Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka j.polskiego i historii ukończyła studia podyplomowe w zakresie "Diagnozy i psychoprofilaktyki zagrożeń edukacyjnych" na wydziale pedagogicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Czy te studia dają kwalifikacje do pracy w szkole podstawowej jako pedagog szkolny?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła studia wyższe albo studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Studia podyplomowe dają uprawnienia do tych konkretnych zajęć, których dotyczą.
Zadania pedagoga szkolnego określa Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (...). Na podstawie § 24, do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ukończone przez nauczycielkę studia podyplomowe dotyczą części działalności pedagoga szkolnego. Dyrektor, jako pracodawca dokonuje oceny kwalifikacji nauczyciela pod kątem ich zgodności z zadaniami, jakie ma wykonywać zgodnie z potrzebami szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka przebywa na urlopie wychowawczym do 31.08.2011r. Chce teraz wrócić do pracy ( w czerwcu). Z jakim wyprzedzeniem musi mnie o tym fakcie poinformować?Czy na wakacje może ten urlop przerwać?
Jaki ma okres wypowiedzenia , zastępujący ją nauczyciel (umowa na czas określony, na zastępstwo)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa od 09.02.2017 do 28.06.2017 na urlopie macierzyńskim, natomiast od 29.06.2017 do 07.02.2018 na urlopie rodzicielskim. Ilość dni urlopu uzupełniającego, którego trzeba jej udzielić wynosi 56 dni. Szkoła jest z woj. pomorskiego i ferie zimowe w tym roku trwają od 29.01.2018 do 11.02.2018 r. Pytanie - Urlopu należy udzielić bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, tj. od 08.02.2018? czy po feriach, tj. od 12.02.2018, ponieważ urlop uzupełniający nie może się pokrywać z urlopem bieżącym? Dodam, że pracownica, bezpośrednio po urlopie uzupełniającym, będzie chciała skorzystać z urlopu wychowawczego. Proszę o potraktowanie pytania jako pilnego.
- Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania biologii może nauczać przyrody w kl IV oraz czy dziecko posiadające orzeczenie o ks zwz na sprzężenie 2 niepełnosprawności (wykluczając autyzm), może zostać zwolnione z nauczania 2 języka obcego?
- Nauczyciel od dnia 01.09.2015 do dnia 30.06.2016 roku przebywa na urlopie bezpłatnym. W lutym 2016 roku złożył wypowiedzenie umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia wynoszącego trzy miesiące. Bardzo proszę o informacje czy w związku z wypowiedzeniem należy się nauczycielowi jakaś odprawa pieniężna i na podstawie jakiego art. KN należy zwolnić nauczyciela? Bardzo dziękuje za wyjaśnienie. Proszę o podanie podstawy prawnej do w/w wyjaśnienia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o podanie procedury powołania składu komisji konkursowej (nauczyciele i rada rodziców).Czy jest to w formie głosowania ,(ewentualnie wzór protokołu z przebiegu takiego zebrania)
dziękuję
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe