotekarza lub odwrotnie, wówczas stosujemy procedury opisane na wstępie.
W przypadku zmiany zakresu czynności polegającej na zmianie nauczanego przedmiotu, zgodnie z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami, np. z nauczania matematyki na nauczanie wychowania fizycznego, przepisy Karty nauczyciela nie przewidują obowiązku uzyskania zgody nauczyciela. Dyrektor może przydzielić nauczycielom nauczanie tylu różnych przedmiotów, do ilu prowadzenia mają kwalifikacje.Tego typu zmiany często następują w szkołach w sytuacjach, gdy brakuje godzin danego przedmiotu dla nauczycieli i pojawia się potrzeba dopełnienia etatu nauczaniem innego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W dniu 24.03.2017r. nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania na stanowisku pedagoga szkolnego pełniący funkcję wicedyrektora szkoły, otrzymał propozycję ograniczenia zatrudnienia z uwagi na wygaśnięcie stanowiska wicedyrektora i zmiany organizacyjne w roku szkolnym 2017/2018 uniemożliwiające zatrudnienie w pełnym wymiarze.
W terminie 7 dni nauczyciel w formie pisemnej nie wyraził zgody na propozycję ograniczenia zatrudnienia.
Organ prowadzący zatwierdził arkusz organizacji w dniu 26.05.2017 r.
29.05.2017 r. nauczyciel otrzymał od dyrektora szkoły pismo o rozwiązaniu stosunku pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem i przyznaniu sześciomiesięcznej odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela.
W dniu 30.05.2017 r. nauczyciel poinformował dyrektora szkoły o zamiarze przejścia na emeryturę z dniem 01.09.2017 r.
W dniu 07.06.2017 r. nauczyciel otrzymał od prezydenta miasta pismo, w którym zobowiązał nauczyciela do podjęcia z dniem 01.09.2017 r. pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych (pismo datowane na 30.05.2017 r., doręczone adresatowi 07.06.2017 r.).
W dniu 12.06.2017 r. nauczyciel złożył w organie prowadzącym informację o przejściu przez niego na emeryturę z dniem 31.05.2017 r.
Nauczyciel przeszedł na emeryturę z dniem 01.09.2017r., otrzymał trzymiesięczną odprawę emerytalną, natomiast do dnia dzisiejszego nie otrzymał odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela. Dyrektor jako przyczynę niewypłacenia odprawy podał, iż organ prowadzący nie wyraził zgody na wypłatę odprawy z art. 20 ust. 2 KN, gdyż stworzona została możliwość uzupełnienia godzin do pełnego wymiaru czasu pracy.
Czy w opisanym przypadku nauczyciel posiadał prawo do otrzymania odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 KN, a nieotrzymanie świadczenia stanowi podstawę do skierowania sprawy do Sądu Pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Dziękuję za odpowiedź na moje poprzednie pytanie dotyczące stworzenia przez organ prowadzący w trakcie roku szkolnego zespołu szkół. W związku z tym mam kolejne pytanie:
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i nie zamierzam wziąć udziału w konkursie na dyrektora zespołu. Czy w związku z tym mogę nie wyrazić zgody na zmianę warunków pracy? Czy w tej wyjątkowej sytuacji mogę odejść na emeryturę (mam prawo do wcześniejszej emerytury)z tzw. "dwudziestki"? Pozdrawiam.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi zatrudnionemu na czas nieokreślony w wymiarze 26/26 w świetlicy szkolnej dyrektor zamierza od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. przydzielić 18/18 w szkole i 13/26 w świetlicy szkolnej. Czy z tym nauczycielem należy podpisać porozumienie zmieniające umowę o pracę z 26/26 na 18/18 i 13/26. W jakiej wysokości będzie miał dodatek za wysługę lat w roku szkolnym 2018/2019r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ukończył magisterskie studia stacjonarne w latach 1978-1983. Od 01.09.1983 r. nieprzerwanie pracuje na stanowisku nauczyciela.W dniu 31.12.2008 r. posiadał 25 lat pracy przy tablicy. Czy chcąc odejść na emeryturę obecnie nabył prawo do "starej" emerytury nauczycielskiej po doliczeniu okresu studiów dziennych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy podstawą naliczenia wynagrodzeń dla administracji jest kwota podana w rozporządzeniu tzn 1750,00 zł. Jeżeli zastosuję dla nowo przyjętej osoby takie kryterium (nie przysługuje za staż pracy ) czy w przyszłości do tej kwoty będę mogła doliczyć premię? Czy jest konkretny przepis mówiący, że wszystkie składniki wynagrodzenia stanowią o kwocie nie niższej niż 1850,00 (od nowego roku)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe