Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka była zatrudniona w szkole podstawowej od 1.09.1986 do 31.08.1987 r. Zaraz po podjęciu pracy , w związku z ciążą, uzyskała zwolnienie lekarskie. W owym okresie zwolnienia lekarskie dołączano do akt osobowych i były one płatne w 100 %. Po wygaśnięciu umowy, nauczycielka przeszła do pracy w innej szkole a wraz z nią trafiły tam jej akta osobowe ( takie w tym okresie obowiązywały przepisy, nie wydawano świadectw pracy). W nowej placówce w wyniku pożaru zniszczeniu uległy wszystkie akta osobowe w/w nauczycielki. Obecnie zwróciła się do nas o wydanie świadectwa pracy. Jak należy postąpić w takiej sytuacji? Nie ma akt osobowych nauczycielki bo one " poszły" za nią i spłonęły. Nauczycielka w ciągu zatrudnienia u nas przebywała na zwolnieniach lekarskich i urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Nie można określić czasu trwania zwolnień lekarskich i urlopów bo właściwe dokumenty znajdowały się w teczce akt osobowych, które uległy zniszczeniu i nie ma ich kopii. Co należy odpowiedzieć nauczycielce, która prosi o wydanie świadectwa pracy?
Należałoby polecić nauczycielce ustalenie w ZUS i przedstawienie zaświadczenia o czasie trwania zwolnień lekarskich lub można już teraz wystawić świadectwo pracy z uwagi na znajomość okresu zatrudnienia, podając w treści w ustępie 6 pkt 13 "brak możliwości ustalenia". Po uzupełnieniu informacji przez nauczycielkę możliwe będzie sprostowanie świadectwa przez wydanie nowego - załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. z 2018 r., poz. 1289 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1.Czy dyrektor szkoły może uśredniać godziny dydaktyczne w klasie, która w trakcie roku szkolnego wychodzi na miesięczną praktykę zawodową? - mam w takiej klasie 3 godziny tygodniowo - w miesiącu kwietniu klasa przebywa na praktyce zawodowej - za ten czas od września do końca roku szkolnego płatność za wymienione 3 godziny jest mi uśredniana.
2. Czy dyrektor może nie zapłacić za zastępstwo, które zostało przydzielone mi w planie, w czasie gdy mam ustalone zajęcia z wymienioną w pyt.1 klasą, która to obecnie jest na praktyce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie dotyczy zatrudniania nauczycieli na umowę o pracę z KP w szkole niepublicznej ponadgimnazjalnej (od września ponadpodstawowej), której organem prowadzącym jest fundacja. Czy umowy o pracę z nauczycielami może (powinien) podpisywać organ prowadzący (reprezentant Zarządu zgodnie z KRS)? Proszę o szersze wyjaśnienie i argumentację z punktu widzenia przepisów oświatowych dotyczących szkół niepublicznych na prawach publicznych, finansowych (Urząd Skarbowy) i emerytalnych (ZUS).
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jako Beneficjent projektów unijnych (POKL) podpisujemy z pracownikami umowy zadaniowe na czas realizacji konkretnego projektu. Częstą sytuacją jest, że nasz pracownik ma podpisane równocześnie 2 umowy o pracę (1/2 etatu w jednym projekcie i jednocześnie 1/2 etatu na inne stanowisko w drugim projekcie). Przy rozliczeniach miesięcznych każdej z umów pracownik sporządza kartę czasu pracy, prowadzi też ewidencję godzin pracy we wszystkich projektach. Jedna z Instytucji Pośredniczących II stopnia, która nas rozlicza i kontroluje, zarzuciła nam, że takie rozwiązanie nie jest zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które w punkcie 4.5.1.2) mają zapis: „Umowa o pracę z osobą stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tą osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez Beneficjenta”. Zagrożono nam uznaniem za niekwalifikowane wydatków na wynagrodzenia pracowników w projektach, gdyż są niezgodne z Wytycznymi. Naszym zdaniem są zgodne z prawem pracy.
Rozwiązanie zaproponowane przez IP2 mocno komplikuje rozliczanie pracownika, ponieważ:
- umowy mają różny okres obowiązywania (zależy to od okresu realizacji poszczególnych projektów), pojawią się problemy z rozliczaniem urlopów, wydawaniem świadectw pracy, etc.
- stawki wynagrodzenia w poszczególnych projektach są zróżnicowane, mimo że wymiar czasu pracy jest taki sam
- podpisanie jednej umowy wymagałoby stałego aneksowania w przypadku zakończenia zatrudnienia pracownika w jednym projekcie i rozpoczęcia zatrudnienia w drugim
Nadmieniam, że do XII 2013, żaden zespół kontrolujący z tej samej Instytucji pośredniczącej nie podniósł takiego zarzutu, jak opisany powyżej, mimo że zapis Wytycznych, przytoczony powyżej, nie zmienił brzmienia od kilku lat. Inna Instytucja Wdrażająca, która kontrolowała nasze umowy z personelem również nie miała zastrzeżeń do takiej formy zatrudniania, jaką stosujemy.
Nawiązując do Państwa porady z dnia 17.06.2014 dotyczącej zatrudniania personelu na klika umów o pracę w projektach unijnych proszę o przedstawienie ekspertyzy dotyczącej kwalifikowalności wydatków przy tego typu zatrudnieniu.
Proszę o możliwie najszybsze odniesienie się do sprawy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik niepedagogiczny ukończył 4 letnie technikum zawodowe. Ile lat nauki należy mu zaliczyć do stażu, od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy dzienne technikum zawodowe to szkoła wymieniona w art. 155 § 1 pkt 2 kodeksu pracy - czy art. 155 § 1 pkt 3?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jakiś przepis, który określa godziny funkcjonowania opieki świetlicowej podczas dni dyrektorskich. Dodam, że na co dzień szkoła funkcjonuje w godzinach 6:30-17:00, a zajęcia dydaktyczne są od 8:00-14:35. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić opiekę aż do godziny 17?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe