Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w klasie I SP ma przydzielone godziny dyrektorskie, prowadzi zajęcia rozwijające zdolności matematyczne, czy można to nazwać zajęciami kreatywnymi?
Zajęcia kreatywne to takie, które realizują pewne założenia. Kompetencją dyrektora jest stwierdzenie, czy treści, założenia, w szczególności metody oraz cele lub osiągnięcia założone przez nauczyciela odpowiadają tym wymogom.Metodą tą może być projekt edukacyjny.Bowiem duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych.Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów.Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy, różnicując wymagania.Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami.Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu.Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno--komunikacyjnych.Należy zatem dokonać analizy planu pracy tych zajęć i zdecydować, czy rozwijają kreatywność uczniów.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak jest kara za zniszczenie przez ucznia „Naszego elementarza”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeden z rodziców naszego ucznia upoważnił swoją mamę (babcię dziecka) do odbioru wszelkiej korespondencji ze szkoły. Należy zaznaczyć, że korespondencja z tym rodzicem jest obszerna i można by powiedzieć, że systematyczna (mama ucznia składa pisma w sekretariacie szkoły kilka razy w miesiącu, a nawet tygodniu). Odpowiadając na pisma, w korespondencji zamieszczamy różne informacje – choćby takie, jak oceny ucznia, kryteria oceniania, ilość spóźnień, czy jako załączniki np. kopie kartkówek, dodatkowych prac domowych itp. Proszę o informację, jak takie upoważnienie ma się względem RODO? Czy wystarczy, że rodzic złoży je w szkole i już – dokument funkcjonuje i ma swoją ważność, czy powinno być potwierdzone np. przez prawnika? Czy zawarte w nim dane osobowe (imię, nazwisko, numer dowodu osobistego) osoby trzeciej zobowiązują nas do jakiejś dodatkowej czynności?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania w pełnym wymiarze godzin , uzupełniający etat w innej szkole , może to uzupełnienie mieć udzielone na czas nieokreślony?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń wystosował do Szkoły pismo, domagając się postawienia na stołach w stołówce soli. Czy można to zrobić? A jeśli nie, z jakich przepisów wynika ograniczenie uczniom dostępu do soli?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dotacji podręcznikowej.
1. Wniosek o dotację złożyłam w czerwcu, dziecko do 31 sierpnia jest uczniem naszej szkoły. 28 sierpnia dostaliśmy informację, że będzie się uczyło w innej placówce, jednak podręczniki dla niego zostały już zakupione. Czy muszę je zwracać i oddawać pieniądze ujęte w dotacji?
2. Uczeń klasy 5 wypisał się ze szkoły a na to miejsce przyjęłam ucznia z Ukrainy, w jaki sposób rozliczyć dotację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe