Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany jest zatrudniony na podstawie mianowania. Od paru lat ma mniej niż połowę etatu (pracuje w innej szkole). W bieżącym roku szkolnym ma 7/18 etatu. Na następny rok szkolny 2017/2018 nie ma dla niego godzin. Jaki artykuł zastosować do wypowiedzenia mu pracy? Czy należy mu się odprawa i w jakiej wysokości?
Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie powinien mieć cały etat - jest to jeden z wymogów takiej formy zatrudnienia. Wyjątkiem od tej zasady jest ograniczenie godzin do wymiaru nie niższego niż 1/2 etatu, na podstawie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela. Nieprawidłowym jest większe ograniczanie ilości godzin nauczycielowi zatrudnionemu przez mianowanie, nawet za jego zgodą. W razie braku godzin w wymiarze co najmniej 1/2 etatu, z nauczycielem mianowanym rozwiązuje się stosunek pracy, a następnie można zawrzeć nowy, na mniejszą ilość godzin, ale na podstawie umowy o pracę.
Z pytania wynika, że nauczyciel jest zatrudniony nieprawidłowo. W roku szkolnym, w którym nastąpiło pierwsze ograniczenie etatu do wymiaru mniejszego niż 1/2, dyrektor powinien wypowiedzieć nauczycielowi stosunek pracy na podstawie art. 20 KN, wypłacić sześciomiesięczną odprawę i zawrzeć nowy na podstawie umowy o pracę.
W chwili obecnej dyrektor mógłby porozumieć się z nauczycielem co do podstawy prawnej jego zatrudnienia (np. wspólne oświadczenie na piśmie, że od dnia .... stosunek pracy zawarty jest na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, choć tu pozostaje kwestia niewypłaconej odprawy z tytułu zwolnienia).
Rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje na podstawie art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela, gdy przyczyną zwolnienia nauczyciela jest brak godzin, a więc przyczyna ta leży po stronie pracodawcy a nie pracownika. W takim przypadku, o ile szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nauczycielowi przysługuje odprawa z ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (art. 8 w związku z art. 10 ust. 1), w wysokości:
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
W przypadku nauczycieli gimnazjów i nauczycieli szkół, w których będą prowadzone klasy gimnazjum, dla których brakuje godzin ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, zastosowanie będzie miał art. 225 ustawy z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, czyli przeniesienie w stan nieczynny, a w razie braku zgody nauczyciela - rozwiązanie stosunku pracy oraz obligatoryjnie odprawa, o której mowa wyżej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole, którą zarządzam, jest zatrudniona nauczycielka, która rozpoczęła pracę 01.09.1982 r. W tym roku chce przejść na emeryturę, bowiem w lipcu br. kończy 60 lat. Czy z chwilą przejścia na wspomnianą emeryturę w dniu 01.09.2021 r. należy jej się nagroda jubileuszowa za 40 lat pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy przeniesienia nauczyciela do innej szkoły na jego prośbę, która wpłynęła ustnie 13 VII. Czy potrzebna jest zgoda dyrektora szkoły, w której nauczyciel aktualnie jest zatrudniony? Czy nauczyciel może zażyczyć sobie takiego przeniesienia, a dyrektor musi go przenieść i nie ma nic do powiedzenia w tej kwestii? Co w sytuacji, gdy dyrektor nie wyraża zgody na przeniesienie go do innej szkoły, prowadzonej przez inny organ prowadzący? Nauczyciel jest mianowany. Umowę ma na czas nieokreślony, podpisaną dużo wcześniej, zanim został mianowany. Proszę o interpretację przepisów.
- Szkoła przystąpiła do realizacji projektu finansowanego ze środków UE.
Dyrektor chce do projektu zaangażować nauczycieli pracujących w szkole na umowę zlecenie.
Kwota wynagrodzenia za pracę w projekcie to 45zł.
Umowa będzie podpisana z nauczycielem kontraktowym. Czy w tym przypadku można zapłacić nauczycielowi stawkę godzinowa przewidziana w projekcie czy trzeba to zrobić po stawce godzinowe nauczyciela kontraktowego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy w szkole publicznej prowadzona przez inny organ niż JST w której zatrudnienie jest na zasadach Kodeks Pracy z pewnymi zapisami z Karty Nauczyciela nauczyciela, dyrektora szkoły ograniczają przepisy co do godzin ponadwymiarowych ?; 2. Czy status szkoły publicznej która jest prowadzona przez organ inny niż JST. zobowiązuje organ prowadzący do stosowania takich samych przepisów jak w przypadku szkół samorządowych? (głównie co do pensum , godzin ponadwymiarowych oraz formy zatrudnienia) czy może on stworzyć własny system wynagradzania, pensum itp. Proszę o podstawę prawną.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w naliczeniu stażu nauczycielce. Była zatrudniona (co wynika ze świadectwa pracy) od 01.02.2013 r. do 31.08.2013 r.
04.08.2013 r. urodziła, więc przeszła na zasiłek ZUS. Pracę w szkole podjęła 01.09.2014 r. na czas określony do 30.06.2015 r. Umowa została przedłużona do dnia porodu. Urodziła 14.07.2015 r. Przebywała na zasiłku ZUS. Pracę podjęła 01.09.2016 r. i odtąd nie ma przerwy w pracy. Proszę też o wskazanie, jakie dokumenty są potwierdzeniem przebywania na urlopie macierzyńskim, czy przebywania na zasiłku ZUS.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe