Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka j.polskiego i historii ukończyła studia podyplomowe w zakresie "Diagnozy i psychoprofilaktyki zagrożeń edukacyjnych" na wydziale pedagogicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Czy te studia dają kwalifikacje do pracy w szkole podstawowej jako pedagog szkolny?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła studia wyższe albo studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Studia podyplomowe dają uprawnienia do tych konkretnych zajęć, których dotyczą.
Zadania pedagoga szkolnego określa Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (...). Na podstawie § 24, do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ukończone przez nauczycielkę studia podyplomowe dotyczą części działalności pedagoga szkolnego. Dyrektor, jako pracodawca dokonuje oceny kwalifikacji nauczyciela pod kątem ich zgodności z zadaniami, jakie ma wykonywać zgodnie z potrzebami szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi religii zatrudnionemu w wygaszanym gimnazjum na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy w związku z cofnięciem misji od dnia 31.08.2018r przysługuje odprawa jak dla innych nauczycieli?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące świadectwa pracy. Zaczynałam pracę 31 lat temu i nie otrzymałam z 2 szkół świadectw pracy (pracowałam po 1 roku w każdej - w tej samej gminie). Druga ze szkół została zlikwidowana i podobno pierwsza przejęła dokumentację. Teraz okazało się, ze ani w Urzędzie Gminy, ani w tej drugiej szkole nie ma moich akt osobowych, tylko listy płac w archiwum szkoły. Dyrektor oświadczył, że na tej podstawie nie może mi wystawić duplikatu świadectwa pracy. Czy ma rację? Ponadto w domu mam jeszcze kilka dokumentów z tamtych lat, np. umowy o pracę, zaświadczenia o zarobkach, dodatkach przyznanych, a także książeczkę ubezpieczeniową z pieczątkami szkół. Czy na tej podstawie mogę domagać się duplikatów świadectw pracy? Czy zakład pracy może odmówić wystawienia świadectwa pracy/jego duplikatu? Jak załatwić tę sprawę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w przedszkolu na całym etacie (umowa na nieokreślony) może mieć podpisaną jeszcze jedną umowę, np. na 8 godzin jako nauczyciel języka angielskiego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka od 22.05.2012 r. do 01.01.2013 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim w związku z ciążą. 02.01.2013 r. urodziła dziecko i otrzymała urlop macierzyński od 02.01.2013 r. do 21.05.2013 r. (20 tyg.). Na wniosek nauczycielki udzielono dodatkowego urlopu macierzyńskiego od 22.05.2013 r. do 18.06.2013 r. (4 tyg.). Nauczycielka złożyła wniosek o uzupełniający urlop wypoczynkowy za 2012 r. od 19.06.2013 r. do 28.06.2013 r. (10 dni) i od 01.09.2013 r. do 02.10.2013 r. (32 dni, należny urlop uzupeł. - 42 dni). W okresie wakacji będzie korzystać z bieżącego urlopu wypoczynkowego. Od 03.10.2013 r. do 01.01.2014 r. ww. zamierza korzystać z urlopu rodzicielskiego. Czy prawidłowo będzie udzielony urlop uzupełniający i rodzicielski? Proszę o odpowiedź.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Wypowiedzenie umowy o pracę zawartej z nauczycielem wf na okres 2 lat od 01.09.2018 r. do 31.08.2020 r. (umożliwiający odbycie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy. Jest to pierwsza umowa zawarta z tym pracownikiem. Niestety, w związku z tym, iż w roku szkolnym 2020/2021 zmniejszy się o 1 liczba etatów nauczycieli wf, dyrektor zmuszony jest przenieść 1 z nauczycieli do świetlicy szkolnej. Proszę o informację czy można wypowiedzieć umowę o pracę w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy (zmiana z nauczyciela wf na wychowawcę świetlicy) nauczycielowi w trakcie odbywania stażu na nauczyciela kontraktowego. Jeśli tak, to w jakim terminie należy to zrobić (wręczyć wypowiedzenie) i do kiedy czekać na decyzję pracownika. Co, jeśli nie przyjmie nowych warunków?
Nadmieniam, iż jako kryterium wypowiedzenia umowy, akurat temu pracownikowi, przyjęto najkrótszy okres zatrudnienia. Pozostali nauczyciele wf są zatrudnieni albo na umowy na czas nieokreślony, albo poprzez mianowanie, a dwoje (w tym pracownik, o którym mowa) na okres 2 lat (w celu umożliwienia odbycia stażu), z tym, że jeden z nich był zatrudniony wcześniej od 11.09.2017 r. do 22.06.2018 r. (koniec zajęć dydaktycznych) w celu zastępstwa i ponownie od 01.09.2018 do 31.08.2020, a drugi (typowany do wypowiedzenia umowy w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy) od 01.09.2018 do 31.08.2020.
Proszę o szczegółowe informacje w jaki sposób dokonać wypowiedzenia, w jakim terminie oraz czy w przypadku niewyrażenia zgody przez pracownika należna mu będzie odprawa (za jaki okres)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe