Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel katecheta w dniu 16.09.2021 kończy 60 lat i przechodzi na emeryturę (z wiekiem). W przedszkolu (JST) jest zatrudniona na 1/22 etatu (religia). W nowym roku szkolnym od 01.09.2021 zamierza w swoim podstawowym miejscu pracy, czyli w szkole podstawowej, pracować tylko do czasu przejścia na emeryturę, zaś w przedszkolu (osobna umowa) otrzyma 2/22 etatu i będzie pracować do końca roku szkolnego, czyli do 31.08.2022 r. Nauczycielka jest w przedszkolu jedynym nauczycielem, który ma dyplomowanie i zgodnie z Kartą Nauczyciela tylko ona może pełnić funkcję opiekuna stażu. W związku z tym nadal chce być zatrudniona w przedszkolu, gdy zakończy pracę w szkole. Wiadome jest, że nauczycielka – aby przejść na emeryturę – musi zakończyć stosunek pracy w obu zakładach. Moje pytanie brzmi, czy w przypadku kończenia pracy w obu placówkach np. 20.09.2021 r. nauczycielka musi być przynajmniej jeden dzień na emeryturze i nową umowę (już z emerytem) należy podpisać 22.09.2021? Czy jeden dzień nieobecności w pracy będzie miał wpływ na funkcję opiekuna stażu? Czy opiekun stażu musi mieć w tym wypadku ciągłość w zatrudnieniu? Dzień nieobecności (na emeryturze) nie będzie dniem roboczym w planie pracy.
Uzyskanie decyzji ZUS o przyznaniu emerytury nie jest uzależnione od przerwy w zatrudnieniu, natomiast w razie kontynuowania umowy o pracę u dotychczasowego pracodawcy zostałaby zawieszona wypłata emerytury, zgodnie z art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 291). Przerwa w zatrudnieniu wpływa na wypłatę świadczenia przez ZUS.
Z dniem zakończenia dotychczasowego zatrudnienia nauczyciel zakończy pełnienie funkcji opiekuna stażu, ponieważ może ją realizować tylko osoba zatrudniona na stanowisku pedagogicznym – art. 9c ust. 4 w zw. z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm. Jeśli formalnie w dniu przerwy w zatrudnieniu nie zostanie ona powierzona innemu nauczycielowi to w tym czasie nauczyciel nie będzie mógł realizować stażu, ponieważ przepisy KN oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 2200) nie przewidują możliwości realizowania stażu bez opiekuna stażu (nawet w dniu wolnym od pracy). Gdyby taka sytuacja zaistniała, należy ją wziąć pod uwagę przy obliczaniu trwania stażu nauczyciela oraz najlepiej byłoby go poinformować o tym fakcie, aby w przyszłości uniknąć stwierdzenia nieważności aktu nadania stopnia awansu zawodowego (art. 9h ust. 2 KN). Po ponownym zatrudnieniu emerytowanego nauczyciela, ponownie należy jemu powierzyć funkcję opiekuna stażu (art. 9c ust. 4 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona w naszej szkole na 2/22, w swojej szkole macierzystej, gdzie pracuje na pełny etat przechodzi od 17 maja na urlop na poratowania zdrowia.
Co zrobić w takim wypadku, ponieważ nie można jej udzielić u nas urlopu? W naszej szkole jest zatrudniona na czas określony do 31.08.2021 r.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 31 sierpnia skończyła mi się kadencja na dyrektora szkoły, od 22 sierpnia przebywam na zwolnieniu lekarskim. Jak powinnam mieć liczony zasiłek chorobowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący chce mnie zatrudnić jako menedżera przedszkola w wymiarze 1/2 etatu. Czy mogę również w tej samej placówce zostać zatrudniona w wymiarze 5/25 jako nauczyciel. Jestem nauczycielem kontraktowym z pełnymi kwalifikacjami. Nadzór pedagogiczny będzie sprawować nauczyciel mianowany zatrudniony w placówce.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem gimnazjum, które będzie wygaszone. 31 sierpnia 2017r. kończy mi się kadencja. W marcu byłem na szkoleniu, na którym powiedziano nam, że do przedłużenia kadencji na 2 lata nie będzie potrzebna aktualna ocena pracy. Kuratorium mówi, że jest potrzebna. Kto ma rację? Proszę o odpowiedź.
- Dot. przeniesienia pracownika niepedagogicznego szkoły. Z dniem 1 września 2017 r. gimnazjum zostanie włączone w struktury szkoły podstawowej (powstanie ośmioletnia szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi do wygaszenia). Zgodnie z Przepisami wprowadzającymi ustawę – Prawo oświatowe pracownicy niepedagogiczni gimnazjum staną się z mocy prawa pracownikami szkoły, do której zostanie włączone gimnazjum. Obecnie w obydwóch placówkach funkcjonują dwa analogiczne stanowiska: sekretarz szkoły i kierownik gospodarczy/ administracyjny. Wszyscy 4 pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę na czas nieokreślony, posiadają wyższe wykształcenie, ale różny staż pracy. Czy do czasu wygaszenia gimnazjum będą mogły funkcjonować równolegle dwa stanowiska sekretarza szkoły (ds. szkoły podstawowej i ds. oddziałów gimnazjalnych)? Czy w placówce mogą funkcjonować równolegle dwa stanowiska kierowników – np. kierownik gospodarczy i kierownik administracyjny? Czy dopuszczalne jest funkcjonowanie (w przypadku braku podstaw lub braku zgody organu do utworzenia 2 równoległych stanowisk kierowniczych) 2 zastępcy kierownika gospodarczego? Jeśli tak, to do jakiej grupy stanowisk zaliczyć należy takie stanowisko, jaka będzie kategoria zaszeregowania i czy należy się dodatek funkcyjny? Czy w związku z przekształceniem szkół istnieje rozwiązanie prawne umożliwiające przeniesienie pracownika zatrudnionego obecnie na stanowisku z grupy stanowisk pomocniczych (kier. gospodarczy – kat.XIII) na stanowisko z grupy stanowisk urzędniczych (gł. specjalista – kat.XII) bez konieczności przeprowadzenia naboru? (z sekretarza– kat.XII na specjalistę – kat.VIII)? Czy w związku z reorganizacją jednostki i koniecznością utworzenia dodatkowych stanowisk administracyjnych w szkole dyrektor może zmienić warunki zatrudnienia pracownikom obecnie zajmującym (na stanowisku sekretarza i kierownika) – przenieść ich na stanowiska (specjalisty i gł.specjalisty), w celu umożliwienia przeniesienia na zwolnione stanowiska (sekretarza i kierownika) pracowników przejmowanych z gimnazjum, bez naborów? Czy w odniesieniu do takich pracowników będzie miał zastosowania art. 23 u.p.s. dotyczący przeniesienia na inne stanowisko, czy przeniesienia takiego można dokonać na podstawie porozumienia zmieniającego (art. 353 1 KC)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe